عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۷
آیت الله مصباح:
رییس موسسه امام خمینی(ره) با تاکید بر این‌که «عرضه معارف اسلامی به زبان‌های مختلف، بر روحانیت واجب کفایی است» گفت: نباید تقوا را فقط در نشر کتاب طهارت و صلاة، تسبیح انداختن و زیارت عاشورا خواندن بدانیم.
عرضه معارف اسلامی به زبان‌های مختلف واجب کفایی است

عقیق: آیت‌الله مصباح یزدی در مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر این‌که «انسان بدون شناخت معارف اسلام به سعادت دنیا و آخرت نمی‌رسد» خاطرنشان کرد: معارف اسلام خود به خود به ما عرضه نمی‌شود که هرکسی به سهولت از آن‌ها بهره مند شود.

وی با بیان این‌که «باید کسانی باشند که معارف را شناخته و به دیگران آموزش دهند» تصریح کرد: طلاب باید برای شناختن بهتر اسلام و معرفی و عرضه آن، به تفقه و تحصیل بپردازند، تا جامعه از آثار آن‌ها به خوبی بهره مند شود.

این عضو مجلس خبرگان با اشاره به این‌که «نمی‌توان به طور کامل بر معارف اسلامی احاطه پیدا کرد» گفت: دایره معارف اسلامی بسیار گسترده است و به همین دلیل برای بهتر آموختن معارف اسلامی، افراد باید در رشته‌های مختلف به طور تخصصی وارد شوند و آن‌ها را به طور سهل و قابل فهم به مردم عرضه کنند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که «عرضه معارف اسلامی از سوی روحانیت به زبان‌ها و کشورهای مختلف، واجب کفایی است» تصریح کرد: برای شناخت معارف اسلام راه پر پیچ و خمی در پیش داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختلاف فقها در برخی از مسایل فقهی، اظهار کرد: توقع نامناسبی است که علما در مسائل مختلف، استنباط مشترک داشته باشند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر این‌که «علما در مورد ضروریات دین نظیر سنت و کتاب اجماع دارند» تصریح کرد: طبیعی است که علما در جزئیات و مسائل فرعی اختلاف نظرهایی داشته باشند.

مصباح یزدی با تاکید بر این‌که «فقها باید مسایل اجتماعی را نیز بیان کنند» خاطرنشان کرد: ما نباید فقط تقوا را در نشر و تالیف کتاب طهارت و صلاة، تسبیح انداختن و زیارت عاشورا خواندن بدانیم.

وی با بیان این‌که «فقها باید ابواب مختلف فقه را تبیین کنند» گفت: علمایی که معتقدند اسلام در همه مسائل نقش آفرین است، غیر از آن‌ها چه کسی باید تحقیق در ابواب اجتماعی را انجام داده و به مقام عمل در بیاورد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: دوری از امور اجتماعی عمل به تفکر سکولاریستی است.

مصباح یزدی با تاکید بر این‌که «خدا بر عالم بشریت و ما ایرانیان منت گذاشت و مردی را برانگیخت که بهتر از دیگران متوجه شد اسلام فقط به عبادت و احکام فقهی ختم نمی‌شود» گفت: اوایل نهضت انقلاب مسائلی مطرح شد که امام راحل(ره) آن روز به صراحت گفتند "تقیه حرام است" و بخش عظیمی از اسلام به دست امام خمینی(ره) به عنوان یکی از فرزندان اهل بیت(ع) زنده شد.

این عضو مجلس خبرگان با بیان این‌که «امام خمینی(ره) برای بیان و عمل کردن به فقه واقعی، زندان و تبعید را به جان خرید» تصریح کرد: امام راحل(ره) نظامی را بر اساس اسلام بنا کرد که کسی تصور آن را نمی‌کرد و امروز میراثش در اختیار من و شما است.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که «نباید از مسایل فقه اجتماعی دوری کنیم» گفت: یکی از بزرگ‌ترین کفران نعمت این است که وظایف اجتماعی بر دوش روحانیت را به فراموشی بسپاریم.

وی تاکید کرد: طلاب غیر از درس خواندن، دو وظیفه تهذیب اخلاق و درک مسائل سیاسی و اجتماعی زمان را نیز دارند که اگر از این موارد دوری کنند طعمه برای دشمنان اسلام خواهند شد.

وی با تاکید بر اهتمام طلاب نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: عدم درک سیاسی و اجتماعی موجب اعدام شیخ فضل الله نوری شد.

مصباح یزدی با بیان این‌که «در مسائل غیرضروری نباید حالت تعصب نسبت به سلیقه یا مکتب خاصی داشته باشیم» اظهار کرد: شیطان ممکن است باعث ایجاد کدورت در میان محققین شود و برخی تعصبات بی‌جا ما را به کج راهه بکشاند و از وظایف اصلی و مهم‌تر باز بدارد.

این عضو مجلس خبرگان با اشاره به این‌که «گاهی قصورهای شخصی موجب اشتباه انسان می‌شود» ادامه داد: انسان گاهی با توجه به وجود خواهش‌های نفس، پیشاپیش پیش داوری در تحقیقات دارد و می‌خواهد به گونه‌ای تحقیق کند که به هدف نفس خود دست یابد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر این‌که «انسان نباید خواهش‌های نفس خود را در تحقیقات اثر دهد و این آفتی است که امکان ابتلا به آن وجود دارد» گفت: اگر بخواهیم در عرصه فهم بهتر دین موفق باشیم، باید تزکیه و تهذیب را در اولویت قرار دهیم.

مصباح یزدی با اشاره به روایتی در خصوص پایه‌های کفر اظهار کرد: خودبزرگ بینی، حسد و حرص از مهم‌ترین پایه‌های کفر است که بسیاری از مفاسد بزرگ عالم نیز از همین مسئله ناشی می‌شود.

وی با بیان این‌که «تکبر مهم‌ترین عامل مانع فهم حقیقت است» بیان کرد: گاهی دانشجو از استاد نقدی کرده و مطلب صحیحی را ارائه می‌کند، اما استاد به دلیل این که جایگاه خود را والا می‌داند، نسبت به نقد دانشجو موضع می‌گیرد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که «حسادت موجب نخستین برادرکشی عالم شد» خاطرنشان کرد: حسادت، در شهرت و محبوبیت افراد نیز بسیار مشاهده می‌شود.

مصباح یزدی خاطرنشان کرد: زمینه پایه‌های کفر در همه ما کم و بیش وجود دارد و باید برای از بین بردن آلودگی‌ها جهاد نفس کرد چرا که اگر آفت‌ها را اصلاح نکنیم، کار سخت‌تر خواهد شد.

این عضو مجلس خبرگان با اشاره به این‌که «باید توام با تحصیل علم، تهذیب نفس هدف جدی طلاب باشد» اظهار کرد: در غیر این صورت امکان ابتلا به خطرات بسیاری برای ما وجود خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به تفقد آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه نسبت به طلاب، اظهار کرد: مفتخر هستیم مسوولان متعهد و علاقه‌مند به حوزه و فعالیت‌های علمی اساتید و طلاب داریم.


منبع:ابنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین