عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۶۱۷
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
آیت الله هاشمی علیا:
سه صفت است که اگر کسی یکی از آن‌ها را نداشته باشد، نمی‌توان به هیچیک از اعمال او اطمینان کرد و آن سه صفت شامل تقوا، حلم و اخلاق فاضله است.

عقیق: آیت الله هاشمی علیا، مؤسس و ریاست محترم حوزه حضرت قائم (عج) چیذر در جلسه درس اخلاق عمومی و در ادامه مباحث دعای هشتم صحیفه سجادیه، ضمن اشاره به اهمیت شب ۲۵ ذی‌القعده و دحوالارض و امتیاز خاص آن در عبادت و شب زنده‌داری و ثواب روزه گرفتن در این روز، در خصوص دومین اخلاق و صفت مذموم ذکر شده توسط امام سجاد (ع) اظهار داشت: حضرت می فرمایند سورة الغضب یعنی غضبی که از حد مجاز و شرعی و عقلی بگذرد و برخلاف شرع و عقل باشد، این همان غضبی است که در احادیث نهی شده و آثار شومی دارد. غضبی که باید از آن به خدا پناه برد و از خداوند در ترک آن استمداد طلبید.

وی افزود: این درد روحی از هر درد بدنی، حتی سرطان هم بدتر خواهد بود، دردهای دنیایی رنجی زودگذرند اما این درد روحی سعادت دنیا و آخرت انسان را از بین خواهد برد.

هاشمی علیا با توجه به روایتی از امام صادق (ع) عنوان کرد: حضرت می فرمایند هیچ بنده‌ای خشم خود را فرو نخورد، مگر این‌که خداوند عزّوجلّ بر عزّت او در دنیا و آخرت افزود. فرو بردن غضب کمال انسان است و حلم دوای این درد و ضد غضب است. حلم یعنی انسان قدرت دارد ولی غضب خود را فرو خورده و کنترل می‌کند. این فروبردن خشم مطلوب است. طبق روایات خداوند قلب چنین کسی را در روز قیامت سرشار از رضایت خواهد کرد؛ لذا ترک آن ضروری بوده و نیاز به جهاد اکبر دارد؛ زیرا دشمنی نفس از دشمنی شیطان برای انسان بدتر است.

تولیت مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر گفت: انسانی که نتواند هوای نفس خود را کنترل کند، از انسانیت تنها صورت انسانی آن را دارد و بهره ای از کمال نبرده است.

وی افزود: بهترین راه مبارزه با هوای نفس اطاعت و بندگی حقیقی در برابر خداوند است و اگر انسان با فردی رو برو می‌شود که هوای نفس بر او غلبه کرده و خشم و غضب او از حد اعتدال گذشته، بهترین پاسخ، سکوت است و این نه تنها از باب تحمل فضای خشمناک فرد، که از این باب است که سکوت، خود اطاعت از محبوب است.

هاشمی علیا با استناد به کلام پیامبر اکرم (ص) اذعان داشت: اگر کسی طالب مقام و منصب است، مقام را از خداوند طلب کند، نه از مردم. همّ شما بر این باشد که در نزد پروردگار عالم ارزش پیدا کنید، که این ارزش یافتن به کمال نفس انسان است، نه به جاه و مقام. اگر انسان دنبال مقام هم باشد، باید بداند که اگر بنده‌ای در برخورد با افراد و احوال ناحق، احکام الهی را رعایت کرده و براساس احکام الهی، برخورد الهی و ایمانی داشته باشد، از جانب خداوند به مقاماتی دست می‌یابد که قابل قیاس با مقامات دنیایی نیست.

تولیت مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر در پایان خاطرنشان کرد: سه صفت است که اگر کسی یکی از آن‌ها را نداشته باشد، نمی‌توان به هیچیک از اعمال او اطمینان کرد، اول تقوایی که انسان را از معاصی باز دارد؛ دوم حلمی که سفیه را از خود دفع کند و سوم اخلاق فاضله‌ای که با آن با مردم معاشرت کند. انسان باید در همه حال به فکر و مشغول خودسازی باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین