عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۲۶۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
آیت‌الله خامنه‌ای:
رهبری می‌فرمایند: شاگردان مرحوم سیدعلی‌آقا قاضی هرجا که بودند مایه برکت شدند، نمونه‌اش مرحوم علامه طباطبایی رضوان‌الله تعالی علیه است که قم را روشن کرد. چراغ علوم عقلی در قم توسط ایشان روشن شد.

عقیق: ۲۴ آبان‌ماه سالروز وفات ملکوتی صاحب کتاب گرانسنگ المیزان، یعنی علامه سیدمحمدحسین طباطبایی است. او مدرس حوزه علمیه قم بوده و از روحانیون تأثیرگذار در فضای فکری و مذهبی ایران در سدهٔ ۱۴ شمسی به‌شمار می‌رفت. تفسیر المیزان، نهایةالحکمة، شیعه در اسلام و اصول فلسفه و روش رئالیسم از مهم‌ترین آثار ایشان است. علامه طباطبایی را باید از چهره‌های شاخص شیعه در عرفان و فلسفه به حساب آورد که در مهم‌ترین سال‌های عمر خویش، سعی کرد معارف عقلی و موضوعات تهذیب نفس را به شکل مکتوب تقریر و تبیین کرده و به طلاب آموزش دهد.

رهبری معظم، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درمورد ایشان می‌گویند: ما قله‌های تهذیب داریم در قم، همین مرحوم علامه طباطبایی رضوان‌الله علیه، قله‌های تهذیب در این موضوع بودند. حرف‌های این‌ها، شناخت زندگی این‌ها از شفابخش‌ترین چیزهایی است که می‌تواند انسان را آرام کند و به آن آرامش دهد و دل انسان را نورانی کرده و روشنایی دهد. شاگردان مرحوم سیدعلی‌آقا قاضی هرجا که بودند مایه برکت شدند، نمونه‌اش مرحوم علامه طباطبایی رضوان‌الله تعالی علیه است که قم را روشن کرد. چراغ علوم عقلی در قم توسط ایشان روشن شد و با تمام مشکلات ساختند و ادامه دادند. معارف شیعه در اوج اعتلاست، معارف شیعی ما آن چیزی است که یک فیلسوفِ در غرب پرورش‌یافته و مسلط بر مبانی فلسفی غرب مثل هانری کربن را می‌آورد دو زانو مقابل علامه طباطبایی می‌نشاند و او را چنین خاضع می‌کند.

تعداد بازدید : 8

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین