عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۰۱۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
استاد حوزه علمیه:
پژوهشگر علوم سیاسی گفت: انقلاب اسلامی با حمایت‌های همه‌جانبه خود از گروه‌های مقاومت، ایده اسلام سیاسی را پرورش داده و قدرتمندش کرده است. گسترش قدرت جبهه ضدصهیونیستی از ثمرات انقلاب اسلامی است.

عقیق: انقلاب اسلامی با پشتوانه اندیشه اسلام سیاسی موجب شد در منطقه نیروی عظیم مقاومت شکل بگیرد که اثراتش را در سالیان اخیر در جبهه‌های مختلف نبرد علیه جریان سلطه شاهدیم. در گفت‌ و گویی که با حجت‌الاسلام قاسم شبان‌نیا؛ عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) او درباب اثرگذاری انقلاب اسلامی بر مقاومت مردم فلسطین نکاتی را گفت که در ادامه می‌خوانید.

 انقلاب دارای اثرات گوناگونی است

شبان‌نیا در ابتدا گفت: انقلاب اسلامی یک حرکت و جنبشی است که مبتنی بر اسلام ناب شکل گرفته و یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های این حرکت استمرار و تداوم مسیر تحولی است. در همین راستا انقلاب اسلامی در حوزه بین‌المللی سیاست صدور انقلاب را پیش گرفت که بدون در نظر گرفتن زور و سلاح و با منطق و رویکرد فکری و فرهنگی پیش می‌رفت. به همین جهت است که ما پس از انقلاب شاهدیم که رویکردهای مبارز و آزادی‌خواهانه با الگوگیری از انقلاب اسلامی در جهان و منطقه به وجود آمد. این نشان‌دهنده آن مسیر ادامه‌دار انقلاب اسلامی است که در یک‌جا متوقف نمی‌شود. انقلاب دارای اثرات گوناگونی است که یکی از اثرات آن استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

انقلاب اسلامی داعی اسلام پویا و انقلابی بود

وی افزود: در حقیقت باید گفت پس از انقلاب اسلامی، نوعی حرکت و بینش در جهان اسلام شکل گرفت و رشد کرد که داعی اسلام پویا و انقلابی بود. نتیجه این بینش آن بود که باید تا محو و نابودی استکبار جهانی حرکت خود را ادامه داد و از پا ننشست. در دیدگاه اسلام سیاسی، هرجا ظلم و جوری وجود دارد، مسلمین باید برای رفع و نابودی آن دست به عمل شوند. در همین راستا ایجاد گروه‌های مقاومتی در منطقه را شاهد هستیم که بسیاری از آنان اذعان داشتند که این جبهه مقاومت به تبیعت از ایران و با اثرپذیری از گفتمان انقلاب اسلامی است.

گسترش قدرت جبهه ضدصهیونیستی از ثمرات انقلاب اسلامی است

او اشاره کرد: این انقلاب اسلامی و شوری که در آن ایجاد شد؛ حتی نیروهای مسلمان سنّی مذهب را هم واداشت که به حرکت دربیایند. به همین جهت است که وقتی نیروهای عرب در سال‌های پیش ضداسرائیل اقدام می‌کردند در یک دستشان عکس امام خمینی(ره) بود و در دست دیگرشان قرآن. این نشان‌دهنده اهمیت نیرویی است که انقلاب اسلامی ایجاد کرد. اما در برابر این اسلام سیاسی و پیشرو، یک اسلام لیبرال و سازشگر وجود دارد که با انفعال و سکوت خود در این مسیر توجه و اعتنایی به شور انقلابی و ضداستکباری اسلام ندارد. چه بسا کشورهای متأثر از چنین اسلامی نماز هم بخوانند و برخی واجبات را انجام دهند، اما به دلیل تعلقشان به جبهه استکبار حاضر به مقابله با آن نیستند. انقلاب اسلامی با حمایت‌های همه‌جانبه خود از گروه‌های مقاومت، ایده اسلام سیاسی را پرورش داده و قدرتمندش کرده است.گسترش قدرت جبهه ضدصهیونیستی از ثمرات انقلاب اسلامی است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین