عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۲۸۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
«محله ما خانه ماست»، شعاری است که امام جماعت مسجد سیدمحمد عالم بندرلنگه، میان جوانان محله جا انداخته و با همین شعار، هفته‌ای یکبار با حضور جوانان و نوجوانان، اطراف مسجد و محله را تمیز می‌کنند.

عقیق: بارها و بارها شنیده‌ایم که مساجد کشور خالی از جوانان شده است و کمتر این قشر به مسجد می‌روند و حضور در پایگاه‌های فرهنگی و دینی دیگر مانند هیأت‌ را به حضور در مسجد ترجیح می‌دهند. اما امام جماعت مسجد سید محمد عالم بندرلنگه توانسته با ارتباط خوب با جوانان محله خود، آن‌ها را از ارکان اصلی مسجد کند. در واقع چرخ مسجد سیدمحمد عالم بوسیله جوانان و در رأس آنان حاج آقا طاهری می‌چرخد. در این مسجد به حضور جوانان بسیار بها داده می‌شود و کارهای قابل تحسینی توسط جوانان این مسجد انجام می‌شود.

برپایی جشن تولد نمازگزاران در مسجد

یکی از کارهای جالب و ابتکاری حجت الاسلام طاهری برای نمازگزاران مسجد سید محمد عالم، برگزاری جشن تولد برای نمازگزاران است که در سالروز تولد هریک از آنان با پخش شیرینی در مسجد و تهیه گل برای فرد متولد جشن می‌گیرند تا ثابت کنند وجود تک تک نمازگزاران برای آنان با ارزش است.

حجت‌الاسلام مرتضی طاهری در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان امام جماعت مسجد «سیدمحمد عالم» است. او که متولد سال ۱۳۶۵ است از سال ۱۳۹۱ در شهرستان خودش یعنی بندرلنگه، کار تبلیغی را آغاز کرده و تاکنون در زمینه انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی بسیار فعال بوده است. برگزاری دعای کمیل و ندبه و همچنین برپایی مجلس عزا و جشن در مناسبت‌ها و ایام مذهبی در این مسجد با حضور جوانان و بوسیله آنان انجام می‌شود.

پخش فیلم سینمایی در مسجد

از برنامه‌های قرآنی تا راه‌اندازی کلاس‌های ورزش و پخش فیلم برای نوجوانان و جوانان از برنامه‌های جذاب این مسجد برای جوانان است. طاهری می‌گوید: «از آنجا که ورزش برای سلامتی روح و جسم مفید است، به همین علت برای نوجوانان و جوانان مسجدی کلاس‌های ورزشی برگزار می‌کنیم. همچنین برای جذب نوجوانان و جوانان به مسجد، کلاس‌های قرآنی هم داریم. پخش فیلم سینمایی برای جوانان هم از برنامه‌های همیشگی مسجد ماست. فیلم‌هایی مانند اخت الرضا، بچه زرنگ و ... در مسجد ما پخش شده است.

برگزاری دورهمی‌های مشاوره‌ای در مسجد

این امام محله برای اهالی در طول هفته در مسجد، دورهمی مشاوره‌ای با موضوعات متعدد اجتماعی از جمله مشاوره خانواده، مشاوره درمان اعتیاد، مشاوره فعالیت‌های اقتصادی و کار آفرینانه و حتی مشاوره شغلی برگزار می‌کند و به نوعی به تبلیغ چهره به چهره هم می‌پردازد.

او برای پربار کردن سفره نیازمندان هم در تلاش است و به تهیه بسته‌های معیشتی برای آنان می‌پردازد و می‌گوید: تعداد بسته‌های معیشتی هربار متغیر است گاهی ۲۰ بسته ارسال می‌شود و همان را توزیع می‌کنیم، گاهی ۱۰۰ و یا ۵۰ بسته از سوی خیرین و نهادهای کمک‌رسان به دست ما می‌رسد و همان را توزیع می‌کنیم.

عیادت از بیماران، سالمندان و کسانی که دیگر به مسجد نمی‌توانند بیایند

از دیگر سنت‌های حسنه‌ای که این روحانی در این منطقه پایه‌گذاری کرده عیادت از بیماران، سالمندان و پیشکسوتان است. حجت‌الاسلام طاهری می‌گوید: «در طول هفته به همراه دوستان مسجدی به نمازگزارانی که به علت کهولت سن دیگر نمی‌توانند به مسجد بیایند یا بیمار هستند سرمی‌زنیم و احوال آن‌ها را جویا می‌شویم.»

محله ما خانه ماست!

پاکسازی محله با حضور جوانان و نوجوانان یکی دیگر از کارهای اوست که این طلبه جوان درباره آن می‌گوید: پاکیزگی محله برایمان بسیار مهم است و با همان شعار «شهر ما خانه ماست» و تغییر آن به این شعار که «محله ما خانه ماست»، هفته‌ای یکبار با حضور جوانان و نوجوانان مسجدی همه اطراف مسجد و محله را تمیز می‌کنیم.

حجت‌الاسلام طاهری با این کارها و تلاش‌ها، سعی دارد علاوه بر به نمایش گذاشتن روحیه مردمداری، به اهالی محل تبلیغی خود خدمت کند و معتقد است کسی که لباس انبیاء را پوشیده باید طبق سیره اهل بیت رفتار کند. با نگاهی به سیره پیامبر می‌بینیم که ایشان همیشه جویای احوال مردم بودند و ما هم باید اینگونه باشیم. احساس وظیفه هم مهم است من وقتی کارهای مردمی انجام می‌دهم وجدانم راحت و آسوده می‌شود اما کار تبلیغ اگرچه با دشواری‌های فراوان همراه است اما حلاوت و شیرینی نیز در آن وجود دارد ضمن اینکه کاری بسیار وسیع و گسترده است.

تشکیل گروه جهادی برای فعالیت‌های عمرانی

تشکیل یک گروه جهادی یکی دیگر از کارهای این طلبه است. او می‌گوید: «از بین کارهایی که به عنوان خاطره خوب در ذهنم ماندگار شده است، تشکیل گروه جهادی شهید «بحرپیما» بود که تا قبل از آمدن من به این محله، اهالی تلاش داشتند این گروه را تشکیل دهند ولی نمی‌توانستند، اکنون دوسال است که این گروه جهادی شکل گرفته و با حضور جوانان و نوجوانان در این گروه، کارهای عمرانی خوبی انجام شده است. تعمیر خانه اهالی محله و ... از برنامه‌های گروه جهادی ماست.»

خانه این امام جماعت، محلی برای رشد و تعالی بانوان  و دختران است

همسرحاج آقا طاهری نیز به عنوان شریکه الامام فعال است و برای زنان در خانه خود دوره‌های آموزشی و کلاس‌های احکام و قرآن برگزار می‌کند و همواره پای کار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی میان بانوان است.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین