عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۳۵۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
شیخ حسین انصاریان:
شیخ حسین انصاریان با بیان اینکه خداوند می‌فرماید انسان راز من است و من هم راز او هستم گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید که اهل تقوا و اخلاق به طور قطع بهشتی هستند.

عقیق: حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد طالقانی تهران به سخنرانی پرداخته و گفت: در یک دعای مفصلی حضرت فاطمه زهرا (س) هم مسائل مثبت بسیار مهمی را مطرح کردند هم از مسائل ضد اخلاق، ضد انسانیت و ضد عمل پرهیز داده اند که درس فکری، تربیتی، اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی است.

وی افزود: معجزه انبیا و صدیقه کبری (س) است که مطلب بسیار گسترده را در یک جمله جا دادند. چنین هنری از غیر انبیا و ائمه طاهرین (ع) بر نمی‌آید. علت آن هم این است که این بزرگواران به اقیانوس بی‌کران علم پروردگار وصل بودند. البته خداوند متعال علومی نزد خود دارد که بروز نداده و آشکار نکرده است. خداوند هزار اسم خود را که در دعای جوشن کبیر است به عموم مردم واگذار کرده است. هزار اسم او را فقط انبیا و اولیا می‌دانند و هزار اسم نیز نزد خود در غیب و پنهان کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه دعا بسیار مهم است و ما نباید آن را کم عادی یا معمولی بدانیم، عنوان کرد: دعا یعنی گدایی کردن تهی دست، از قوی به ذات است، دعا یعنی نزد کسی می‌روم که خزانه غیب و عالم نزد او است، اگر دعا و گدایی ما درست باشد خداوند عالم اجابت و قبول می‌کند. خداوند شیطان را رد نکرد و درخواست او را مستجاب کرد مگر می‌شود درخواست بندگان مؤمن خود را رد کند. وقتی ابلیس رجیم و رانده شد و به خاطر ارزیابی اشتباه خود درباره انسان با خداوند درگیر شد یکی از خواسته‌های او این بود که مرا تا روز قیامت مهلت بده، خداوند نیز پذیرفت.

این کارشناس مذهبی با استناد به آیه ۷۴ سوره فرقان با این مضمون «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» در خصوص دعا، اظهار کرد: این دعا از اولیا الهی است چون زیبا بوده خداوند آن را در قرآن وارد کرده است؛ این دعا بدان معنا است که خدایا همسر و نسلی را که می‌خواهی به ما بدهی در دنیا و آخرت سبب دلخوشی و روشنی چشم ما قرار باشند و ما را رهبران بندگان با تقوا، پاک و فراری از گناه قرار بده، این درخواست بسیار بزرگی است که ما می‌خواهیم پیشوای اهل تقوا باشیم.

وی در خصوص اهمیت وجود مؤمن در روی زمین، ابراز کرد: امیر مؤمنان امام علی (ع) خطاب به مردم مدینه می‌فرمایند خداوند به خاطر سلمان، مقداد و ابوذر و چهار نفر دیگر به شما ملت روزی می‌دهد و باران می‌باراند و نمی‌گذارد شما از دشمنان شکست بخورید.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: ۵۰ سال پیش در شهری مرا به منبر دعوت کردند که داخل حیاط برگزار می‌شد پیرمردهای بسیار مسن در آن جلسه شرکت می‌کردند یکی از آنها به من گفت واعظی را بعد از ظهری برای منبر دعوت کرده بودیم بسیار صاحب نفس، پاک و با تقوا بود و منبر اثرگذاری داشت. روزی در آخرهای فصل بهار وقتی منبر را می‌خواند به شدت هوا منقلب شد و باران نم نم شروع به باریدن کرد، این عالم سر خود را بالا کرد و گفت ای ابر مگر نمی‌بینی مجلس اباعبدالله (ع) برقرار است و من در ابتدای منبر قرار دارم باران را نگه دار که مردم استفاده کنند وقتی من آمدم پایین باران را آزاد کن، ابر باران خود را نگه داشت وقتی منبر تمام شد حیات اینجا پر از باران شد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه دعاها فقط برای شدن است نه صرفاً برای خواندن کلمات عربی، گفت: دعاها مصالح ساختمانی وجود انسان است؛ حضرت صدیقه فاطمه (س) دارای مقام عصمت و پاک از گناه بودند چرا می‌فرمایند «اللهم انی اسئلک قول توابین»، عملاً حضرت زهرا (س) گناهی نداشتند و دارای مقام عصمت بودند چرا می‌فرمایند خدایا اعتقاد تائبان و عمل آنها را نصیب من کن، اینجا منظور ایشان توبه از گناه نیست بلکه حضرت تقاضا می‌کنند که از دلبستگی‌ها و وابستگی‌ها به سوی او برگردند و غیر از خدا چیزی در زندگی او نماند. خانواده که شعاع نور الهی هستند بماند اما از همه به سوی خدا برگردند. این توبه روحی، عرفانی، الهی، عرشی و ملکوتی است که یک ذره گناه در آن دخالت ندارد چرا که برای این گونه تائبان گناهی وجود ندارد.

وی بیان کرد: یکی از بهترین قهرمانان تاریخ که به همه چیز پشت کرده بود و با همه وجود به خدا رجوع کرد و برگشت حر بن یزید ریاحی بود؛ که این بازگشت بسیار برای او گران تمام شد، چرا که برای بازگشت باید از زن، بچه، خانه، حقوق سنگین بنی‌امیه، مقام و صندلی سپهسالاری و از همه چیز به سوی خدا باز می‌گشت، او بازگشت و توبه به این گرانی را پذیرفت و قبول کرد و در همان میدان با شجاعت از آنچه که برای او بود دست برداشت. وقتی انسان به معشوق ازل و ابد روی کند دیگر جایی برای دلبستگی های دنیوی باقی نمی‌ماند. حر در آخرین مرتبه جهنم بود، در طلوع آفتاب در این جهنم بود اما با توبه هنگامه ظهر در عالی‌ترین درجه بهشت قرار گرفت، این سرعت توبه در انسان است اما در مادیات این سرعت وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه سرعت روح، عقل و انسانیت بسیار زیاد است، ابراز کرد: خداوند در وجود انسان رمزی گذاشته است که فرشتگان هم رمز وجود او را نمی‌دانند، خداوند وقتی درباره انسان با ملائکه حرف زد و گفت درباره علمی که نزد انسان است به من خبر بدهید همه گفتند ما وجود او را درک نمی‌کنیم؛ بنابراین احترام مؤمن از کعبه بالاتر است، در احادیث معراج آمده که هم‌سفر پیامبر (ص) جبرئیل بود، خداوند در قرآن از جبرئیل به شدید القوا تعبیر کرده است یعنی این فرشته نیروهای بسیار شدید دارد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه خداوند می‌فرماید انسان راز من است و من هم راز او هستم، عنوان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید که اهل تقوا و اخلاق به طور قطع بهشتی هستند. نه تنها آنها را به بهشت می‌برد بلکه زنان، پدران و نسل آنها را که همچون خود صالح هستند کنار او در بهشت قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه نوعی از توبه به سوی خدا رفتن و نوع دیگر آن توبه از گناه است. گفت: امام سجاد (ع) درباره عوارض بسیار بد گناه می‌فرمایند گناهان به انسان لباس خواری می‌پوشاند، او را نسبت به عبادت، کار خیر و حل مشکل دیگران بی حال می‌کند. گناه قلب را تاریک می‌کند تا جایی که دیگر خدا در آنجا نمی‌گیرد. یکی از گناهان نارضایتی ایجاد کردن در قلب پدر و مادر است، یعنی به گونه‌ای رفتار کند که دلگیر شوند، احساس حقارت کنند و رنجیده شوند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین