عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۳۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
اگر عمل و تلاش در راه اهداف بزرگ، همراه این دعا باشد یا آن وقتی که دعا استمرار پیدا می کند، حتما اقبال استجابت در این دعا بیشتر است.

عقیق:  در باب اهمیت دعا گفتاری از رهبر انقلاب برگرفته از کتاب "دعا"مرور می شود: 
اگر دعا به معنای حقیقی کلمه انجام گیرد، اجابت قطعی و بدون شرط است؛ شرط مهم اجابت دعا این است که دعا به معنای حقیقی کلمه و با شرط خود انجام بگیرد.

کلامی از امیرالمومنین(ع) نقل شده است – بنا بر نقل – فرموده اند: " ثُمَّ جَعَلَ فی یَدَکَ مَفاتیحَ خَزائِنِهِ بِما أَذِنَ فِیهِ مِنْ مَسألَتِهِ،."؛ "خدای متعال به اینکه به تو اذن داد از او بخواهی، کلید همه گنجینه های خود را در دست تو قرار داد." پس اذنی که خداوند متعال داد تا هر چه می خواهی از او بخواهی، کلید همه خزائن الهی است. اگر انسان این کلید را درست به کار ببرد – از خدا بخواهد – مسلما آن را در اختیار انسان قرار می گذارد. " فشمَتی شِئتَ استَفتَحتَ بِالدُّعاءِ أَبوابَ خزائِنِه"(1) هر وقت بخواهی، به وسیله دعا، در خزائن الهی را باز می کنی. ببینید! این مساله بسیار مهمی است. چرا انسان خود را از این وسیله مهم محروم کند؟! 
 

تصادم با یک قانون الهی دیگر
لازم نیست دعا همیشه قوانین طبیعی را به هم بزند و برخلاف قوانین طبیعی عمل کند؛ نه. دعا در چارچوب قوانین طبیعی مستجاب می شود و خواسته طبیعی شما برآورده می گردد. این قدرت خداست که قوانین را جور می آورد، کنار هم می گذارد و مقصود شما برآورده می شود. البته آنجایی که دعای شما با یک قانون الهی دیگری تصادم پیدا کند، مستجاب نمی شود. وعده الهی حق است؛ اما آن وعده هم درست است.

آدم هایی که بیکار باشند و در راه اهداف خودشان تلاش نکنند، تضمینی نیست که به هدف و مقصد برسند. حالا شما دعا کن، معلوم است که این دعا خیلی اقبال استجابت ندارد. البته یک وقت هم دیدید مستجاب شد، اما تضمینی نیست. در جایی برخلاف یک قانون طبیعی مسلم، شما دعا می کنید، معلوم نیست تضمینی داشته باشد. اگر چه در مواردی بلاشک دعا قوانین را هم خرق می کند؛ اما اینطور نیست که وقتی می گوییم دعا مستجاب می شود، یعنی اگر دعای شما اگر با قوانین دیگر الهی منافات داشته باشد و عملی همراهش نباشد و یا حتی خود دعا از روی توجه هم نباشد، باز مستجاب می شود؛ نه. در دعا، طلب کردن و خواستن از خدای متعال و حقیقتا مطالبه کردن لازم است. این دعا مستجاب می شود.

اگر عمل و تلاش در راه اهداف بزرگ، همراه این دعا باشد، اقبال استجابت در این دعا واقعا بیشتر است. آن وقتی که دعا استمرار پیدا می کند، حتما اقبال استجابت در این دعا بیشتر است. اگر دیده شد یک دعا چندین بار تکرار گردید و مستجاب نشد، نباید مایوس شد؛ بخصوص در مسائل بزرگ، بخصوص در مسائل مربوط به سرنوشت انسان و سرنوشت کشور و سرنوشت ملت ها؛ چون گاهی طبیعت کارهای بزرگ چنین است که تحققش زمان می طلبد.


پی نوشت ها:

1_(بحارالانوار، ج74، ص 205، امیرالمومنین(ع))

منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین