عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۳۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
گزارش|
از سال گذشته و با حضور برخی افراد ناهنجار در خیابان‌ها، رسانه‌های معاند تلاش کردند دین‌زدگی مردم ایران را جا بیندازند. بعضی‌ها هم این دروغ را باور کردند، اما عزاداری‌های محرم امسال این دروغ‌پردازی را شست و برد! آمارها در این باره بسیار گویاست.

عقیق: وقوع برخی ناهنجاری‌ها از سال گذشته در کشور موجب شده بود که رسانه‌های ضدانقلاب در بوق این شایعه بدمند که مردم ایران از دین زده شدند و روی برگردانده‌اند. حضور اقلیت بدحجاب هم در خیابان‌ها، برخی را موافق این گزاره کرده بود که دین‌داری کم شده است، اما شروع عزاداری‌های محرم با وجود تمام تبلیغات رسانه‌ای دشمن، آبی بر این آتش بود.


هیأت عزاداری میثم مطیعی در شب عاشورا

تغییر مکان هیأت‌ها مانع حضور مردم نشد​

محرم امسال با تغییر مکان برخی از هیأت‌ها همچون هیأت رایةالعباس محمود کریمی از چیذر به پادگان ۰۶ و هیأت الرضا(ع) رضا هلالی از خیابان هرندی به خیابان حجاب و ... همراه شده بود. جدای از این اتفاق، مخاطب محرم عام است و مردم گاهی مسافت‌های طولانی برای حضور در یک هیأت طی می‌کنند که گاهی این مشقت‌ها و ترافیک باعث می‌شود نتوانند برخی شب‌ها در مجالس حضور یابند. برخی هم با پیشرفت تکنولوژی پای تلویزیون و تلفن همراه و رایانه نظاره‌گر پخش زنده مجالس هستند، اما همه این مسائل باعث نشد محرم امسال کم‌فروغ و کم‌رونق باشد، بلکه امسال مردم تمام مشقت‌ها و سختی‌ها را به جان خریدند و در مجالس حضور پیدا کردند. اما چرا؟


عزاداری ماه محرم در حسینیه‌های سادات و سادات اخوی

هیأتی که مردم برای شرکت در آن صف می‌بستند

قبل از شروع ماه محرم کمپین‌های «محرم سیاه نپوشید» و «تحریم محرم» راه‌اندازی شده بود. مردم در دهه اول محرم امسال تلاش کردند با حضور در مجالس عزاداری به خصوص هیأت‌های شاخص که در رسانه‌ها بیش‌تر به چشم می‌آیند، مانع سوءاستفاده این رسانه‌ها شود. بسیاری از عزاداران می‌گفتند در سال‌های گذشته شاید به دلیل مشغله هر ۱۰ شب در عزاداری شرکت نمی‌کردیم یا به هیأت‌های نزدیک منزل می‌رفتیم، اما امسال برای دلسرد کردن دشمنان هر ۱۰ شب به هیأت‌های بزرگ رفتیم. هیأت‌های کوچک هم کم‌رونق نبودند. مجلس عزاداری حسینیه سادات اخوی در خیابان مصطفی خمینی تهران و حسینیه سادات در حوالی میدان قیام با قدمت ۲۵۰ ساله امسال بسیار پرجمعیت بود و جالب آن‌که مردم صف می‌ایستادند تا بتوانند نهایت نیم ساعت در این حسینیه حضور یافته و روضه بشنوند و عزاداری کنند.


جمعیت عزادار شب عاشورا هیأت رایةالعباس(ع)

مخاطب ۱۰۰ هزار نفری هیأت محمود کریمی در تاسوعا و عاشورا

یکی از هیأت‌هایی که امسال برنامه ریزی ویژه‌ای برای عزاداران داشت، هیأت رایةالعباس(ع) محمود کریمی بود که هر سال در امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر مجلس برپا می‌کرد، اما امسال برای راحتی مردم، مجلس عزای خود را با نام خیمةالعباس(ع) در پادگان ۰۶ ارتش در پاسداران تهران برپا کرد. این هیأت در وسعتی به مساحت ۹۰ هزار مترمربع بستری برای حضور مردم فراهم کرد. مجالس عزاداری این هیأت‌ از شب‌های نخست بسیار پرجمعیت بود. حسین پنجه‌شاهی از خادمان این هیأت می‌گوید: «در شب تاسوعا و عاشورا که بیش‌ترین جمعیت را داشتیم، حداقل ۱۰۰ هزار نفر در مراسم‌ عزاداری هیأت ما شرکت کرد. در شب‌های دیگر هم شاهد حضور جمعیت بسیار زیادی بودیم.»


جمعیت عزادار شام غریبان هیأت محمدرضا طاهری

جمعیت محرم امسال از سال قبل بیش‌تر بود

مجالس عزاداری هیأت مکتب‌الزهرا(س) محمدرضا طاهری و حسین طاهری و هیأت ریحانةالحسین(س) سیدمجید بنی‌فاطمه نیز همین حدود جمعیت را برای مجالس خود در شب‌های پرجمعیت اعلام می‌کردند. این هیأت‌ها معتقدند جمعیت امسال هیأتشان از هر سال بیش‌تر بوده است. جمعیت عزادار در دیگر هیأت‌های تهران هم بسیار بیش‌تر از سال قبل بوده و این از تصاویر مجالس مشهود است. گردانندگان هیأت آئین حسینی میثم مطیعی و هیأت ریحانةالنبی(س) محمدحسین پویانفر هم معتقدند که میزان عزاداران این هیأت نسبت به محرم سال گذشته که در همین فضای امسال مجلس برپا کرده بودند، بسیار بیش‌تر بوده است.


دسته عزاداری شام غریبان هیأت ثارالله زنجان مهدی رسولی در سبزه میدان

جمعیت ۳۵ هزار نفری هیأت مهدی رسولی در شب عاشورا

افزایش جمعیت و عزادار تنها به تهران هم ختم نمی‌شود. هیأت ثارالله زنجان با مداحی مهدی رسولی در شب‌های شلوغ مانند عاشورا ۳۵ هزار نفر مخاطب داشته است. این درحالی است که مراسم یوم‌العباس(ع) زنجانی‌ها هم امسال با شکوه بسیاری برگزار شد و جمعیت از هر سال بیش‌تر بود.


عزاداری شب ششم ماه محرم هیأت سیدرضا نریمانی در روز یکشنبه اول مرداد که روز تعطیل هم نبوده است

۲۵ هزار نفر، مخاطب هر شب سیدرضا نریمانی

هیأت فدائیان حسین(ع) اصفهان سیدرضا نریمانی هم امسال رونق ویژه‌ای داشت. امین‌منش از خادمان این هیأت می‌گوید: «در زمان‌های پرجمعیت و شلوغ بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت در این هیأت حضور داشتند.» در هر شهر و منطقه‌ای از کشور که نظاره کنید مجالس عزاداری ماه محرم در دهه اول بسیار پرجمعیت و شلوغ بوده است که نشان از دین‌داری مردم و علاقه‌مندی آنان به سیدالشهدا(ع) دارد.


جمعیت مجلس عزاداری شب سوم محرم هیأت ریحانةالنبی(س)

شب سوم و چهارم رکورد جمعیت محرم‌های قبل شکست

هر سال در دهه اول ماه محرم مجالس عزاداری شب تاسوعا و عاشورا رونق و شلوغی ویژه‌ای داشت اما امسال از همان شب‌های نخست شاهد حضور پرشور مردم بودیم به طوری که شب‌های سوم و چهارم که تلاقی با پنجشنبه و جمعه داشت، در بسیاری از هیأت‌ها همچون مجلس عزاداری محمدرضا طاهری جمعیتی مشابه جمعیت تاسوعا و عاشورای سال‌های قبل داشت.

عدو‌ شود سبب خیر گر خدا خواهد

این افزایش و رشد جمعیت عزاداران، کاربران فضای مجازی را هم به واکنش واداشت. حجت‌الاسلام عبدالمجید خرقانی می‌نویسد: «عدو‌ شود سبب خیر گر خدا خواهد. علی عاقا کریمی خیال کرد با جوسازی علیه محرم می‌تونه مردم رو از دستگاه امام حسین جدا کنه اما جمعیت عزاداران بیش‌تر از پیش شد به کوری چشم شیاطین»

می‌گفتند محرم امسال بن‌بست شیعه است

فردی با نام کاربری باران نوشته بود: «به گفته‌ رسانه‌های معاند: محرمِ امسال ورشکستگی شیعه در بن بستِ امام حسین(ع) رقم می‌خوره و مردم مشکی نمی‌پوشن. اما جمعیت استثناییِ عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام در دهه اول محرم نشون دادن که تا قیامت، دلهای‌شان پریشانِ غمِ ارباب است…»

حسین صارمی، شاعر هم نوشته بود: «جمعیت غدیر دوبرابر پارسال بود. جمعیت محرم قابل تخمین نیست، ولی با توجه به مشاهدات میدانی از سال‌های قبل بسیار باشکوه‌تر برگزار شد.»

سلبریتی‌ها با مردم نیستند

فعال مجازی دیگری با نام سر به دار نوشته بود: «از تحریم محرم امسال و جمعیت میلیونی و شور بیش‌تر نسبت به سال قبل و سکوت مرگبار برخی سلبریتی‌ها سه تا نتیجه می‌گیرم ۱. امام حسین (ع) در عمق جان مردم هست ۲. مردم به براندازان هیچ توجهی ندارند ۳. سلبریتی‌ها با مردم نیستند بلکه تابع منافع خودشون و فالورهاشون هستند.

محرم امسال باید سوژه‌ مطالعه‌ جامعه‌شناسیِ دین در ایران شود

محمدجواد محمدزاده نوشته بود: «نه اغتشاشات زن زندگی آزادی و نه افزایش قیمت دلار و سخت شدنِ معیشت از سال قبل، باعث کاهش جمعیت عزادارانِ محرّم ۱۴۰۲ نشد. بلکه در اغلب مناطق کشور، مردمِ بیش‌تری عزادار امام حسین(ع) بودند. آیا این مسأله سوژه‌ مطالعه‌ جامعه‌شناسیِ دین در ایران قرار می‌گیرد؟می‌دانیم که خیر!»

افزایش ۲۰ درصدی جمعیت عزاداران محرم نسبت به سال قبل

جمعیت دقیق عزاداران محرم قابل سنجش نیست هم به این دلیل که ابزاری برای شمارش وجود ندارد و هم اینکه مخاطبان یک هیأت ممکن است در هر ۱۰ شب تکرار شده باشند و هم اینکه ۱۰۰ هزار هیأت بزرگ و کوچک درکشور فعال است که دسترسی به اطلاعات و آمار هرکدام نشدنی است. سال گذشته براساس نتایج یک افکارسنجی بیش از ۹۰ درصد مردم کشور در طول سال مخاطب هیأت‌ها بودند. اما امسال تمام کارشناسان و مسئولان امر معترف هستند که جمعیت عزاداران ماه محرم نسبت به سال قبل بیش‌تر بوده است و هیأت‌ها بر این باورند که باتوجه به خدماتی که داده‌اند می‌توان برآورد کرد که جمعیت‌شان نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین