عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۱۷۲
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
ایت الله هاشمی علیا:
مؤسس حوزه علمیه قائم (عج) چیذر با بیان اینکه خیرخواهی یکی از نشانه‌های ایمان است گفت: انسان‌هایی که خیرخواه دیگران نیستند ایمانشان نقص دارد.

عقیق: آیت الله هاشمی علیا مؤسس حوزه علمیه قائم (عج) چیذر، در سلسله جلسات اخلاق حوزه علمیه برادران قائم (عج) به شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه پرداخت و اظهار داشت: حسد به عنوان بدترین صفت انسانی، سبب بروز بسیاری دیگر از رذائل اخلاقی همچون غیبت، تهمت و تلاش برای نابودی محسود است. آنچه که فرزندان یعقوب نبی (ع) نسبت به پدر و برادر خود روا داشتند.

وی با بیان روایتی از امیر مؤمنان علی (ع) با این مضمون که حسادت دأب انسان‌های پست و اعداء نعمت‌ها است گفت: با توجه به اینکه برخی انسان‌ها مؤمن واقعی نیستند و نمی‌توانند نعمت را در کسی ببینند، باید در حدّ توان نعمت‌های خود را مخفی کرد؛ چه نعمت‌های مادی چون طلا و جواهرات، چه نعمت‌های معنوی. روایتی در این زمینه از پیامبر گرامی اسلام (ص) وجود دارد که فرمودند: «اِسْتَعِینُوا عَلَی إِنْجَاحِ اَلْحَوَائِجِ بِالْکِتْمَانِ، فَإِنَّ کُلَّ ذِی نِعْمَةٍ مَحْسُودٌ؛ برای موفقیت و به نتیجه رسیدن کارها و نیازها از روش کتمان (پنهان کردن) بهره گیرید، چرا که هر صاحب نعمتی مورد حسادت واقع می‌شود.

هاشمی علیا درباره راه‌های علمی و عملی مقابله با این رذیله مهلک اخلاقی عنوان کرد: راهکارهای علمی یعنی علم داشتن به مواردی که دانستنشان موجب دوری انسان از حسادت می‌شود مانند اینکه انسان باید بداند حسود قبل از ضرر زدن به دیگری، به خود آسیب می‌رساند، حسادت مورد رضای خداوند و اولیای الهی نیست و حسود منفور مردم واقع می‌شود.

وی در خصوص راهکارهای عملی مقابله با حسد گفت: شأن یک انسان مؤمن این است که آسایش و رفاه و راحتی مؤمنین را بخواهد و اگر در کسی نعمتی دید، از خداوند بخواهد این نعمت را برای او بیشتر کند. آنچه برای خود می‌خواهد، برای دیگران هم بخواهد و درصدد ارشاد و کمک به آنها برآید.

مؤسس حوزه علمیه قائم (عج) چیذر در بیان اهمیت خیرخواهی به عنوان یکی از نشانه‌های ایمان اظهار داشت: انسان ناصح به کسی گفته می‌شود که در گفتار و نیز در عمل او غشّ و خلاف و نیرنگ راه ندارد؛ بلکه خلوص و صفا و صمیمیت و رفاقت و محبت است. پیامبران الهی هم اینگونه بودند و اصلاً خود خداوند، ناصح است و انسان‌های خیرخواه را نیز دوست دارد؛ بنابراین انسان‌هایی که خیرخواه دیگران نیستند ایمانشان نقص دارد و باید در آن تجدید نظر کند. علاوه بر اینکه طبق روایتی از امام صادق (ع) کسی که به نعمت‌های الهی و مقدراتی که او بین بندگانش تقسیم کرده است غضبناک باشد، ارتباطش با خداوند قطع می‌شود. لذا باید در مقام جهاد با نفس برآمد تا فضائل را جای رذائل قرار دهیم و معیوب از این دنیا نرویم.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین