عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۷۴۷
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
حجت الاسلام قنبریان:
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه هیئت باید به دنبال اصلاح اقتصاد باشد، گفت: منبر و رسانه‌ هیئت برای غر زدن و کنایه زدن نیست. باید از این ظرفیت برای ساماندهی مشکلات استفاده شود که این هم در ادامه مسیر همراهی با مردم است.

عقیق: حجت‌الاسلام سیدحسین مومنی، استاد حوزه علمیه و سخنران مذهبی در هفدهمین همایش مدیران هیأت‌های محوری و برگزیده کشوری که با عنوان «هیأت و تربیت ۲» در حسینیه اعظم زنجان برگزار شد، اظهار داشت: امام خمینی(ره) می‌فرمایند انقلاب اسلامی در امتداد انقلاب امام حسین(ع) است.

کارکردن و حضور در هیأت باید سلوک خدا باشد

وی با اشاره به اینکه همچنین تاکید بسیاری شده است که این محرم و صفر است که انقلاب را زنده نگه‌داشته است، مطرح کرد: اگر تمام این تاکیدات را کنار هم درنظر بگیریم رسالت و وظایف خود در هیأت‌ها را در می‌یابیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در هیأت‌ها نخستین وظیفه عمل به توصیه معصومین(ع) است، عنوان کرد: کار کردن در هیأت و حضور در هیأت باید سلوک خدا باشد.

چرا دشمن به دنبال انحراف مسیر هیأت‌هاست؟

وی با اشاره به اینکه هیأت‌ها بهترین مکان برای تقویت دین است، خاطرنشان کرد: تمام سرمایه‌گذاری دشمن برای انحراف مسیر هیأت به همین دلیل است.

مومنی با بیان اینکه همچنین در هیأت‌ها عمق بخشیدن به مباحث دینی را نیز شاهد هستیم، تصریح کرد: هیأت‌ها بهترین مکان برای حفاظت از دستاوردها است.

اشک برای اباعبدالله(ع) مهم‌ترین وظیفه در هیأت است

وی با اشاره به اینکه هیأتی‌ها می‌توانند نظام مقدس جمهوری اسلامی را نگه‌دارند، یادآور شد: انضباط و تاثیرگذاری دو ویژگی اصلی هیأتی‌ها است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اشک برای اباعبدالله(ع) مهم‌ترین وظیفه در هیأت است، ابراز کرد: همچنین با حضور در مجالس به عنوان یاوران امام تلقی خواهیم شد.

حمایت از برخی افراد موجب ریزش جوانان از نظام می‌شود

وی با اشاره به اینکه در هیأت برای دین دردمند خواهیم شد، بیان کرد: انقلاب امام حسین(ع) یک انقلاب سیاسی بود و اگر هیأتی‌ها نسبت به این موضوع حساسیت نداشته باشند، در انقلاب اسلامی نیز موفق نخواهند بود.

مومنی با بیان اینکه نباید به هر قیمتی از افراد حمایت کرد، اظهار کرد: در مواردی مسئولین با حمایت از برخی افراد به هر قیمتی منجر به ریزش جوانان از نظام خواهند شد.

قنبریان: اقتصاد مردمی با توزیع عادلانه منابع محقق می‌شود

حجت الاسلام محسن قنبریان استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم اظهار کرد: یکی از رسالت‌های هیأت، احیای زندگی مردم است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که در بحث عدالت عقب مانده‌ایم، مطرح کرد: ورود به این مسئله فوری است و مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که جبران این عقب ماندگی‌ها در موارد بسیاری امکان‌پذیر نیست.

فرصت برابر، شکاف طبقاتی را از بین می‌برد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه موضوع مردمی‌سازی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، عنوان کرد: اگر فرصت‌ها در جامعه برابر باشند دیگر شکاف طبقاتی ایجاد نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های پیشرفت کشور دخیل کردن خیل عظیم مردم در تولید است، خاطرنشان کرد: این موضوعات نکات اصلی مکتب اسلام است که باید به آن توجه شود.

نیازمند یک سیاست متناسب ارزی هستیم

قنبریان با بیان اینکه امروز هیأتی‌ها را به مباحث فرهنگی مشغول کرده و اقتصاد را از آن‌ها جدا کرده‌اند، تصریح کرد: برای عدالت اجتماعی فرصت برابر در منابع قدم اول است و این موضوع در مکتب اسلام آمده است.

وی با اشاره به اینکه خیریه بازی برای زمانی که دولت اسلامی سرکار باشد یک اقدام سرکاری است، یادآور شد: اقدامات این چنینی نمی‌تواند مانع ازبین بردن فقر شود چراکه کار اساسی نیست، در عوض یک سیاست متناسب ارزی می‌تواند در یک مدت زمان کوتاه از افراد بسیاری دستگیری کند.

زمین اقتصاد کج است!

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کار اساسی اقتصاد مردمی است، ابراز کرد: اقتصاد مردمی یعنی منابعی که هست باید به شکل مساوی میان مردم توزیع شود و اگر هر اتفاق دیگری بجز این رقم بخورد، اقتصاد مردمی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه زمینه اقتصادی جمهوری اسلامی کج است، بیان کرد: دولت سیزدهم درآمدهای بیش‌تری نسبت به دولت‌های قبلی داشته و ارزهای بلوکه شده را نیز برگردانده است ولی این موضوع در سفره مردم قابل مشاهده نیست که نشان می‌دهد زمین اقتصاد کج است.

قنبریان با بیان اینکه این زمین کج تنها با برابر شدن مردم در منابع صاف می‌شود، اظهار داشت: یک هیأت به عنوان یک سلول فعال در جامعه باید این موضوع را ابتدا در خود پیاده کند.

هیأت باید به دنبال اصلاح اقتصاد باشد

وی با اشاره به اینکه در قانون اساسی آمده است که باید ابزار تولید برای تمام مردم فراهم شود، عنوان کرد: اگر منابع تنها دست عده‌ای باشد و نیمی از خانواده‌های ایران تنها مزد بگیرند، همیشه این شکاف طبقاتی وجود خواهد داشت.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هیأت به عنوان محلی برای احیای امر اهل بیت(ع) باید به دنبال اصلاح اقتصاد باشد، مطرح کرد: برای تحقق این موضوع باید تلاش کند منابع و ابزار تولید در اختیار محرومان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه منبر و رسانه‌ هیأت برای غر زدن و کنایه زدن نیست، خاطرنشان کرد: باید از این ظرفیت برای ساماندهی مشکلات استفاده شود که این موضوع نیز در ادامه مسیر همراهی با مردم است.

حجت الاسلام هادی: باید چالش‌هایی متناسب با مسائل روز برای نوجوانان ایجاد شود

حجت الاسلام مهدی هادی سخنران مذهبی هم در این مراسم اظهار کرد: دانش و مهارت از اصلی‌ترین لوازم خوشبختی است. دانش مجموعه اطلاعات است که نتیجه آن دانایی است. مهارت نیز مجموعه توانایی‌ها است که نتیجه آن توانمندی است.

وی با بیان اینکه در هیأت نیز برای موفقیت باید دانا و توانا بود، عنوان کرد: در عرصه نوجوانان نیز باید دانایی لازم را از نوجوانان داشته و توانایی اجرای برنامه‌های مختلف برای آن‌ها را نیز داشته باشیم.

نوجوانان را باید با مسائل درگیر کنیم

هادی با اشاره به اینکه نوجوانی فصل تضادها است، خاطرنشان کرد: در هیأت‌ها باید به افت و خیز ویژگی‌های نوجوانانه اطلاعات لازم را داشته باشیم و اگر این اطلاعات وجود داشته باشد می‌توان رفتار نوجوان را مدیریت کرد.

این سخنران دینی با بیان اینکه باید نوجوانان را با مسائل درگیر کنیم، تصریح کرد: اگر چالش‌های متناسب با مسائل روز را برای نوجوانان ایجاد کنیم، شاهد مشارکت آن‌ها نیز خواهیم بود.

به نوجوانان در هیأت مسئولیت دهیم

وی با اشاره به اینکه نخستین و مهم‌ترین دانش و مهارت خودآگاهی است، یادآور شد: باید برای نوجوانان و جوانان مسئولیت‌های جدید ایجاد کرد تا آن‌ها در چالش‌های مختلف زندگی توانمند شوند.

هادی با بیان اینکه بسیاری از برخوردها در هیأت در نوجوانان و جوانان اثرگذار است، ابراز کرد: باید خادمین اهل بیت(ع) در هیأت‌ها گفتمان مناسبی داشته و با دیگران با احترام برخورد کنند.

وی با اشاره به اینکه اوقات فراغت نوجوانان بحث مهمی است که باید در جلسات متعدد مورد بررسی قرار بگیرد، بیان کرد: منبع مکتوب متناسب با این موضوع کم است که امیدواریم با برگزاری این همایش‌ها گامی در این جهت نیز برداشته شود. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین