عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۰۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۹
آیت الله جاودان:
استاد اخلاق گفت: کسی که در عمل تقوا را رعایت کند و عمل خود را مراقبت داشته باشد هر کجا راه بسته شود پروردگار راه را برای این فرد باز می‌کند.

عقیق: آیت الله علی جاودان در جلسه درس اخلاق به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در سوره طلاق یک آیه مهم است که می‌فرماید وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ…؛ کسی که در عمل تقوا را رعایت کند و عمل خود را مراقبت داشته باشد هر کجا راه بسته شود پروردگار راه را برای این فرد باز می‌کند.

وی افزود: انسان باید در هر زمان و مکانی مراقب رفتار و عمل خود باشد؛ خداوند وظیفه اداره چنین انسانی را تضمین کرده است. همه نوع انسان‌هایی وجود دارند گروهی از افراد هستند که نه تنها در عمل بلکه به عالم خیال خود نیز تسلط دارند و ذهن خویش را مراقبت می‌کنند به این افراد متقین می‌گویند. متقین در برابر لغزش‌ها سست نمی‌شوند و هیچ مشکل فکری، اخلاقی و رفتاری ندارند.

جاودان با بیان اینکه انسان متقی تنها راست می‌گوید عنوان کرد: آنان آیات قرآن را با همه وجود قبول می‌کنند و نسبت به اعمال و خیال خود کنترل دارند. تقوا صدق و راستی به ارمغان می‌آورد. اول سوره لقمان محسنین را توضیح داده و گفته محسن کسی است که خدا را در اعمال خویش حاضر و ناظر می‌داند. محسنین و متقین یکی هستند. محسنین کاری را که خدا به انجام آن راضی نیست تن نمی‌دهند.

این استاد اخلاق ادامه داد: متقین با سربلندی در قیامت وارد عرصه محشر می‌شوند اما پروردگار به گناهکاران در قیامت غضب کرده و آنان را در آتش دوزخ جای می‌دهد تا همانند فلز در آتش ذوب شوند. آنان در آتش دوزخ از همه جانب تحت فشار هستند. این حالی که گناهکاران در دوزخ دارند در قل و زنجیر نیز هستند و همواره آرزوی مرگ می‌کنند. کسی که اعتقاد به قیامت نداشته باشد چنین وضعی در پیش خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه نعمت‌های بهشتی قابل توصیف و تصور در عالم دنیا نیست اظهار داشت: سرانجام متقین در بهشت است و هر چه را اراده کنند به آنها عطا می‌شود. خداوند به این افراد قول داده و حتماً به آن عمل می‌کنند. انسان به هر میزان عمل صالح به آخرت ببرد به همان مقدار مورد عنایت قرار می‌گیرد.

جاودان ادامه داد: وقتی انسان برای مردم خیر بخواهد خدا نیز برای او خیر خواهد خواست برای همین متقین که خیرخواه مردم هستند از خیر الهی سیراب می‌شوند. جنات عدن جایگاه متقین است. مرحوم آیت الله حق شناس گفت مرا بردند و بهشت را دیدم و دو برابر کره زمین بود.

این استاد اخلاق در پایان خاطرنشان کرد: انسان هر مشکلی که برایش پیش می‌آید بیشتر خودش دلیل آن است. ش


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین