عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۰۱۹
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۵
خاطره ای از آیت‌الله حائری شیرازی:
یک استاد اخلاق گفت: چرا ایران اینجوری مسلمان و شیعه شد؟ به خاطر سلمان! سلمان در حکم یک استاد دانشگاه بود! بسیار استاد برجسته‌ای بود.

عقیق: پنج سال از رحلت آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی می‌گذرد، استاد اخلاقی که صوت و لحن دلنشینش هنوز که هنوز است به گوش می‌رسد. این عارف بالله ارتباط خوبی با جوانان داشت و نکات اخلاقی‌اش حتی با گذر ایام هنوز دست به دست می‌شود، آنچه در ادامه می‌خوانید خاطره‌ای از ایشان درباره دیدار با یک هیأت ژاپنی است.

ژاپنی‌ها معتقدند هدایت خلق در آخرالزمان، از کنار کوه دماوند است

عده‌ای از ژاپن به ایران آمده بودند. ۴۰، ۵۰ نفر خانم و آقا بودند. مدتی درباره اسلام تحقیق کرده بودند و بالاخره اسلام را انتخاب کردند. به شیراز هم آمدند و زیارتشان کردیم. گفتند: در کتاب‌های دینی و بودایی خودمان، به ما خبر داده بودند که اصلاحات عالَم از کنار کوه دماوند آغاز می‌شود. هدایت خلق در آخرالزمان، از کنار کوه دماوند است. ما آمده‌ایم این کوه را زیارت کنیم.

من اولین‌بار بود می‌شنیدم یک عده برای زیارت کوه دماوند بیایند! می‌دانید کوه دماوند، کنار تهران است. خمین و قم و اینها، حواشی آن هستند. شما الآن مراجع تقلیدتان اطراف همین‌اند. تهران، قم، اراک، خوانسار، گلپایگان، خمین، اینها همه اطراف این کوه هستند. اینها از روی این علامت، امام (ره) را شناسایی کرده بودند که کارش بالا می‌گیرد و بالاخره موفق می‌شود.

استاد برجسته‌شان و کسی که اول مسلمان شده و اینها هم دنبال او بودند، یک پیرمرد ۸۰، ۹۰ ساله اما سرحال و قبراق بود. نفر سوم آن‌ها هم یک خانمی بود که حجاب کاملی داشت و از مقنعه‌اش، یک مو پیدا نبود. درباره این خانم گفتند که ۲۰، ۳۰ هزار بیمار با نفس الهی او خوب شده‌اند. تعجبی نیست. انسانی خودساخته و اهل عبادت و ریاضت بود، اما متواضع. زن بسیار متینی بود. برای اینها به زبان انگلیسی صحبتی کردم که این خانم بعدش گفت که این صحبت روی من اثر داشت.

ژاپنی‌ها زودتر از همه‌جا مسلمان می‌شوند

کمترین حد تحصیل اینها، فوق‌لیسانس بود. عموماً دکترا داشتند و استاد دانشگاه بودند. همان موقع من گفتم ژاپنی‌ها زودتر از همه‌جا مسلمان می‌شوند. چرا؟ چون اسلام از بالاترین رتبه دانشگاهی‌اش آغاز شده. اینها مثل مخزنی در بالای قله کوه هستند که آب آن، همه قسمت‌های پایین را سیراب می‌کند. چرا ایران اینجوری مسلمان و شیعه شد؟ به خاطر سلمان! سلمان در حکم یک استاد دانشگاه بود! بسیار استاد برجسته‌ای بود. سلمان و ما ادراک ما سلمان؟! سلمان، برای کشف حقیقت از شهر و دیارش بیرون آمده و عالَم را گشته تا حق را پیدا کند. خیلی کار بزرگی است! یک دفعه دین می‌آید سراغ انسان، یک دفعه انسان سراغ دین می‌رود! این ژاپنی‌ها هم کسی نرفته بود برایشان تبلیغ کند؛ خودشان دنبال حقیقت رفته بودند.

درباره این استاد اخلاق بیش‌تر بدانید

آیت الله محمدصادق حائری شیرازی (۱۳۱۵ـ۱۳۹۶ شمسی) از روحانیون فعال در انقلاب اسلامی ایران و از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم بود. او در دوره اول مجلس شورای اسلامی و نیز دوره اول، دوم و چهارم مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم شیراز حضور داشت و با شهادت آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب از سوی امام خمینی به امامت جمعه شیراز منصوب و بعد از آن نماینده امام در این شهر شد. آیت‌الله بروجردی، سیدمحمد داماد و امام خمینی از اساتید او در حوزه علمیه قم بوده‌اند.

آیت‌الله حائری شیرازی در مجلس خبرگان پس از درگذشت امام خمینی به عنوان اولین مخالف شورایی شدن رهبری سخنرانی کرد. او سال‌های پایانی عمر خود را در قم گذراند و ۲۹ آذرماه سال ۱۳۹۶ پس از طی یک دوره بیماری در همان شهر درگذشت و پیکر مطهرش در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) آرام گرفت.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین