عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۴۱
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹
به مناسبت يازده ذيقعده سالروز ولادت ثامن الحجج(ع) و ورود زائران ايراني به مدينه منوره به توصيف مكاني مي‌پردازيم، كه مزار مادر امام رضا(ع) در آن واقع است.
عقیق:  در شهر مدينه، يادگاري از امام رضا(ع) باقي مانده كه هم اكنون محل زيارت زائران ايراني است. اين محل، خانه اهل‌بيت(ع) و مدفن قبر حميده خاتون مادر امام موسي كاظم(ع) و نجمه خاتون مادر امام رضا(ع) در اينجا واقع است. آنجا را «مشربه ام ابراهيم» مي نامند.

به مناسبت يازده ذيقعده سالروز ولادت ثامن الحجج(ع) و ورود زائران ايراني به مدينه منوره به توصيف مكاني مي‌پردازيم، كه مزار مادر امام رضا(ع) در آن واقع است.

«مشربه ام ابراهيم» نام مكاني است كه در شارع علي ابن ابيطالب و در داخل يك كوچه قرار دارد، وقتي زائران در كنار اين كوچه مي‌ايستند، يك چهار ديواري با سيمان سفيد مشاهده مي‌كنند كه درب آن قفل شده است.

در واقع مَشربه امّ ابراهيم، باغ كوچكي بوده در مدينه و در منطقۀ عوالي بوده است كه خانه ماريه قبطيه، همسر پيامبر(ص) و مادر ابراهيم فرزند رسول خدا(ص) بوده است.

ابراهيم در اينجا به دنيا آمد و پيامبر(ص) اقامتي طولاني در اين محل داشته و در آنجا بسيار نماز گزارده‌اند.

در روايت است كه از امام صادق(ع) پرسيد: ما مساجدي را كه پيرامون مدينه هستند، زيارت مي‌كنيم، از كدامين مسجد آغاز كنيم بهتر است؟

امام صادق(ع) به عقبه بن خالد فرموند: در مسجد قبا زياد نماز بخوان; زيرا آن نخستين مسجد در اين منطقه است كه رسول خدا(ص) در آنجا نماز خواند. پس از آن، به مشربه امّ ابراهيم برو و در آنجا نماز بگزار، زيرا آنجا مسكن دوم پيامبر خدا(ص) و محل نماز او است.

بنا بر روايات اين مكان اولين خانه حضرت علي(ع) و فاطمه زهرا(س) بوده است كه اين بزرگواران زندگي معنوي و پر خير و بركت خود را در اينجا شروع كردند، اما اين مشربه اتفاقات ديگري نيز در درون خود دارد، اينجا محل تولد امام موسي كاظم(ع) نيز است، چرا كه بعد از رسول خدا(ص) اين مكان در اختيار اهل بيت عصمت و طهارت قرار گفت.




منبع: حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین