عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
در نشست خبری رویداد ملی «برکت دیدار» عنوان شد:
نشست خبری رویداد ملی «برکت دیدار» با موضوع لباس محرم و اربعین، پیش از ظهر امروز در سالن کنفرانس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

عقیق: در این نشست که با حضور محمدجواد قاسمیان معاون اجرایی کارگروه مد و لباس، مهدیه هاشم‌زاده دبیر کمیته اجرایی رویداد ملی «برکت دیدار» و محمدرضا کاوه مدیر روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی همراه بود، قاسمیان ضمن اشاره به اینکه در سال‌های گذشته خلاء تولید و عرضه لباس‌هایی با نقوش ایرانی _ اسلامی و متناسب با مراسم آئینی محسوس بوده است، گفت: طراحی لباس‌های آئینی فقط معطوف به محرم و اربعین نیست، بلکه تمام مناسبت‌های مذهبی حتی مناسبت‌های جشن و سرور هم به لباسی مناسب نیاز د‌ارند. از این‌رو در این رویداد، لباس زیارت را هم مد نظر قرار دادیم.

او یادآور شد: پس از محرم و اربعین سال گذشته، کارگروه ساماندهی مد و لباس به این فکر افتاد که یک رویداد مناسب و متناسب با محرم، اربعین و مناسبت‌های مذهبی برگزار کند. امیدوارم بتوانیم با برگزاری این رویداد، خلاء تولید و عرضه لباس مبتنی بر نقوش ایرانی اسلامی را در ایام محرم و اربعین پر کنیم.

قاسمیان عنوان کرد: با توجه به نیازسنجی که از اماکن مقدسه صورت گرفت، مشخص شد که برخی از اماکن مشکلات عدیده‌ای در زمینه لباس خادمانشان دارند و بر همین اساس، طرح‌نامه‌ای به نام «لباس زیارت» آماده شد.

او ادامه داد: رویداد ملی «برکت دیدار» دو هدف اصلی را دنبال می‌کند؛ نخست اینکه در بازار کنونی محصولات نامناسب زیادی را می‌بینیم و خانواده‌های مذهبی برای خرید لباس، با طرح‌های موردنظرشان روبه‌رو نمی‌شوند. شرایط به گونه‌ای است که لباس‌هایی با نقوش شیطان‌پرستی هم به وفور در بازار یافت می‌شود. برای اینکه بتوانیم تنوع محصول و تولیداتی همسو با فرهنگ اسلامی ایرانی‌مان داشته باشیم، تصمیم به برگزاری این رویداد گرفتیم.

قاسمیان ضمن تاکید بر اینکه به سواد پوشاک نیازمندیم، گفت: عموم جامعه باید بدانند که برای حضور در هر مراسم، لباس خاص آن مراسم نیاز است. ما لباس اجتماع داریم که با لباس مهمانی تفاوت دارد و هر لباس، مناسب جا و مکان مشخصی است. کار ما تکمیل چرخه مدسازی و برقراری ارتباط میان طراحان و تولیدکنندگان است.

او ضمن تاکید بر اینکه کاربردی‌سازی لباس باید برای تمامی اقشار جامعه صورت پذیرد، گفت: ما همواره کاربردی‌سازی را مدنظر داریم و می‌خواهیم چرخه مدسازی را با سرعت و سهولت بیشتری پیش ببریم. کاربردی‌سازی یعنی اینکه لباس تولیدشده به دست آحاد مردم برسد.

قاسمیان درخصوص تفاوت‌های رویداد ملی «برکت دیدار» با رویدادی که پیش‌تر تحت عنوان لباس عاشورایی برگزار شده بود، گفت: در آن رویداد صرفا طراحی لباس عاشورایی مد نظر بود و جایی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته نشده بود اما اکنون پای تولیدکنندگان را به میان آورده‌ایم و حداقل 80 درصد شرکت کنندگان، تولیدکننده هم هستند. بنیاد برکت هم قرار است تسهیلاتی را در راستای تحقق تولید انبوه تن‌پوش‌های آئینی ارائه دهد.

او اضافه کرد: اکنون با ستاد اربعین در حال رایزنی و نامه‌نگاری هستیم تا لباس‌های منتخب این رویداد، در پایانه‌های مرزی و همچنین شهرهای مختلف توزیع شود. در ارتباط با عرضه در مدارس هم پیگیر هستیم و امیدواریم بتوانیم این اقدام را صورت دهیم.

در بخش دیگری از این نشست، مهدیه هاشم‌زاده دبیر کمیته اجرایی رویداد ملی «برکت دیدار» در سخنانی بیان کرد: مجموعه ما با رویکرد حکمرانی از سال گذشته شروع به فعالیت کرد و در این راستا کارگروه‌های مختلفی در زمینه حکمرانی صنعت پوشاک تشکیل شد. رویداد ملی «برکت دیدار» مبتنی بر زنجیره ارزش پوشاک طراحی شده است و این زنجیره موجب ضریب‌دهی به پوشاک عفیفانه می‌شود.

او ادامه داد: این رویداد بر اساس نمایش طرح‌ها تدارک دیده شده است. قصد داریم با دعوت از فروشندگان زمینه آشنایی آنها با تولیدکنندگان را فراهم سازیم تا لباس‌های عفیفانه ضریب حداکثری پیدا کنند و به بازارهای هدف راه یابند.

هاشم‌زاده بیان کرد:تا کنون حدود 500 طرح به دستمان رسیده است که از این تعداد، حدود 200 طرح رد شده‌اند؛ چراکه تکراری و فاقد خلاقیت بودند. بنابراین حدود 300 طرح از قریب به 300 شرکت‌کننده به نمایش گذاشته می‌شود. یکی از رویکردهای ما این است که این قسم طراحی‌ها را در مقیاس بین‌الملل عرضه کنیم. برای این منظور، طراحی ژورنال را مد نظر داریم که به زبان انگلیسی و عربی ارائه خواهد شد تا این طرح‌ها وارد بازار بین‌المللی شوند.

او درخصوص داوران رویداد گفت: دو خانم و یک آقا داوران این رویداد هستند و داوری آثار انجام شده است. هرچند محوریت ما رنگ مشکی است اما تاکید بر کاربردی بودن محصولات است و حتی لباسی طراحی شده که بتوان در یقه لباس آن یخ گذاشت که برای استفاده در گرمای اربعین مناسب است.

در پایان این نشست، از تندیس رویداد ملی «برکت دیدار» رونمایی شد. این رویداد که پیش‌رویداد دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر محسوب می‌شود، سوم الی پنجم تیر 1402 از ساعت 11 تا 20:30 در هتل هما برگزار می‌شود.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین