عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۸۰۴
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
جوادی حیدری عنوان کرد:
معاون بنیاد دعبل خزاعی با اشاره به اینکه رویداد «مقام مجنون» از عید غدیر تا اول ماه محرم در کشور برگزار می‌شود گفت: در تهران مراسم متمرکزی در حسینیه فاطمیون برگزار و در آن ۲۰۰ پیرغلام میان‌دار هیأت‌ تجلیل می‌شود.

عقیق: نشست خبری رویداد «مقام مجنون» با حضور جواد حیدری مدیرعامل مجمع شاعران اهل‌ بیت(ع)، هادی جانفدا شاعر آئینی، رضا محمدی آئینی،، سعید مقدسیان معاونت امور انسانی و پیرغلامان بنیاد دعبل خزاعی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

ناظم هیأت‌ها سال قبل تقدیر شدند

جواد حیدری مدیرعامل مجمع شاعران اهل‌ بیت(ع) در این نشست اظهار داشت: بنیاد دعبل خزاعی در امر خدمت رسانی به پیرغلامان سال‌هاست فعالیت دارد و موفق بوده است. کنگره پیرغلامان چند سالی است که در کشور به تجلیل از مداحان و شاعران می‌پردازد اما دعبل در رویکردی جدید، از سال قبل به تقدیر از دیگر ارکان هیأت می‌پردازد.

وی ادامه داد: سال قبل ناظم‌ هیأت‌ها تقدیر شدند که یکی از این افراد مرحوم قاسم مستوفی نظام و مسئول هیأت لباس فروشان تهران بود که همین امسال دارفانی را وداع گفت. امسال این برنامه برای میانداران هیأت، تدارک دیده شده است.

میان‌دار هیأت کیست؟

حیدری با اشاره به اینکه میان‌داران در سال‌های گذشته به غیر از روضه‌خوان‌ها افرادی بودند که مردم در هیأت به آنان التماس دعا می‌گفتند، تصریح کرد: میان‌داران گرم‌کننده تمام جلسه هیأت هستند برعکس آن که این تلقی می‌شود که میان‌دار گرم‌کننده و نظم دهنده سینه‌زنی است. میان‌دار گرم‌کننده گریه، و نظم دهنده جلسه و سینه‌زنی است و میان‌دار پایان جلسه دعا می‌کند. البته این رویه در هیأت‌های جوان فراموش شده است اما هنوز هم در هیأت‌های قدیمی که دسته عزادارای به بازار تهران می‌برند، رایج است.

وی با اشاره به اینکه امسال تجلیل و تقدیر از میان داران دارای سن ۶۵ به بالا مدنظر است و برای انتخاب آن‌ها سراغ میان‌داران با سابقه و قدیمی‌تر رفته‌ایم گفت: این برنامه در استان‌ها با تجلیل و سرزدن به خانه پیرغلامان انجام می‌شود.

برگزاری رویداد «مقام مجنون» ۲۰ تیر در تهران

حیدری گفت: در تهران برنامه شاخصی تدارک دیده‌ایم که روز ۲۰ تیرماه در حسینیه فاطمیون تهران برگزار می‌شود. در این برنامه به صورت ویژه از میان‌دار مسجد شهدا و هیأت رزمندگان اسلام شهید ابوالفضل کاظمی فرمانده گردان میثم که چندماه پیش براثر جراحات دوران دفاع مقدس به شهادت رسید، تجلیل می‌شود.

مدیرعامل مجمع شاعران اهل‌ بیت(ع) گفت: این برنامه در حسینیه فاطمیون که از قدیمی‌ترین هیأت‌های تهران است برگزار می‌شود. این برنامه ۲۰ تیرماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در این حسینیه واقع در خیابان مجاهدین اسلام برگزار خواهد شد. مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر مسئولان فرهنگی در این مراسم حضور خواهند داشت و بناست پیرغلامانی چمچون استاد غلامرضا سازگار، حاج مهدی آصفی، حاج ماشاءالله عابدی، حاج علی انسانی و حاج منصور ارضی و دیگر پیرغلامان هم در این مراسم شرکت کنند.

رونمایی از تندیس «حبیب»

وی با بیان اینکه یکی از اهداف این برنامه مستندسازی از این پیرغلامان است، گفت: تندیس «حبیب» که بناست برای تقدیر از پیرغلامان بخش‌های دیگر هیأت نیز مورد استفاده قرار گیرد، در روز ۲۰ تیر رونمایی می‌شود.

حیدری  گفت: در تهران بناست از ۱۲ پیرغلام میان‌دار هیأت تقدیر و تجلیل شود که یکی از آن‌ها آذری‌زبان است، خاطرنشان کرد: علاوه بر تندیس، هدیه نقدی هم برای این پیرغلامان خواهیم داشت. بناست مداحان و هیأت‌داران جوان هم در این مراسم حضور داشته باشند تا از تجربیات این پیرغلامان استفاده کنند.

خدمتی که دست حاج علی آهی را در برزخ گرفت

مدیرعامل مجمع شاعران اهل‌ بیت(ع) در پایان خاطرنشان کرد: تنها شهید کربلا که کنار ضریح امام حسین(ع) دارای ضریح و جایگاه است، حبیب بن مظاهر است که نشان می‌دهد پیرغلامان این درگاه دارای چه جایگاه بالایی هستند. این پرداخت و تمرکز بنیاد دعبل برای خدمت به پیرغلامان برای همین اکر است. مرحوم میرزا علی آهی که خود پیرغلام بود، این جریان را راه انداخت و وقتی پسرش بعد وفات، خواب او را دید گفت همین مسئله خدمت به پیرغلامان، در این دنیا به کار من آمد.

بیشترین پیرغلامان میان‌دار هیأت‌ برای کدام استان‌ها هستند؟

سعید مقدسیان معاون امور انسانی و پیرغلامان بنیاد دعبل خزاعی در این مراسم با اشاره به اینکه رویداد «مقام مجنون» از عید غدیر تا اول ماه محرم در سراسر کشور اجرایی می‌شود گفت: در مجموع بناست از ۲۰۰ نفر از پیرغلامان میان‌دار هیأت‌ها تجلیل شود که در مراسم تهران، از ۱۲ نفر تقدیر خواهد شد.

وی افزود: به غیر از استان تهران، براساس بررسی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته شهرهای مشهد، اصفهان، قم، تبریز، ارومیه و زنجان دارای بیشترین پیرغلام میان‌دار هیأت هستند.

مقدسیان با بیان اینکه ۵۷۰۰ پیرغلام بالای ۶۰ سال از ارکان مختلف هیأت به غیر از مداح و شاعر در سراسر کشور شناسایی کردیم، گفت: بنیاد دعبل خزاعی وظیفه خدمت‌رسانی به پیرغلامان را دارد که از این افراد خواستیم تا در سامانه بیرق بنیاد دعبل خزاعی ثبت‌نام کنند تا مشمول دریافت این خدمات شوند. تاکنون ۲ هزار نفر از آنان فرایند ثبت‌نام را شروع کردند.

بنیاد دعبل خزاعی می‌خواهد ارکان مختلف هیأت را معرفی کند

هادی جانفدا شاعر آئینی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه برگزاری هیأت را صرفاً نباید امری دینی دانست زیرا یک مشخصه از فرهنگ ایرانی است، گفت: محبت به اهل بیت(ع) بیش از ۲ هزار سال در فرهنگ ایرانی، قدمت دارد و مقوم فرهنگ ما بوده است‌. هیأت را نباید امری صرفاً دینی دانست. 

وی افزود: وقتی درباره هیأت سخن می‌گوییم به دلیل کار رسانه‌ها، همه اذهان به سمت مداح می‌رود، در حالی که هیأت ارکان مختلفی دارد. بنیاد دعبل مدنظر دارد، ارکان مختلف هیأت را به جامعه معرفی کند تا جامعه بداند هیأت چه موجود پیچیده و زنده‌ای است و دارای چه نظم و قواعدی است.

پیرغلامان بالای ۶۰ سال را تقدیر می‌کنیم

جانفدا با بیان اینکه در این تقدیرها پیرغلامان بالای ۶۰ سال خدمت، ارجح و دارای اولویت هستند، تصریح کرد: در کنار این تجلیل‌ها، معرفی سیره رفتاری این افراد هم مدنظر است و ارتباط این نسل با نسل جوان هم دارای اهمیت است. از سوی دیگر ثبت وقایع و تاریخ شفاهی هم مدنظر است که متاسفانه در این خصوص در هیأت‌ها دارای خلأ هستیم.

این شاعر آئینی گفت: در روز ۲۰ تیرماه برنامه نمادینی در تهران به نمایندگی شهرهای دیگر برگزار خواهد شد. در شهرهای دیگر برنامه در قالب سرزدن به خانه پیرغلامان دنبال  می‌شود اما در تهران این برنامه به صورت متمرکز است. در این برنامه سخنرانی جواد حیدری مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت(ع)، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، شعرخوانی احمد علوی درباره پیرغلامان میان‌دار، سخنرانی پیرغلامان، پخش نماهنگ فرایند تولید نشان حبیب، پخش نماهنگ تقدیر از ۱۰۰ پیرغلام ناظم هیأت‌ در سال‌های گذشته و رونمایی نشان حبیب مدنظر است.

نشانی حبیب چگونه تولید شد؟

رضا محمدی شاعر آئینی و طراح نشان «حبیب» در این مراسم اظهارداشت: نشان حبیبی به دلیل انتساب به شخص حبیب بن مظاهر ویژه است. حرکتی که درخصوص حبیب اتفاق افتاد، براساس نامه امام حسین(ع) بود که او را دعوت کرد و حبیب هم پاسخ داد.

وی گفت: برای طراحی این تندیس، از نام سیدالشهدا(ع) شروع کردیم و در برگشت نام حبیب را آوردیم که تجلی همین حرکت حبیب است. این نشان به جنس فلز، در ابعاد ۱۰ در ۱۶ سانتی‌متر طراحی و تولید شده است که طراحی و ساخت آن حدود یک ماه زمان بُرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین