عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۳۲۴
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۰
نيمه ذي‌الحجه سالگرد معجزه شق‌القمر در مكه مكرمه است.
عقیق:مشركان نگاهي به آسمان انداختند و ديدند ماه كامل است، رو به محمد و گفتند: «تو مي‌گويي پيامبر خدا هستي، پس بايد معجزه‌اي داشته باشي. اگر راست مي‌گويي ماه را در آسمان دو نيم كن تا به تو ايمان آوريم.» پيامبر خدا گفت: «اگر من اينكار را بكنم ايمان خواهيد آورد؟» و هlگي گفتند: «آري! ايمان مي‌آوريم.» پيامبر دست دعا بلند كرد و از خدا خواست اين معجزه را براي اثبات نبوتش، محقق كند. چند لحظه بعد، ذهان حيرت مشركان باز ماند. چشم‌ها به آسمان خيره شد و همه ديدند كه شكافي در ماه به وجود آمد، شكاف كل ماه را گرفت و پس از مدتي، دو تكه شد، طوري كه كوه نور بين دو تكه ماه ديده مي‌شد. مدتي بعد، به فرمان نبي اسلام، دو تكه ماه به هم چسبيد و همه چيز به حالت عادي بازگشت. رسول الله پرسيد: «حال ايمان مي‌اوريد؟» گفتند: «تو جادوگر هستي و چشم‌هاي ما را جادو كردي!» حضرت پاسخ داد: «اگر شما را جادو كرده باشم، ديگران بايد ماه را كامل ديده باشند، نه تكه شده. از كاروانياني كه وارد مكه مي‌شوند سوال كنيد، ببينيد انها چه مي‌گويند.» هر كسي وارد مكه شد، ابتدا از دو نيم شدن ماه سخن مي‌گفت. همه فهميدند كه محمد راست مي‌گويد.

شق القمر، يكي از معجزه‌هاي نبي اسلام است كه در كتاب‌هاي حديثي شيعه و سني آمده است. عموم محدثين و علماي اسلامي درباره وقوع اين معجزه ازرسول خدا (ص) ادعاي اجماع و تواتر كرده‏اند و حتي ‏مرحوم طبرسي از علماي شيعه در مقام رد گفتار معدود مخالفان گفته: است: «المسلمين اجمعوا علي ذلك فلا يعتد بخلاف من خالف فيه/ مسلمانان بر انجام اين معجزه اجماع دارند و به همين دليل به گفتار مخالف ‏اعتنائي نيست». همچنين، عموم مفسران شيعه و اهل سنت گفته‏اند آيات نخست سوره قمر درباره همين موضوع نازل شده است: «اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَر، وَ إِن يَرَوْاْ ءَايَةً يُعْرِضُواْ وَ يَقُولُواْ سِحْرٌ مُّسْتَمِر/ قيامت نزديك شد و ماه از هم شكافت، و هر گاه نشانه و معجزه‏اي را ببينند روي گردانده، مي‏گوينداين سحري مستمر است.»

معجزه چه زماني انجام شد؟
در اينكه اين معجزه در زمان رسول خدا (ص) و در مكه انجام‏شده اختلافي در روايات و گفتار محدثين نيست و مسئله‏اجماعي است، ولي در مورد تاريخ آن اختلافي در روايات‏و كتابها بچشم مي‏خورد. از مرحوم طبرسي در اعلام الوري و راوندي در خرائج نقل شده كه گفته‏اند اين داستان در سالهاي اول بعثت اتفاق افتاد، ولي‏مرحوم علامه طباطبائي در تفسير الميزان در دو جا ذكر كرده كه‏اين ماجرا در سال پنجم قبل از هجرت اتفاق افتاد و در يك‏جاي آن از پاره‏اي روايات نقل كرده كه اين داستان در آغاز شب چهاردهم ذي حجه پنج‏سال قبل ازهجرت اتفاق افتاد و مدت آن نيز اندكي بيش نبود.


كدام دسته از مشركان درخواست معجزه كردند؟
در روايات مختلفي كه در تواريخ شيعه و اهل سنت نقل شده عموما گفته‏اند اين معجزه بنا بدرخواست جمعي از سران قريش و مشركان مانندابو جهل و وليد بن مغيره و عاص بن وائل و ديگران انجام شد، بدين‏ترتيب كه آنها در يكي از شبها كه تمامي ماه در آسمان بود، به منزل رسول خدا (ص) آمده و گفتند: اگر در ادعاي نبوت خود راستگو و صادق هستي دستور بده اين ماه دو نيم شود! پس از معجزه شق‌القمر اما مشركان كه اين منظره را ديدند، بجاي آنكه به آن حضرت‏ايمان آورند گفتند: «سحرنا محمد/ محمد ما را جادو كرد.» و ياآنكه گفتند: «سحر القمر، سحر القمر/ماه را جادو كرد.» و در پاره‏اي از روايات آمده كه اين ماجرا دو بار اتفاق افتاد ولي برخي از شارحين حديث گفته‏اند: منظور از دو بار، همان دوقسمت‏شدن ماه است نه اينكه اين جريان دو بار اتفاق افتاده‏باشد. البته مجموع رواياتي كه درباره اين معجزه وارد شده حدود بيست روايت مي‌شود كه در كتابهاي حديثي شيعه و اهل سنت ‏مانند بحار الانوار و سيرة النبوية ابن كثير و در المنثور سيوطي وديگران نقل شده است.

آثاري از شق‌القمر وجود دارد؟
شايد برايتان جالب باشد بدانيد كه هم اكنون آثار اين معجزه پيامبر اسلام روي كره ماه قرار دارد و تحقيقات سازمان فضانوردي ناسا اثبات مي‌كند كه ماه زماني شكافته شده و دو باره به هم چسبيده است. شخصي به‌نام دكتر «ديويد پيت كوك» كه هم اكنون رئيس كرسي حزب اسلامي بريتانيا است مي‌گويد: من به وسيله آيه «اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانشَقَّ الْقَمَرُ» مسلمان شدم. وي مي‌گويد: من علاقه‌مند به مطالعه اديان تطبيقي بودم درباره همه اديان مطالعه كردم به دين اسلام رسيدم، دوستي مسلمان داشتم به او گفتم من مي‌خواهم در رابطه با اسلام تحقيق كنم، قرآني با ترجمه انگليسي به من داد و من خوشحال شدم. شب هنگام همين كه قرآن را ورق مي‌زدم نظرم جلب سوره قمر شد آن را باز كردم ببنيم قرآن درباره ماه، چه گفته است ديدم قرآن بيان كرده «اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانشَقَّ الْقَمَرُ» آن قدر به فكر فرو رفتم و از خدا پرسيدم، بر فرض ماه شكافته شد چگونه دو مرتبه به حالت اولي بازگشت هرچه به فكرم مراجعه كردم برايم قابل هضم نبود به طوري كه از قرآن منزجر شدم و آن را كنار گذاشتم و اين آيه مرا از مطالعه قرآن منصرف كرد. وي ادامه مي‌دهد: از آن‌جايي كه كارم خالصانه بود. چند شب بعد تلويزيون برنامه‌اي را ديدم كه سه فضانورد را نشان مي‌داد كه مطالعات خود را در روي كرده ارائه مي‌كنند. مجري برنامه اين سوال را از فضانوران مي‌پرسيد كه شما بودجه بسيار سنگيني را به كره ماه برديد در صورتي كه در كره زمين اين همه مردم نيازمند هستند آيا بهتر نبود اين پول‌ها را خرج مردم كره زمين مي‌كرديد؟ فضانوردان در پاسخ گفتند: پول‌هايي كه ما خرج اين سفرها كرديم به بي‌راهه نرفته است بلكه ما به يك حقايقي دست يافتيم كه اگر چندين برابر اين پول را خرج مي‌كرديم باز هم ارزشمند بود. مجري مي‌گويد اين حقيقت چه بود اين همه ارزش داشت؟ ، آن‌ها گفتند: ما از قبل با رصد كردن ماه شكاف‌هايي را بر روي اين كره مشاهده كرده بوديم؛ اما به هيچ وجه نمي‌توانستيم در رابطه با آن‌ها اظهارنظر كنيم تا اين كه به كره ماه رفتيم و توسط آپولوي ۱۰، عكس‌برداري كرديم و ما از فاصله ۱۴ كيلومتري تصاويري را مشاهده كرديم كه اين‌ها به خوبي نشان مي‌داد كه اين ماه در گذشته يك شكاف عظيمي برداشته است و زماني كه با آپولوي ۱۱ بر سطح كره ماه فرود آمديم از نزديك اين شكاف‌ها را مشاهده كرديم. آن‌ها ادامه دادند و گفتند ما اگر مي‌خواستيم اين مسائل را براي مردم بيان كنيم كسي حرف ما را نمي‌پذيرفت تا اين كه اين سفرهاي مكرر باعث شد كه ما چنين كشف مهمي را انجام دهيم. فضانوردان گفتند: موسسه ناسا سال‌ها در اين رابطه مطالعه و تحقيق انجام داده است و مقالاتي فراواني در اين رابطه ارائه داده‌اند. در اين رابطه شكاف‌هايي فراواني را مي‌توان توسط عكس‌ها بر روي كره ماه ديد اين شكاف‌ها بر سه نوع است؛ اول شكاف‌هاي مارپيچي است دوم شكاف‌هاي دايره‌اي است كه گاهي قطرش به هزار كيلومتر مي‌رسد و آخر شكاف‌هاي مستقيمي است كه به طور كمربندي دور ماه را گرفته است. دانشمندان احتمال مي‌دهند كه شكاف‌هاي دايره‌اي در اثر سقوط سنگ‌هاي آسماني است؛ اما شكاف‌هايي كمربندي كه دور ماه را گرفته است نمي‌تواند با سقوط سنگ آسماني پديد آمده باشد. آن‌ها ادامه دادند: طبق تصاويري كه از توسط فضانوردان ارائه شده است كاملا مشخصي مي‌شد كه اين دو نيم كره چگونه پس از جدا شده از هم به يكديگر جوش خورده و متصل شده‌اند.


منبع: حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین