عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۳۷۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
آیت‌الله میرباقری؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که ایستادگی وجود نازنین زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها در مقابل انحرافات امت اسلام برای خارج‌سازی جامعه از دار فاسقین و درک بیت النور و دارالمؤمنین دنبال می‌شد، گفت: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مؤمنین را از دار فاسقین به‌سلامت عبور داده، به صبح روشن ایمان رهنمون ساختند.

عقیق: آیت‌الله میرباقری شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی (ره)، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها به فرازهایی از آیات ۱۴۵ و ۱۴۶ سوره اعراف اشاره نمود و با بیان این که خداوند متعال خطاب به حضرت موسی بر اخذ باقوت کتاب الهی تأکید نموده است، اظهار داشت: ذات اقدس الهی به حضرت موسی ندا می‌دهد؛ به قوم خود بگو تا برای رهایی از دار فاسقین به آیات و دستورات الهی و کتاب هدایت عمل کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه به توصیفات و خصوصیات دار الفاسقین اشاره نمود و یادآور شد: بر اساس روایات اسلامی مقصود از دار الفاسقین که آیات سوره اعراف بدان متذکر شده، دولتی است که بعد از حضرت موسی و به دست منافقان و مخالفان ایشان به قدرت رسیده، مسیر حرکت جامعه را تغییر خواهد داد.

وی با بیان این که اصل آیات ۱۴۵ و ۱۴۶ سوره مبارکه اعراف راجع به حضرت موسی است که تأویل آن به اتفاقات بعد از رحلت نبی مکرم اسلام نسبت‌داده‌شده است، خاطرنشان کرد: این آیات تبیینی روشن از ابتلائات و امتحانات امت اسلام بعد از وجود نازنین رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله است؛ این آیات شریفه تصریح می‌کنند که به امت بگویید این کتاب را به بهترین شکل اخذ و بدان عمل کنند و آن را که راهی به‌خوبی هاست، رها نسازند.

آیت‌الله میرباقری با بیان این که دار المؤمنین بیوت انبیا و بیت النور و دار الفاسقین بیت العنکبوت و دولت فاسق است، یادآور شد: فاسقین در این آیات شریفه با اوصافی بیان می‌شوند که گرفتاری در این ویژگی‌ها، انسان را از حرکت در مسیر هدایت آیات الله بازمی‌دارد؛ فاسقین قوم متکبری هستند که بیش ازآنچه حقشان است، دنبال می‌کنند و برای خود چیزی طلب می‌کنند که اهلیتش را ندارند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تبیین روایتی از امام موسی کاظم علیه‌السلام، به تعبیر منطقه فرمانروایی و محیط ولایت هارون‌الرشید به دارالفاسقین توسط حضرت اشاره نمود و اظهار داشت: ملک عظیم را خداوند متعال به اهلش و به کسانی که حامل امر الهی هستند اعطا می‌کند؛ کسانی که امر و فرمان خدا از طریق ایشان در عالم نازل می‌شود و مفترض الطاعه بوده، اطاعتشان واجب است.

آیت‌الله میرباقری افزود: صاحبان ملک عظیم امرشان متصل به امر الهی است و فرمان خدا از طریق اراده ایشان در عالم ساری و جاری می‌شود، اینان صاحب‌ملکی هستند که ملائکه نیز از ایشان فرمان می‌برند؛ امر الهی در دست اوست و همه مجریان وادی امر الهی خود را با او تنظیم می‌کنند.

وی ملک عظیم را مقام انحصاری امامت توصیف نمود و با بیان این که گستردگی ملک عظیم به وسعت تمام هستی است، اظهار داشت: منافقین و فاسقین همواره مقابل تجلی ملک عظیم می‌ایستند و راه را می‌بندند؛ چرا که نسبت به این ملک عظیم حسادت شدیدی می‌ورزند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که رسالت و نبوت فضل الهی و امر بسیار بالایی است که خداوند آن را اعطا می‌کند، اظهار داشت: قران کریم می‌فرمایند؛ خدا رسالت، نبوت و امامت را به کسی می‌دهد که غبار عالم بر دلش ننشسته و خود را گرفتار دنیا نساخته باشد. فضل الهی به کسی عنایت می‌شود که به بهترین وجه بتواند آن را انجام دهد.

وی تصریح کرد: خداوند متعال می‌فرماید؛ امر امامت امانت الهی است که به اهلش می‌رسد و خداوند این امامت که مقام افتراض طاعت است را در وادی ملک عظیم به عینیت رسانده، امر الهی را از طریق آن اجرا می‌سازد و ملائکه نیز خود را با آن تنظیم می‌کنند.

آیت‌الله میرباقری ضمن تبیین فرازهایی از آیه ۵۹ سوره نساء «أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» با بیان این که اگر کسی راه امیرالمؤمنین را ببندد هیچگاه خودش صاحب‌الامر نمی‌شود، اظهار داشت: کسی که سد راه امامت و ولایت شود در مسیر دار الفاسقین گام برمی‌دارد.

وی با تأکید بر این که عصر ظهور و دوران رجعت عصر تحقق ملک عظیم الهی است، تصریح کرد: خداوند متعال از فضل خود چیزی به اهل‌بیت علیهم‌السلام داده که از آن به ملک عظیم یاد می‌شود؛ در مقابل مسیر کسانی که حسادت می‌ورزند، راه امام را می بندند، نه خودشان می‌روند و نه می‌گذارند دیگران بروند، به دار الفاسقین تعبیر شده‌اند.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که فاسق کسی است که در مقابل امر الهی امری درست می‌کند و نمی‌گذارد امر الهی جاری شود، یادآور شد: اگر تمام آیات الهی را پیش روی فاسقان قرار دهیم، هیچگاه ایمان نمی‌آورند؛ چرا که ایمان به خضوع و خشوع در مقابل آیات الهی نیاز دارد؛ لذا منافقین و کفار این آیاتی که در عالم وجود دارد را نه می‌بینند، نه می‌شنود و نه می‌فهمند و نه حتی دعوت می‌شوند.

وی در ادامه تبیین فرازهایی از آیه شریفه ۱۴۶ سوره اعراف «وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لَا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا» با تأکید بر این که راه توحید، راه رشد و راه شرک و کفر، راه غی است، اظهار داشت: متکبران در گام‌نهادن در بیراهه بسیار پرتلاش هستند؛ اینان اهل روی کردن به سبیل غی و رویگرانی از سبیل رشد هستند و دار الفاسقین را به پا می‌کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: از منظر قرآن کریم قوم فاسق چند خصوصیت دارند که تکبر بارزترین آنهاست؛ تکذیب و غفلت نسبت به آیات الهی و ترک سبیل رشد و روی‌آوردن به سبیل غی از جمله خصوصیات قومی است که مسیر دار الفاسقین را طی می‌کنند.

آیت‌الله میرباقری در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که ایستادگی وجود نازنین زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها در مقابل منحرفین به‌منظور عبور امت اسلام از دار الفاسقین و درک بیت النور و دار المومنین دنبال می‌شد، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مؤمنین را از دار الفاسقین به‌سلامت عبور داده، به صبح روشن ایمان رهنمون ساختند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین