عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۰۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
حجت الاسلام علوی تهرانی:
کارشناس مذهبی با بیان اینکه هیچ چیزی مانند گناه قلب را تباه نمی‌کند گفت: قلب اگر به گناه گرفتار شود دیگر نمی‌تواند حق را درک کند.

عقیق: حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی کارشناس مذهبی به مناسبت سالروز شهادت امام کاظم (ع) در مسجد حضرت امیر به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در آستانه مهمانی ماه مبارک رمضان هستیم و به این مهمانی دعوت داریم؛ حقیقت این مهمانی مربوط به روح و قلب انسان است. اما به دلیل اینکه قلب انسان به گناه زنگار گرفته است بیشتر مواقع نمی‌تواند از ماه مبارک رمضان بهره‌ای ببرد.

وی افزود: آدابی را باید رعایت کرد تا بتوان حقیقت ماه مبارک رمضان را درک کرد. رسیدن به مقام صالحان سلوک در ماه مبارک رمضان است؛ برای رسیدن به این سلوک باید زنگار قلب پاک شود. برای پاک کردن این زنگار نیاز به توبه است.

علوی تهرانی درباره توبه حقیقی گفت: توبه حقیقی معجونی است که از سه مؤلفه تشکیل می‌شود عنصر اول علم است و عنصر دوم حال و دیگر عمل است. انسان وقت بسیار اندک و کار بسیار برای توبه کردن دارد. این بسیار زشت است که افرادی خود را اهل دعا بدانند اما توبه کردن هم بلد نباشند.

این کارشناس مذهبی بیان داشت: شخص توبه کننده باید یقین پیدا کند که گناه حقیقت انسان را به هلاکت می‌کشاند. کسانی که اختلاس می‌کنند در اصل مسیر هلاکت را طی کرده‌اند. قلب بیت الله است و می‌تواند آدمی را در یک سیر روحانی به عالی‌ترین مقام انسانی برساند بنابراین نباید با گناه زنگار بگیرد.

وی با بیان اینکه هیچ چیزی مانند گناه قلب را تباه نمی‌کند گفت: قلب اگر به گناه گرفتار شود دیگر نمی‌تواند حق را درک کند. منکر برای این نوع افراد معروف و معروف برایشان منکر می‌شود چنین افرادی با انجام گناه شاد می‌شوند. قلبی که زنگار بگیرد آدمی را در مسیر سقوط قرار می‌دهد. گاهی اوقات خداوند انسان‌های گناه کار را به عنوان انسان مورد خطاب قرار نمی‌دهد و می‌گوید بدترین جنبندگان.

علوی تهرانی با بیان حدیثی از پیامبر گفت: حضرت فرمود کسی که گناه کند بخشی از عقل او می‌رود؛ برخی گناهان در سایه اخلاق مانند ریا، تند خویی، سخن چینی و … است. ۱۹۰ گناه تنها از زبان سر می‌زند. برخی گناهان به صورت عملی مانند دزدی کردن و… است. یک سری هم از گناهان است که آدمی فکر نمی‌کند گناه قلمداد می‌شود اما گناه است مانند اتلاف وقت.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه گناه به معنای حجاب است گفت: حجاب به دو صورت نورانی و ظلمانی صورت می‌گیرد. وقتی آدمی علم پیدا کرد که گناه مانع رشد و عامل تنزل او از انسانیت است حالی در او ایجاد می‌شود به این حال، حال ندامت و پشیمانی می‌گویند. اگر این فرد عزم و اراده جدی کند تا به صورت عملی اقدام به جبران کند به مرحله دوم توبه گناه دست یافته است. روایت است گریه بر امام حسین (ع) گناهان را پاک می‌کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین