عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۳۶
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰
اساس و بنیان تربیت فرزندان تعهد و مسئولين پذيري والدین است، يعني پدر و مادر خود را در برابر خداي متعال بداند تا جرات بي تفاوتي پيدا نكند و هرگز زمينه هاي سستی در آنها راه پيدا نكند.

عقیق: همه والدین درپی این هستند که فرزندان خود را خوب تربیت کنند، اما باید دانست که لازمه تربیت درست فرزندان رعایت یکسری اصول و شرایط است که بدون آنها تربیت صحیح فرزندان امکانپذیر نیست. این اصول در دین اسلام مورد تاکید قرار گرفته اند، که این امر ظرافت نگاه این دین آسمانی به پرورش فرزندان را نشان می دهد.

- توجه پدران و مادران به اصول صحیح اخلاقی
دین اسلام تاکید دارد از هنگامي كه نطفه در صلب پدران است، تا هنگام انعقاد نطفه و دوران بارداري و شير خوردن كودك و...باید اصول و ضوابطي توسط پدر و مادر رعايت شوند. آنها با رعايت اين اصول صحيح اولين پايه تربيتي را در وجود فرزندان جايگزين مي سازند، چرا كه سامان دهي تربيت ديني و اخلاقي از همان ابتداي امر شكل مي گيرد.

پدران و مادران باید بدانند از آن روز كه كودك به اختيار خود چشم ها را مي گرداند و با انتخاب خود دست و پاي خود را حركت مي دهد، تمام حركات و سكون هاي پدر و مادر را در نظر داشته است. گويي نوار مغز كودك، همه رفتار آنها را ثبت و ضبط كرده و اين سرمايه علمي، براي تشكيل شخصيت وجودي او و بلكه براي زمينه سازي پذيرش تذكرات تربيتي مورد نياز موثر است.

- ارتباط با خداوند
والدين و مربيان بايد كودك را از آغازين روزهاي زندگي كه نيروي پذيرشش بيدار مي شود با مبدا هستي آشنا كرده و خداي متعال را بدو بشناسانند. آنها بايد در پيدايش ارتباط او با اين نيروي عظيم تمام تلاش خود را انجام دهند و كودك را به خدايش متكي سازند. سپس بايد او را به اين آگاهي و باور برسانند كه اگر توان بازوان او به حكيم و عليمي كه مبدا عالم است وصل شود هيچ چيزي برايش مشكل نخواهد بود. همه چيز در اختيار خداست و همه چيز مقابل قدرت او كوچك است.

- آگاهی والدین از اهمیت تربیت فرزندان
اصل بعدی در پرورش درست فرزند آگاهي لازم والدين از اهمیت تربیت است. امام سجاد(ع)خطاب به فردي مي فرمايد: تو مسئول فرزندت هستي كه اخلاق پسنديده و ادب نيكو او را بياموزي و فرزندت را به سوي خدايش هدايت كني. پيامبر اكرم(ص) می فرماید فرزندان خود را گرامي بداريد و به آنان نيكويي و آداب زندگي را بياموزيد.

- دوري از تحقير
والدین نباید هرگز كودك را تحقير كنند. رفتار و كردار پدر و مادر بايد به گونه اي باشد كه براي فرزندان عقده ساز نباشد. حضرت علي(ع)مي فرمايند: هرگز زبان به ملامت زياد نگشاييد كه موجب افروخته شدن آتش لجاجت و استقامت در بدي است. امام صادق(ع)مي فرمايد؛ خداي رحمت خود را بر فردي نازل كند كه فرزند خود را به نيكي وادارد. عرض شد؛ چگونه؟ فرمود؛ بر او آسان بگيرد و كار سنگين و مشكل از او نخواهد و با تحقير و ملامت، او را به گناه نكشاند و هرگز به او دروغ نگويد.

- بها دادن و تشويق
پنجمین اصل، آن است كه شخصيت كودك را با كرامت و تشويق پرورش دهد، زيرا فرومايگي و كمبود شخصيت فرد موجب مي شود كه دست به ناهنجاري زند. امام موسي بن جعفر(ع)مي فرمايد: كسي كه شخصيت لازم را ندارد و خود را بس كوچك و حقير مي شمارد، هرگز از شر او در امان مباش.


منبع: مهر

212009


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین