عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۷۷۹
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴
معاینات پزشکی ۴۰ درصد زائران حج تمتع سال جاری انجام شده است و زائران متناسب با سن، باید توسط پزشکان مورد اعتماد مرکز پزشکی حج و زیارت معاینه شوند. با این وجود، برخی افراد به هیچ وجه امکان تشرف به حج تمتع را ندارند.

عقیق: معاینه پزشکی زائران حج تمتع امسال در بسیاری از مراکز و بیمارستان‌ها با حضور پزشکان معتمد مرکز پزشکی حج و زیارت انجام می‌شود.

داشتن استطاعات جانی برای تشرف به حج تمتع چگونه احراز می‌شود؟

برای تشرف به حج تمتع در کنار داشتن استطاعت مالی، استطاعت جسمی به منظور انجام اعمال حج تمتع نیز لازم و ضروری است که این امر توسط پزشکان مورد اعتماد سازمان حج و زیارت انجام می‌شود. بر همین اساس، در صورتی که پزشکان تشخیص دهند فردی توانایی تشرف به حج تمتع را ندارد، آن هم در حج امسال که هوا نسبت به سال‌های اخیر گرم‌تر است، امکان اعزام این فرد به سرزمین وحی وجود ندارد.

۴۰ درصد زائران حج تمتع معاینه شدند

امسال زائران بالای ۵۵ سال بیش از نیمی از زائران حج تمتع ۱۴۰۲ را تشکیل می‌دهند و به این ترتیب دقت در انجام معاینات پزشکی نقش اساسی در سلامت حجاج دارد. بر همین اساس هم پزشکان مرکز پزشکی حج و زیارت با دقت در حال ویزیت و معاینه زائران خانه خدا هستند و از آغاز معاینه زائران تاکنون بیش از ۴۰ درصد زائران ویزیت شده‌اند.

زائران حج تمتع برای احراز سلامت باید ۲ بار ویزیت و معاینه شوند و پس از تشخیص پزشک معتمد امکان تشرف به حج تمتع را دارند. زائرانی که مبتلا به بیماری‌های مزمن و پرخطر هستند، باید ۱۵ روز قبل از اعزام نیز مجدد معاینه شوند.

معایناتی که زائران حج ۱۴۰۲ متناسب با سن باید انجام دهند

همچنین با توجه به دستورالعمل اجرایی معاینات حج تمتع امسال، زائران کم‌تر از ۵۰ سال در کنار معاینات بالینی دقیق، باید آزمایش CBC، FBS و Cr بدهند و آزمایش بارداری برای همه بانوان متأهل الزامی است.


دستورالعمل معاینات زائران حج 1402

افرادی بین ۵۰ تا ۶۰ سال نیز باید در کنار موارد ذکر شده برای زائران کم‌تر از ۵۰ سال، آزمایش EXG و CX Ray نیز بدهند. متقاضیان بالای ۶۰ سال نیز باید همه این آزمایش‌ها را در کنار مشاوره قلب و مشاوره داخلی را طی کنند تا سلامت آنها احراز شود.

چه افرادی به هیچ وجه امکان تشرف به حج تمتع را ندارند؟

علاوه بر این، بر اساس تصمیم مرکز پزشکی حج و زیارت، در حج تمتع ۱۴۰۲ برخی از افراد ممنوعیت تشرف دارند و به هیچ وجه نمی‌توانند به این سفر معنوی اعزام شوند. به طور مثال بانوان باردار، بیمارانی که عمل جراحی قلب باز تا سه ماه قبل از اعزام کرده باشند، بیماران دیالیزی و افرادی که ناراحتی شدید کلیوی دارند، افرادی که مبتلا به آلزایمر یا همان فراموشی هستند، مبتلایان به سرطان کنترل نشده یا تحت درمان فعال، بیماران روانی مزم کنترل نشده، افراد مبتلا به بیماری واگیردار یا عفونی کنترل نشده، افراد ناتوان جسمی شدید، سی‌روز پیشرفته (بیماری کبدی)، افرادی که تا ۶ ماه قبل از اعزام دچار سکته قلبی یا مغزی شده باشند و همچنین افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، از جمله موارد ممنوعه برای تشرف به خانه خدا به شمار می‌روند.


نمازگرازان در مسجدالحرام همز‌مان با ماه رمضان

احتمال انجام آزمایش کرونا ۲ هفته قبل از اعزام

با توجه به اینکه امسال نخستین حج تمتع بدون محدودیت با وجود ادامه شیوع کرونا در برخی از کشورهای جهان است، عربستان اعلام کرده در صورت نیاز، زائران قبل از اعزام باید آزمایش کرونا بدهند و در صورت احراز سلامت، امکان تشرف به این کشور را دارند که این امر حدود ۲ هفته قبل از آغاز اعزام‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش فارس، اعزام زائران حج تمتع کشورمان از سوم خردادماه آغاز می‌شود و زائران در قالب گروه‌های کاروان مدینه اول و مدینه دوم به این سفر معنوی مشرف خواهند شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین