عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۳:۰۰
عتیقه‌چی در بازگشت به ایران:
ابوالقاسم عتیقه‌چی نقاش و خطاط پیشکسوت ایرانی از طراحی یک پرده برای خانه کعبه که دور این پرده "آیه الکرسی" نوشته است، صحبت کرد.

عقیق:  هنرمندانی هستند که کمتر چهره‌ آنها در اماکن هنری دیده می‌شود و بیشتر نامشان و اعتبارشان است که دهان به دهان می‌چرخد. هنرمندانی که آثارشان به فروش می‌رسد، مورد تحسین قرار می‌گیرد ولی کمتر تن به مصاحبه می‌دهند و کمتر خود را در کانون توجه قرار می‌دهند. آنها اجازه می‌دهند آثارشان به جای خودشان حرف بزنند. از جمله این هنرمندان "ابوالقاسم عتیقه‌چی" است.

عتیقه‌چی از دانشگاه "کوئین‌مری" لندن فارغ‌التحصیل شد و بعد از سفر به فرانسه چندین سال در این کشور به فعالیت هنری پرداخت و به عضویت خانه هنرمندان پاریس در آمد و نام او در فهرست هنرمندان سرشناس کتاب (AKOUN) درج شد. او بیشتر از 10 سال در فرانسه با سبک (NOUVELLE FIGURATION) کارکرد و توانست بیش از صدها اثر زیبای هنری به نمایش بگذارد.

آثار این هنرمند در آمریکا و شهر اوکلاهاما، در انگلستان شهر بیرمنگام، در شهرهای تولوز، پوآتیه، اویان و النسی فرانسه، در ژنو سوئیس، در گالری اکس‌وی‌ای دبی و در فرهنگستان هنر و مجموعه سعدآباد تهران به نمایش در آمده و همیشه تحسین مخاطبان را برانگیخته است.

عتیقه‌چی بعد از بازگشت به ایران، با علاقه دیرینه‌ای که به هنر خوشنویسی و خطاطی داشت توانست پس از سال‌ها تعلیم و کوشش در رشته نقاشیخط به ابعاد و اشکالی جدید دست یابد. آثار عتیقه‌چی برخلاف روال بیشتر نقاشی خط‌های اساتید ایران، رنگ را غالب خود کرده و از تک رنگ بودن گریخته است.

عتیقه‌چی با ابداع شیوه‌‌های جدید و اضافه كردن فرم‌‌های کوچک در داخل حروف خیلی بزرگ نستعلیق به نوآوری جدیدی در نقاشیخط دست یافت. او در خلق آثار خود از خط نستعلیق الهام گرفت و با رنگی شاد و زنده به آن غنا بخشيد.

اين هنرمند در نقاشیخط‌‌‌های قرآنی با استفاده از رنگ‌‌های ملایم پاستل، سعی در بیشتر روحانی جلوه دادن آثارش كرد و با استفاده از خطوط روان، دلپذیر و مدور تلاشي در ایجاد ارتباط با مخاطب آثارش دارد، چنانچه همه حروف استفاده شده در تابلوهای او از ظرافت و زیبایی‌‌های بصری بیشتری نسبت به نقاشیخط‌‌ های سنتی برخوردار است.

او در آثاری که از آیه‌‌های قرآن استفاده می‌‌كند از خط ثلث الهام و آن را با خط نسخ تلفیق و برای تذهیب آن از ورق طلا استفاده می‌كند. همچنين عتیقه‌چی به دليل ابعاد تابلوهایش که یکپارچه و در اندازه‌‌های بزرگ است فقط به قواعد خوشنویسی اکتفا نمی‌‌كند و به خاطر بزرگی تابلوهایش سبکی جدید و منحصر به خود دارد.

وی در مورد طراحی پرده برای کعبه چنین بیان می کند: من چهار سال روی یک پرده کعبه کار کردم که تمام چیزهایی که روی پرده کعبه هست به سبک خودم کار کردم. باید بدانید که در گذشته تمام پرده‌های کعبه را ایرانی‌ها طراحی کرده و می‌ساختند اما بعد ترکها و درنهایت عربهای مصری این کار را انجام دادند و گوی رقابت را از ما دزدیدند.

من دیدم دیر زمانی است که ایرانی‌ها روی پرده کعبه کار نکرده‌اند، پس دست به کار شدم و یک پرده کعبه روی بوم کار کردم. دور پرده کعبه "آیه الکرسی" نوشتم که طول این پرده که در 10 لت نوشته شده به 12 متر می‌رسد. اینها کوچک شده پرده کعبه است و هر زمان که بخواهند برای کعبه این گونه پرده بزنند من می‌توانم طرحش را بدهم تا برای سوزن‌دوزی و طلادوزی روی آن اقدام کنند.


منبع: مهر

211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین