عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

گفت و گو با محمد رضا غلامرضا زاده
حال بکایی که در بقیع و کربلا دست می دهد، از یک جنس است. اشک و حال این دو مکان شریف آدم را یاد اشک و حال شب های عملیات می اندازد...

عقیق: گپ و گفت با حاج محمد رضا غلامرضازاده، ساده است چرا که سعی نمی کند مثل بعضی ها حرف هایش را بپیچاند و به جای دیگری ارجاع دهد. میان حرفهایش افسوس می خورد که چرا خاطرات چندین ساله حج خود را ننوشته است. شاید همین مصاحبه بهانه ای باشد برای او تا آن حرف هایی را که گفت و بعد از لابلای مصاحبه بیرون کشید، گردآوری کند.


از چه سالی توفیق قرائت دعای کمیل در مدینه را پيدا كرديد؟

من سال 71 و 72 در مدینه دعای کمیل خواندم، اما به دلیل مشکلات مرخصی گرفتن از دانشگاه، تا سال 76 این توفیق را نداشتم، اما از آن سال به بعد، هر سال حدود 4 بار در بین الحرمین دعای کمیل خوانده ام؛ که جمعش با دعای کمیل های امسال می شود 69 بار.

اولین دعای کمیلی که خواندید را به خاطر می آورید؟

اولین را یادم هست و حس عجیبی داشتم و خوب خاطرم مانده. نصفی از دعا را آقای ابولحواتم خواند و نصف دیگر را من. متاسفانه در ارزیابی نمره منفی آوردم و توفیق خواندن دعاهای بعدی را پیدا نکردم!

چطور شد که نمره منفی گرفتید؟

تن صدایم با زمزمه های جمعیت همراه نشد و با تن بالا خواندم. بلندتر خواندن همانا و نمره منفی گرفتن هم همانا!

تکرار سفر به حرمین شریفین برای شما عادی نشده؟

این سئوالی است که خیلی ها مطرح می کنند. سفر حج هر سالش یک نوع تجلی دارد و هر سال خدا یک جوری تجلی می کند و هرسال با سالهای قبل متفاوت است؛ هر سال حس و حالی دیگر دارد. مثل روضه می ماند. شما چندین بار تا به حال روضه امام حسین را شنیده اید اما چرا خسته نمی شوید و تکراری نمی شود و چرا در مصائب اهل بیت که همیشه در روضه ها تکرار می شوند اینقدر اشک می ریزید؟ اهل بیت در هر روضه ای یک جور تجلی می کنند، به همین دلیل روضه خسته کننده نیست.

چرا خیلی ها دوست دارند مکرر به این سرزمین بیایند؟!

این سرزمین جذبه ای دارد و این جذبه آدم را به سوی خود می خواند. همه دنبال این هستند که لحظه به لحظه صحرای عرفات را تجربه کنند حتی اگر شده میلیون ها تومان هزینه کنند. 

تفاوتی میان بین الحرمین مدینه و کربلا دید هاید؟

احساس می کنم بین الحرمین مدینه و کربلا از یک جنس اند. حال بکایی که در بقیع و کربلا دست می دهد، از یک جنس است. اشک و حال این دو مکان شریف آدم را یاد اشک و حال شب های عملیات می اندازد. همین حس و حال در جبهه ها نیز وجود داشت. حالی که هنگام خداحافظی شب های عملیات وجود داشت، به گونه ای عجیب در بقیع هم هست. شیعه اگر با زمزمه و روضه هایی که بلد است هزار بار به مشاهد شریفه برود، باز هم همان حال خوش را خواهد داشت.

در این سالها، التماس دعای هموطنان یا خواسته ای وجود داشته که تکانتان دهد؟

بيماراني که سفارش می کنند و کسانی که تا به حال نیامده اند یا کسانی که یک بار مزه این سفر را چشیده اند، با اشک و آه خاصی زائر را بدرقه می کنند. این نوع بدرقه در هیچ سفری وجود ندارد و برای همیشه در ذهن آدم باقی می ماند.

کدام فراز از دعای کمیل برای شما شیرینی بیشتری دارد و وقتی در ایران به آن فراز می رسید، به یاد بقیع و مدینه می افتید؟

در جوار بقیع آن فرازهایی که مردم دستشان را بالا می آورند و یارب یارب یارب می گویند، شکوه و عظمت خاصی را احساس می کنم، چون مردم از عمق دل فریاد می زنند.

چه تصویری از برنامه هاي دعای کمیل در ذهن شما باقی مانده است؟

تصاویر ماندگار بسیارند؛ مثل جانبازی که با زحمت اعمال را انجام می دهد یا مادر شهیدی که عکس پسرش را در دست گرفته و هر انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

چه دلیلی وجود دارد که دعای کمیل با لهجه عربی خوانده شود؟

اینجا باید دعا صحیح خوانده شود و مخارج حروف صحیح ادا شوند. به حضرت علی« امیر بیان» گفته می شود، پس باید طوری کلمات را ادا کنیم که حق دعا ادا شود. به ويژه در این سرزمین که زبان رسمی عربی است. حتی مثل بسیاری از هنرمندان باید حس خودمان را هم پنهان کنیم و گریه را لو ندهیم و بغض را فرو بخوریم تا دعا صحیح خوانده شود.

خواندن این دعا در این مکان مقدس چه اهمیتی برای ما ایرانیان دارد؟

دعای کمیل مانور شیعه و مسلمانان در مدینه است. این موضوع وقتی خودنمایی می کند و معنایش فهمیده می شود که بدانیم دعای کمیل مدینه با حضور انبوه زائران برگزار می شود. در مدینه این جمعیت با نظم و انضباط و با شکوه خاصی دعا می خوانند. این دعای شیعه، دعایی سیاسی است و حساسیت خاص خود را دارد. بهترین روش در این شرایط که با آن می توانیم امام علی را معرفی کنیم، دعای کمیل است. شنیده ام در زمان حسنی مبارک، معاون وزیر اوقاف دولت مصر دعای کمیل را شنیده و مسحور آن شده بود. خدا می داند این کلمات امیرالمومنین با دل این عرب زبانان چه می کند. قبلا که در طبقه بالا و پشت درهاي بقیع دعا می خواندیم، یکبار مامور سعودی وقتی به فراز «الهی وربی من لی غیرک» رسیدیم، نشست روی زمین و های های گریه کرد.

چه کسانی در دعای کمیل خواندن شما شریک و سهیم اند و شما باقیات الصالحات چه کسانی هستید؟

حقیر توفیق شاگردی مرحوم آیت الله مجتهدی را دارم و چند سالی شاگرد ايشان بودم و استاد تجوید و قرآن بنده هم استاد صلح جو هستند و این لحن عربی دعا را از مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای معرفت یادگار دارم. شهدا را یاد می کنم. شهید آقاخانی یکی دیگر از این بزرگوارن است. قبل از اینکه بیایم حج، به منزلشان رفتم. شهیدی که هنگام شهادت سر در بدن نداشت و هر وقت اسم امام حسین می آمد، های های گریه می کرد؛ اصلا در مدرسه مرحوم مجتهدی معروف بود به بلند گریه کردن. دعا را ثمره خون شهدایمان می دانیم. این نظم و انضباط و شکوه و عظمت دعای کمیل در مدینه منوره ثمره شهادت ها و رشادت های آنهاست. چه زجرها و خون دلهایی خوردند تا ما بتوانیم اینجا بنشینیم. رزمندگان چه بی خوابی ها و رنج هایی کشیدند تا ما بتوانیم در جوار بقیع دعای کمیل بخوانیم. دعای ما ثمره خون و جهاد آنهاست.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
غلام رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
9
7
من خودم مخلص جناب غلامرضا زاده هم هستم اما عزيز دلم به تظر خودت هر سال حج رفتن جاي كسايي كه يك بار ارزوي حاجي شدن دارن رو نمي گيره؟؟؟؟
پاسخ ها
داوود
| Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
با سلام خدمت همه ی دوستان نطر دهنده ، ذکر چند نکته لازم به ذکر است :
1. آیا شما میدانید که ایشان با خواسته ی خودشان هر سال به حج میروند یا خیر ؟
2.دوستان عزیز این نوع اعلام نظر شما جز تهمت چیزی نیست
و اما برای روشن شدن ذهن دوستان :
مداحانی که در سفر حج شرکت میکنند از سوی بعثه مقام معظم رهبری تعیین میشوند یعنی دفتر آقا و همان طور که ایشان در برنامه ی آفاق گفتند ((وقتی از سوی دفتر آقا به من میگویند که باید بروی من نیز اطاعت از این دستور را واجب میدانم همان طور که در زمان جنگ گفتند باید به جبهه بروید و ما اطاعت کردیم))
هیچکس به درخواست خودش نیست که میرود واین یک ماموریت است.
لازم است بدانید که ایشان سال گذشته به دلیل مریضی پدرشان نمیخواستند که بروند اما با حضور مسوولین بعثه در منزل پدر ایشان موافقت پدرشان را برای اعزام حاج آقا به حج گرفتند .
پس بهتر است کمی در نوع تفکر و صحبت هایمان دقت کنیم .
مهیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
3
3
خداوند خیرشان دهد........کاش ما هم ....فقط به لطف حضرت فاطمه(س)در هییت محبان الفاطمه(س)و عشاق الزهرا(س)حدود 1000 بار زیارت عاشورا و دعا ا با دوستان خود خوانده ایم.
چاپ کن عقیق جان
کربلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
1
5
قبول کنن انشاله........این آمار و سندها که باعث افتخار نیست.......البته ایشون مشکلی نیستا برا اونایی میگم که دنبال ارقام هستن.......انشاله سندهای ما فقط به دست صاحب روضه باشه و بمونه و نه دست مردم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
3
5
بهتر نیست حداقل سالی یک ذاکر دیگر اهل بیت علیهم السلام که حج مشرف نشده بنواند به حج برود ؟؟؟؟؟جای سوال و تاسف است که 69 بار کسی برود و یکی اصلا نتوانسته مشرف شود
پاسخ ها
حسين
| Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
داداش
ايشون گفتن از سال 72 به بعد رفتن
چطور از سال 72 تا 92 ،69 سال ميشه
ايشون معلم من هستند خيلي هم ارادت دارم خدمتشون
ايشون توي صحبت هاشون گفتن كه يكي از واجبات در خوندن دعاي كميل در مكه اداي صحيح كلمات و اعراب هست
من به شخصه اعلام ميكنم كه هيچ مداحي همچين لحجه اي نداره و همچين تسلطي در خواندن كلمات عربي نداره.
حاج منصوریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
8
6
سلام......حاج منصور با اون صدای عرشی که داره 1 بار تو مدینه 20سال پیش بردن بخونه.....اون وقت اینا .........نوکر واقعی رو خود حضرت فاطمه(س)میدونه کی هست و به این چیزا نیست.....همه چیزمون شده رابطه حتی تو قضیه اهل بیت بیشتر هم شده........واقعا تاسف بار هستش
پاسخ ها
حسين
| Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
عقيق نامردي اگه نظرمو نشون ندي
دمت گرم
براي روشن سازي نظر رو گذاشتم
مدیر پایگاه نظر شما طبق ضوابط عقیق و به خاطر طرح مباحث جنجالی منتشر نخواهد شد.
داوود
| Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
داداش حسین 69 سال نه 69 دعای کمیل چون هر سال 4 دعای کمیل خونده میشه
محمود
| Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
خدمت همه ی دوستان می گم:
ما واقعاً چند تا مداح داریم که در خصوص وحدت شیعه و سنی سابقه مخربی نداشته باشن؟
و به خاطر اظهارات قبلی، اهل سنت به خصوص وهابی ها در عربستان, در مورد اونها نظر منفی نداشته باشن.
مطمئناً نظام ما دنبال اثرگذاری مثبته و نشر مفاهیم عالی شیعه نه پارتی بازی و...
محمد عرفان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
3
4
با سلام
در جواب آقایون نظر دهنده ها :
گوشه ای از کمالات این بزرگوار رو پیدا کنید بعد نظر بدید ...
فکر کردی که هر سال ایشون رو تا مدینه میبره فکر کردی به دعوته ...
هنوز خیلی مونده تا امثال من و شما حاج محمد رضا رو بشناسیم ...
والسلام
پاسخ ها
محمد عرفان
| Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
تصحیح میکنم :
فکر کردی کی هر سال ایشون رو تا مدینه میبره فکر کردی بی دعوته ...
محمد عرفان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
3
0
تو نظر قبلی میخواستم بنویسم :
فکر کردی بدون دعوته
اشتباه نوشتم :
فکر کردی به دعوته
حسين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
3
2
سلام
واقعا متاسفم كه اين حرفارو ميبينيم
كاش ميدونستيم چند چنديم
ابوالفضل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
2
5
سلام به همگي چه اشكالي داره يكي كه نواي ملكوتي داره و مردمم قبولش دارن هر سال بياد عرضه ادب كنه براي اهلبيت. و اما رفيق عزيزم گفتن بارتي بازي شده من قسم ميخورم كسي نميتونه با بارتي بازي حتي تا امامزاده محلشون بره چه برسه به مدينه .مطمئن باشيم كه فقط دعوت است. اگر ما هم ارزوي چنين اماكني رو داريم به جاي تهمت زدن و از اين نوع حرف ها بايد كارهاي درست و با اخلاصي انجام دهيم تا خداوند و اهلبيت ما را هم بطلبنديادمان هم باشد كه تا خدا چيزي را نخواهد امكان ندارد بشود بس اگر ما توفيق نداشتيم مطمئنا دليلي دارد. حرف هايم را با اعتقاد قلبيم زدم بياييد همه براي همديگر دعا كنيم كه نصيبه ما هم بشود.
کربلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
2
1
خدا به همه ی ذاکرین اهل بیت خیر کثیر عنایت کنه .
من هم با تشخیص اندکم در این زمینه ، هر چقدر بین مداحان جستجو میکنم میبینم که مداحی که بتونه همانند آقای غلامرضا زاده تمامی کلمات رو به صورت عربی صحیح ادا کنه نیست و یا از تعداد انگشتان دست کمتر هستند.
التماس دعا
مهديار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
2
4
برادران گرامي سلام
شما اگه يك بار با آقاي غلامرضازاده ديدار داشته باشد ميفهميد چه آدم بزرگيه ايشون بارها خواستن تشريف نبرند اما از دفتر رهبري عزيزمون قبول نشده چون هيچ كس اين صوت و لحن و نداره بعدشم برادرا اينها بهونست بايد خود اهل بين بخوان تا بتوني بري بخوني اگه نمي خواستنش يه سال مريض مي شد پاش مي شكست يه اتفاقي مي افتاد نتونه بره عزيزان خود اهل بيت مي گن كي بياد كي نياد
نوید
|
-
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
2
2
اجراین بزرگوار با حضرت رسول اکرم(ص)ولی خیلی ازروضه خوان ها تابه حال یک بارهم مشرف نشدند
آنها هم ازخدا واهل بیت میخوانند واقعاچرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا بعثه ی مقام معظم رهبری به دیگرمداحان انقدراصرارنمیکنند؟؟؟؟؟اگر فراخوان بزنند حتما کسان دیگری پیدا میشوند که دعای کمیل راصحیح بخوانند وحداقل یکبار مشرف شوند...
پاسخ ها
محبین
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
ایمانشون رو قوی کنند ریا نکند اونها رو هم می طلبند حاج محمد رضا غلام رضا زاده انسان شریف وبا ایمانی هستند
مهیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
1
2
سلام....چقدر مرید دارند ایشان.....تورو خدا اینقدر نگویید تلفظ صحیح کسی بلد نیست که بیایید من ببرمتون هیئتهای محلی تو کوچه ها که 10 تا مداح دارن و همشون بتونن راحت بخونن و الکی آدم هارو بزرگ نکنید تورو خدا.......این چیزها ملاک نیست و اصلا به ماچه چندبار رفته ایشون و دیگران رفتند و خواهشا دیگه از این مطلبها نذارید اگر چاپ کنید ممنون میشم.
علیزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
2
1
با سلام.
ضمن عرض خسته نباشید.
خواهشا از این به بعد از حاج آقا غلامرضا زاده بیشتر اطلاع رسانی بفرمایید.
بنده نه از نزدیکان ایشون ونه با ایشون ارتباط دارم که بخواد سوء تفاهم بشه.ایشون یکی از چهره های درخشان در مناجات خوانی ودعاخوانی هستندو حیف میشه که از ایشون در فضاهای مجازی استفاده نشه.با تشکر.
وکیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
3
2
یعنی تو یه مملکت 80 ملینونی یه نفر مثل این آقا نبود که الا بلا ایشون و حق 69 نفر دیگه.....عاقلان دانند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
1
1
صدای گرم ایشان را هرکه در بقیع شنیده باشد این حرف ها را نمی زند . ضمن این که این سفر طلبیدنی است . هیچ کس حق دیگری را نمی خورد. نفستان گرم و پایدار
کلب آستان علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
0
2
استاد بزرگوار حاج آقای غلامرضازاده از مادحین بسیار متواضع هستند،خدابهشون توفیقات روزافزون عطابفرماید.
از
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
0
0
سلام خدا کنه توفیق شنیدن دعاهتون. رو داشته باشیم صدایی شما باعث میشه خدا رو قشنگ. حس کنم.خدا. توفیق. روز افزون به شما بدهد
ذوالفقار جلیل طهماسبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
0
0
اقای غلامرضا زاده با شور و نوا و لحن سوزناک خاص خود دعای کمیل و توسل و ندبه را میخواند منکه هر وقت گوش میدهم گریم میگیردو خصوصا ادعیه بین الحرمین و بجای موزیک معمولی دعاهای ایشان را گوش میدهم و ارامش مییابم
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین