عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۱۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۰
معرفی کتاب...
سودای روی دوست اثری است آموزشی و عملی برای چگونه جارو کردن خانه و مهیای میهمانی کردن آن تا حسرت دیدار امام عصر (عج) را با خود به گور نبریم.

عقیق:

قرن‌هاست که از غیبت امام عصر(عج) می‌گذرد و بسیاری در اشتیاق جانان، جان به لب رسانده‌اند. گاه، چون علی بن مهزیار فوز دیدار نصیبشان گشته و گاه تا پایان عمر در حسرت دیدار باقی مانده‌اند. برای بسیاری این سؤال وجود دارد که چگونه می‌توان چنین افتخاری یافت و به پیشگاه آن امام همام ـ علیه افضل التحی و الثناء ـ باریافت.

پاسخ این پرسش را در "تشرفات خوشبختان" می‌توان یافت، که در تشرفات امثال ابن مهزیار و پیرمرد قفل‌ساز به صراحت این مطلب بیان شده که آن حضرت(ع) مدت‌هاست که درانتظار دیدار شیعیان خویشند و لازم نیست برای دیدار خود را دچار زحمت و تکلف کنیم همین قدر که خانه دل را در خور میهمان جاروب کردیم آن میهمان عزیز مرحمت نموده و به کلبه وجود ما قدم می‌نهند. هرچه کاستی است از ماست و اگر بی توفیق گشته ایم ثمره بدیهی روشی است که برای زندگی برگزیده ایم.

کتاب "سودای روی دوست" اثری است آموزشی و عملی برای چگونه جارو کردن خانه و مهیای میهمانی کردن آن است که توسط دو انتشارات احمدیه و نیز مؤسسة آموزشی پژوهشی امام خمینی به بازار نشر ارائه شده است.

این کتاب، در چهار فصل تنظیم شده و فصل اول آن، به مقدمات و کلیات اختصاص دارد. نویسنده، در این فصل، ارتباط با حضرت را در سه ساحت ارتباط قلبی، ارتباط دیداری، و وصال و حضور دائمی، بیان می کند و دیدار حضرت را در دو قالب عام (ملاقات بدون شناختن حضرت) و خاص (ملاقات همراه شناخت) ممکن می شمارد.

نام و القاب امام زمان(ع)، معرفی اجمالی ایشان، ارتباط، انواع و اشکال ارتباط، آثار و برکات ارتباط، انتظار، ویژگی منتظران، امکان دیدار، نفی نیابت، انواع دیدار، برکات دیدار از دیگر بخش های این فصل است.

همچنین، فصل دوم علل و عوامل زمینه ساز دیدار را در سه بخش عواملی که درباره خداوند باید مراعات شود؛ راهیابی به قلمرو ایمان و تقوا، تحصیل ورع، محاسن اخلاق و رضایت الهی، تحصیل رضایت اهل بیت(ع)، اتصال با قرآن و عواملی که باید دربارة امام زمان(ع)رعایت گردند؛ ذکر و یاد مداوم آن حضرت، اهدای صلوات به ایشان، پرداخت صدقه برای سلامتی ایشان، حضور در اماکن مقدسه، دعا به ساحت امام زمان(ع)، توسل به ایشان و استمداد از آن حضرت، عریضه نویسی، تقدیم هدیه، مهر و محبت به ایشان، تلاش برای زنده داشتن امر امامت، نرنجاندن خاطر شریف امام بررسی می کند.

عواملی که سالک درباره خود باید مراعات کند؛ تلاش برای معرفت امام، الگوگیری از امام(ع) در تقوا و دینداری، از خود گذشتگی و استقامت در راه رسیدن به ساحت مقدس امام(ع)، توجه به حاضر و ناظر بودن ایشان نیز در بخش سوم فصل دوم این کتاب به روشنی توضیح داده شده است.

موانع دیدار امام زمان(ع) با دو بخش موانع شناختی به معنای نداشتن فهم دقیق از دین، جهالت و افراط و بی ثباتی در دین، موانع اخلاقی ـ رفتاری به معنای هواپرستی، دنیازدگی، پابندنبودن به عهد و ایمان، گناه و خطا، انحراف در جمع مال، قطع رحم، کوتاهی در پرداخت سهم امام(ع) نیز به عنوان فصل سوم در این کتاب می درخشد.

فصل چهارم این کتاب اختصاص به سالکان مخلص و عنایات خاص حضرت ولی عصر(ع) با دو بخش برعهده گرفتن ولایت سالک: معنای ولایت، تجلی ولایت در نبوت و امامت، مراتب ولایت، آثار ولایت، راهکار تحصیل ولایت امام(ع) و تربیت و تزکیة شخص سالک دارد.
شایان ذکر است، کتاب "سودای روی دوست" نوشته مرتضی آقاتهرانی در 5 هزار نسخه، 191 صفحه و 1400 تومان ازسوی دو انتشارات احمدیه و مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) وارد بازار نشر شده است.


منبع: شبستان

211008




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین