عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۳۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵
در همایش ستایشگران اهل بیت عنوان شد:
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت ضمن ارایه ملاکها و شاخصه های مجلس عزاداری اهل بیت (ع) گفت: تشویق عزاداران به التزام عملی نسبت به آموزه های ائمه معصومین مهمترین ویژگی جلسات عزاداری است.
عقیق:حجت الاسلام محمدرضا نصوری معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در همایش ستایشگران اهل بیت (ع) ویژه بانوان مداح سراسر کشور با اشاره به ویژگی های جلسات عزاداری ائمه معصومین (ع) گفت: مهمترین رکن برگزاری جلسات عزاداری توجه مخاطبان به قله های معنوی به خصوص اهل بیت (ع) است و تمام مداحان و مجریان برگزاری این مراسم ها باید تلاش خود را در راستای ایجاد فضایی معنوی برای دستیابی به قله های مرتفع اسلامی همچون شخصیت های بزرگوار اهل بیت (ع) به کار گیرد.

وی افزود: در کشور فیلیپین 95 درصد افراد به دین مسیحیت گرویده اند و 5 درصد آنها مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند وقتی علت ترویج مذهب شیعه را در این مساله جویا شدیم متوجه شدیم فردی که به مطالعه مذاهب مختلف اسلامی می پرداخته ضمن آَشنایی با مکتب شیعه و شخصیت های عامل به دستورات آن به این مذهب گرویده و افراد زیادی را برای شیعه شدن دعوت کرده و این نمونه ای از تاثیرات عاملانه به دستورات دینی است.

حجت الاسلام نصوری تصریح کرد: گاهی بسیاری از توصیه های اخلاقی افراد تاثیرگذار نیست زیرا آنان خود عامل به دستورات و برنامه ها نیستند افراد باید خود را به قرآن و عترت نزدیک کنند تا پذیرش ارزش های دینی را در وجود افراد نهادینه کند.

وی با اشاره به شاخصه ها و ویژگی های جلسات عزاداری اهل بیت (ع) تصریح کرد: پذیرش ارزش دینی در میان بانوان بسیار بارز است قشر بانوان حق را اگر خوب درک کنند می توانند از آن دفاع کنند برای دستیابی به استانداردهای مداحی به خصوص در قشر بانوان تبیین شخصیت الهی اهل بیت توسط بانوان مداح می تواند ایجاد انگیزه ای در مخاطب همراه داشته باشد که با ارایه الگو و اسوه زمینی افراد التزام عملی به اهل بیت (ع) پیدا خواهند کرد.

وی افزود: جلسات مداحی باید به گونه ای برگزار شود که مردم از انتظارات امامان معصوم (ع) و سفارشات آنان مطلع شوند و آنان را در زندگی خود به کار گیرند.

وی با اشاره به دیگر ویژگی های جلسات عزاداری اهل بیت (ع) عنوان کرد: مراسم های عزاداری اهل بیت و به خصوص اباعبدالله الحسین (ع) باید توسط افرادی که دارای اطلاعات اصیل مذهبی هستند اداره شود تا هویت دینی و رسالت دینی ضمن تبیین شدن در این جلسات فضایی را برای خودسازی و تحول در جامعه ایجاد کند و به یقین ظرفیت های موجود در هیئت ها می تواند عامل محرک بالایی در جریان سازی معنوی در میان جامعه شود.

حجت الاسلام نصوری تصریح کرد: متاسفانه جلسات نامطلوب نیز آسیب ها و مضرات خود را به همراه دارد که اغلب این مراسم ها توسط افراد غیرمطلع و کم سواد اداره می شود و گاهی در حد بالاتر افرادی با ادعاهای دروغین و ایجاد مکاتب کذب در میان افراد به سودجویی می پردازند بعضی از این مدعیان دروغین با ارایه احکام ابتدایی و خواندن مرثیه های بدون سند و مدرک مخاطبان را سوق به عرفان های غیرخدایی و دروغ می دهند در حالیکه مهمترین رکن برگزاری هیئت های مذهبی نزدیکی افراد به معارف الهی و اهل بیتی است.

حجت الاسلام نصوری افزود: افراد پس از شرکت در جلسات مداحی باید در خود احساس تحول و تغییر ببینند همچون نماز که برای شناخت مقبولیت آن باید دید که فرد نمازخوان پس از انجام این فریضه الهی میل به گناه دارد یا خیر؟

وی تصریح کرد: جلسات عزاداری نباید محل بروز غرایض شخصی و خودآرایی شود و همواره زمینه را برای ارتقای معنویت و معرفتیت جامعه براساس قرآن و عترت به دنبال داشته باشد.


منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین