عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۴۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴
دکتر لسانی:
کارشناس رسانه گفت: در عصر رسانه های جدید یا خرد، تولید خبر، بدون دقت، بدون عبور از فرایند خاص و به دور از حرفه ای گری انجام می گیرد و امکان انحراف، خطا و مداخله هیجانات و احساسات، جعل، تحریف و تقطیع پیام در آن بسیار زیاد است.

عقیق: دکتر محمد لسانی در گفتگویی درخصوص اهمیت برگزاری رویداد ملی سواد فضای مجازی، اظهار داشت: در دوره گذشته رسانه ها که شامل رسانه های بزرگ از قبیل رادیو، تلویزیون و روزنامه بودند هیئت تحریریه و سردبیری قوی حضور داشت که باعث می شد از تولید پیامهای ضعیف، جهت دار یا انحراف دهنده افکار عمومی جلوگیری شود زیرا فیلترگذاری، مرحله بندی و همه مراحل تولید خبر به صورت حرفه ای پیش می رفت. 

وی افزود: در عصر رسانه های جدید یا خرد، تولید خبر، بدون دقت، بدون عبور از فرایند خاص و به دور از حرفه ای گری انجام می گیرد و امکان انحراف، خطا و مداخله هیجانات و احساسات، جعل، تحریف و تقطیع پیام در  آن بسیار زیاد است و از طرفی به خاطر توجه مردم به رسانه های جدید رسانه های بززگ کم توان شده اند که سبب تولید پیامهای ضعیف و ناقص می شود. 

کارشناس رسانه با اشاره به اینکه یکی از راههای آگاهی و فریب نخوردن در دنیای رسانه ای تسلط به سواد خبری است، بیان داشت: یکی از مهمترین نیازهای بشر از گذشته تاکنون آگاهی از محیط پیرامون بوده چنانچه در تعاملات روزمره نیز از واژگانی چون"چه خبر " استفاده می کنیم و تقاضای آگاهی از وضعیت شخصی و جامعه پیرامون را داریم، بنابراین سواد خبری به ما کمک می کند که به فهم دقیق تری از محیط پیرامون و مشوقها و فریبهای احتمالی برسیم. 

لسانی عنوان داشت: در عصری که رسانه های اجتماعی میدان داری می کنند نیاز به توان و مهارت شناخت اخبار صحیح از غیرصحیح بیشتر است و رویداد ملی سواد فضای مجازی در دو حوزه مجازی و حقیقی در راستای آگاهی بخشی و مهارت آموزی در کسب، تحلیل و صحت سنجی اخبار از متفکران و محققان بسیاری بهره گیری می شود. 

وی تصریح کرد: لازمه عبور از رسانه های جمعی به رسانه های اجتماعی که همه افراد جامعه در آن دخیل هستند، قدرت فهم اجتماعی و فهم اقناع جمعی برای توسعه پیام است که باید این گذار را به رسمیت شناخت و نسبت به آرایش مبتنی بر تقسیم نقشها و آرایش ساختاری در کنشگران و سازمانها اقدام کرد تا به بهترین نحو از رسانه اجتماعی استفاده کرده و به کج‌رویهای آن مبتلا نشویم. 

این مروج سواد رسانه ای ادامه داد: در مواجهه با ابداعات و نوآوریها، جوانان، دانشجویان و کنشگران پیش قراول هستند که  با تدابیر صورت گرفته، در رویداد ملی سواد فضای مجازی نیز با فراخوان و تمرکز بر گردهم آمدن این اقشار ترویج سواد فضای مجازی و مهارت آموزی ارتقا می یابد. 

لسانی خاطرنشان کرد: سواد خبری یکی از گونه های سواد حرفه ای محسوب می شود که از پایان دوره نوجوانی شکل می گیرد و در گرایش ها و گزینش ها نقش مهمی ایفا خواهد کرد؛ رویداد ملی سواد فضای مجازی در چند لایه از جمله ادبیات و دست نامه های شناختی و آموزشی، فرهنگسازی و گسترش اجتماعی سواد خبری، تولید رسانه ای، خوراک رسانه ای و پیوست دانش رسانه جای کار دارد که باید در این جهت دستگاهها و نخادهای مختلف فعال شده و تشکل های دغدغه مند و مشارکت گر نیز ایجاد شوند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین