عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۷۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
حجت الاسلام دانشمند و حاج علي قرباني در مسجد شهيد بهشتي
من شنيده ام بعضي از جوانان، قبل يا بعد از هيات و يا حتي به اسم هيات از خانه خارج شده و به قهوه خانه و پاي قليان و ... مي روند. قلياني شدن كه نتيجه هيات نيست، نتيجه هيات بايد درس گرفتن از ادب و مروت و مردانگي حضرت عباس(ع) باشد.
به گزارش عقيق، شب بيست و هشتم ماه مبارك رمضان در هيات عشاق الحسين(ع) مسجد شهيد بهشتي با سخنراني حجت الاسلام و المسلمين مهدي دانشمند و مناجات خواني حاج علي قرباني برگزار شد.

گزيده اي از سخنان حجت الاسلام دانشمند با موضوع شرايط، لوازم و آداب امر به معروف و نهي از منكر را در ادامه مي خوانيد:

* انسان اگر براي خدا سخن بگويد و امر به معروف و نهي از منكر كند، خدا نيز كمكش كرده و سخناني را بر زبانش جاري مي كند كه به بهترين شيوه كارها پيش برود اما اگر كار براي خدا نباشد و جنبه خودنمايي و تحقير ديگران و... داشته باشد بعضا نتيجه برعكس هم مي شود.

* هواي نفس، منيت و اهداف شيطاني امر به معروف و نهي از منكر را خراب مي كند. يكي از نشانه هايي كه مشخص مي كند فرد كارش براي خدا بوده و هدف ديگري ندارد اين است كه فرد را جلو شخص سومي موعظه نكند و در موقعيت و زمان مناسب ديگري به خود آن فرد تذكر دهد. پيغمبر(ص) فرموده كه اين كار (نصيحت فرد در برابر شخص سومي) مانند پاشيدن خاك روي صورت فرد است.

** زني كه با حضور مادر انسان در كنارش موافق نيست شيطان است

* من در پرانتز چند مطلب را در مورد جامعه امروزي عرض كنم. شما نگاه كنيد در جامعه روز به روز بي حرمتي به بزرگان، بي تربيتي افزايش مي يابد؛ چرا خانه سالمندان بايد جمعيتش افزايش پيدا كند؟ شرف و مردانگي و مروت كجا رفته؟ مي گويد زنم با اين كه مادرم را در كنار خود نگه داشته و به او برسم موافق نيست. اين زني كه با حضور مادر انسان در كنارش موافق نيست، زن نيست شيطان است. فرقي نمي كند اگر مرد هم اين كار را مي كند هم كار اشتباهي است.

* يكي از دلايل اينكه برخي از جوانان امروزي به راه صحيح نمي روند، نبود الگوي مناسب در خانواده و اقوام است. دختري كه مادر، خاله و عمه اش به دين و دينداري مقيد نيستند از چه كسي بايد الگو بگيرد؟!

* يكي از معاني تريبت و يا بهتر است بگوييم از نتايج تربيت صحيح، احترام به بزرگتر است. بايد به اين نكته هم دقت داشت كه اگر قرار است به برادر كوچك تر نصيحتي هم بشود، در خفا و پنهاني رخ دهد تا غرورش شكسته نشود. اگر برادر شما از شما محبت نبيند، فردا روز جذب فرد ديگري مي شود و من و تو نوعي نيز در گناه او شريك هستيم.

* اميرالمومنين علي(ع) مي فرمايد عاقل كسي نيست كه خوب را از بد و دوست را از دشمن تشخيص دهد؛ عاقل كسي است كه خوب را از خوب تر و بد را از بدتر تمييز دهد.

* يكي از آن مطالبي كه بايد در امر به معروف و نهي از منكر به آن دقت داشت، تشخيص اولويت ها است. اين كه بدانيم كدام كار در شرايط زماني و مكاني به وجود آمده بهتر و موثر است. اگر قصد نصيحت كسي را داشتيم به مكان و زمان خيلي دقت كنيم و هر حرفي را در هر شرايطي نزنيم.

** نبايد نتيجه هيات ها، قلياني شدن جوانان باشد 

* من شنيده ام بعضي از جوانان، قبل يا بعد از هيات و يا حتي به اسم هيات از خانه خارج شده و به قهوه خانه و پاي قليان و ... مي روند. اين جاي تاسف است كه جوان 16 تا 20 ساله ما به اسم جوان هياتي و مذهبي به اين جور اماكن برود. تمام مراجع تقليد فتوا داده اند كه دود مضر از جمله قليان براي جوان حرام است. قلياني شدن كه نتيجه هيات نيست، نتيجه هيات بايد درس گرفتن از ادب و مروت و مردانگي حضرت عباس(ع) باشد.

پس از سخنان حجت الاسلام دانشمند، حاج علي قرباني به خواندن مناجات پرداخت كه در ادامه اشعار خوانده شده توسط وي را ملاحظه مي كنيد:

من گریه میکنم که تماشا کنی مرا / مانند طفل گمشده پیدا کنی مرا

حجت قبول دلبر احرام بسته ام / ای کاش در دعای خودت جا کنی مرا

با گریه کردن این دل من زنده می شود / دل مرده آمدم که تو احیا کنی مرا

اسباب زحمت تو شده اين گدا ولي / هرگز مباد از سر خود وا كني مرا

تو سفره دار گریه ي ماه محرمی / چشمی پر اشک میشوم گر احیا کنی مرا

بيت الحرام سينه زنان كوي كربلاست / دارم اميد ، مُحرم آنجا كني مرا

همراه خویش زائر شش گوشه ام کنی / خاک قدوم اکبر لیلا کنی مرا

اي روضه خوانِ تنگِ غروب منا بيا / پرچم به دوش ماتم كرب و بلا بيا

به گزارش عقيق، دهه سوم مراسم مناجات خواني شب هاي مسجد شهيد بهشتي با سخنراني حجت الاسلام و المسلمين دانشمند و مداحي ذاكرين اهل بيت(ع) از ساعت 22:30 در خيايان پيروزي، خيابان نبرد، ميدان نبرد ادامه دارد.

گزارش: ميثم يعقوبي

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
6
61
من از اول مادر شوهرم را پیش خودم نگه داشتم همه کار برایش میکردم نمیگذاشتم هیچ کاری بکند ولی او انقدر مرا سرزنش میکرد و دخترانش مرا مسخره میکردند نیش میزدند غیبتم را میکردند اگر من خطایی میکردم انقدر ان را بزرگ میکردند د ر مهمانیهایشان به من بی محلی میکردند تا اخرش خسته شدم و گفتم دیگه با این مادرت یک جا زندگی نمیکنم محبت مرا به حساب حماقتم میگذاشتند در حالی که جاری من حتی یکروز هم مادر شوهرم را نگه نداشت حالا بنظر شما من شیطانم یا انها دیگر حرف شما را کسی قبول نمیکند چون یکطرفه قضاوت میکنید
پاسخ ها
عرفان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
سلام بر شما
خواهرم روی سخن با شما نیست هرچند که متاسفانه روایتی که میکنید بعضا دیده شده اما کاش استقامت میکردید و ایمان میداشتید به روزی که همین کار شما باعث سربلندی شما میشد و سرافکندگی اونا
بهرحال بدل نگیرید انشاله اجرتون با صاحب اجر باشه
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
عزيزم از جامعه ي مردسالار ما چه انتظاري داري؟ كجاي اسلام چنين حكمي اده شده كه زن موظف است پدر و مادر همسرش را نگه دارد؟ حتي در قوانين مردسالارانه ي ما براي اين نگهداري زن مي تواند اجر و مزد دريافت كند. من هم همين روزگار را داشتم... اين حرف ها فقط نظري است... در عمل شدني نيست! حرف اين اقا هم حكم خدا نيست! ما با حرف ايشان شيطان نمي شويم. مادرشوهر من هم پس از فوت پدر شوهرم با يك دختر قهر كرده از خانه ي شوهر زندگي مي كرد. به او گفتم بيايد پيش ما شرطي كه گذاشت اين بود: دخترم و بچه اش را هم بايد بپذيريد!
پونه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
1
21
خواهرعزیزاونهاشیطانندکه باشمابدرفتاری میکنند.مطمئن باشیدشماهم دراین دنیاوهم درآخرت پاداش خواهیدگرفت.
سودا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
2
22
منم اول ازدواج با پدر و مادر شوهرم و 3 تا بچه شون زندگی کردم با اینکه کارمندم و فوق لیسانس و امکان جدا زندگی کردن داشتم. رفتار مادرشوهرم مثل یک روانی وابسته به شوهرم بود. نتیجه اش این شد که شوهرم ازم فاصله بگیره کار به دعوا و کتک کاری از طرف اونا و شوهرم رسید. برای فرار از طلاق مستقل شدیم ولی هنوزم آثار اون زندگی روی روابطمون هست.
به نظرم برای تحکیم خانواده ای که تشکیل می دیم لازمه که اوایل ازدواج نفر سومی نباشه.
صبا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
2
14
به نظرم استقلال در زندگي حق هر انساني است. اگر پدر و مادر پير و فرتوت هستند و نياز به مراقبت دارند به نظر من بهتر است در منزلي جداگانه باشند و بچه ها همه به هم در نگهداري از مادر و پدر كمك كنند اينطوري حرمت آن بندگان خدا هم بيشتر حفظ ميشود.
البته منظورم اصلا خانه سالمندان نيست چون اينكار اوج بي انصافي و قدر نشناسي است.
اعظم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
3
16
من هم بانظرخانم ناشناس موافقم اگر ماعروس خانواده ای شدیم وظیفه داریم مادرشوهرمان را نگه داریم اما اگر دختر همان خانواده ازدواج کرد(خواهرشوهرمان)هیچ وظیفه ای درقبال مادرشوهرش ندارد-من خودم ازدواج کرده ام و 5تا عروس هستیم و باید هرروز به مادرشوهرمان سربزنیم و نگذاریم اب تو دلش تکان بخورد-اما خواهرشوهرم که ازدواج کرده چشم دیدن مادرشوهرش را نداردو جالب اینکه مادرش به او یادمیدهد که محلش نگذاردو سالی یک باربه خانه اش راه بدهد!!!!!!!!!راست میگن که مرگ واسه همسایه خوبه؟؟؟
arash
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
1
11
نمیدانم این آقای دانشمندچقدرمادرشون رادوست دارندماهم مادرمون رادوست داریم وبه اونها احترام میذاریم ولی جدااگرکسی دخترعفیفه وپاک دامنی رابه زنی گرفت ودردام مادرشوهری اهریمن گرفتارشدبالفرض این دخترآقای دانشمندبودایشون چه فتوایی صادرمیکرد
ماهان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
2
8
بايد در اين موارد شوهر به ياري زنش بيايد و نگذارد تنها زير اين بار مسئوليت برود.

حتما خانمهاي محترم كه جواب داده ايد شوهرانتان با شما هميار و همدل نبودند و اين كار شما را نوعي وظيفه ميدانسته اند.

در صورتي كه اين كار شما (نگه داري از مادر شوهر)لطف بزرگي است كه شما انجام ميداده ايد.

خانم من هم از مادر من پرستاري ميكند من هم هميشه و در همه حال (خدائيش)هميار و همدل وكمك حال او بوده ام و هستم و هميشه در هر جا گفته ام كه او لطف بزرگي در حق من انجام ميدهد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
1
15
زني كه با حضور مادر انسان در كنارش موافق نيست، زن نيست شيطان است ولی اگر مردی اینچنین باشد اشتباه کرده . باور کنید یکی از عواملی که زنان را به خودخواهی رسانده تبعیض هایی است که در این جامعه نسبت به آنها روا شده و میشود .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
3
20
جناب حاج آقا چرا نگفتی اگه مرد هم نسبت به مادرزنش اینکارو کرد مرد نیست بلکه شیطانه و فقط گفتی کار اشتباهیست
ضمنا همین که حکم کلی درباره عروسها صادر کردی نشاندهنده ی سطح علمی خیلی پایین شماست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
2
9
زیاد جدی نگیرید بنده ی خدا باید حرفی می زد ودران محفل نمی توانست به مستعمعانش چینین صفتی را بدهد برای همین قرعه ی فال به اسم نسوان افتاد.
سمانه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
1
13
واقعا اقايان همسر ميگيرند يا كنيز مادر وخانواده!!؟؟؟؟؟؟
اين فرهنگ از كجا اومده است؟؟
اسلام حرمت زن را به عنوان همسر نگه ميدارد ونمونه اش زندگي وسيره امام راحل ميباشد ،اقاياني كه به همسر لقب شيطان ميدهند ،بهتر است سيره امام راحل را مطالعه كنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
0
7
مشکلات جامعه متوجه مسئولان فرهنگی است غفلت کردید سی سال خواب بودیم و دشمنان بیدار....
چند روز پیش دخترم گفت من دیگه چادر سرم نمیکنم. دوسه روز بعد گفت دیگه نماز نمیخوتنم و روز بعد گفت خدا را قبول ندارم.
به مسئولان کشور خسته نباشید میگویم لطفا بگویید سری به مدارس دخترانه بزنید قول میدم آرزوی مرگ میکنیم.
مسئولان هم پشت درهای بسته فکر تخم مرغ و مرغ هستند.......
پاسخ ها
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
علتش تربیت غلط در خانواده و نانی است که به دخترت دادی مگر ما در این جامعه زندگی نمی کنیم چرا فرزندان دما خدا را انکار نمی کنند
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
5
4
چرا برخی از دوستان اینقدر بی ربط نتیجه گیری می کنند؟!! منظور ایشون کاملا روشنه. احترام به بزرگتر و مدارا با ایشان. بالاخره فردی که الان جوانه و سرشار از نیرو یه روزی پیر می شه و اونوقت نیاز به احترام و مدارا را درک می کنه، اما... از مکافات عمل غافل مشو گندم از کندم بروید جو ز جو
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
شايد عمق نظرشون اين بوده ولی با ظاهری زشت وکلماتی بد اين حرف را گفته اند.
احسانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
3
4
پس اینهمه سفارش وتصریح ایات قران در مورد احسان به والدین خصوصا در سنین پیری برای چیست؟ همه ما روزی پیر و فرتوت خواهیم شد باید الگوی رفتاری در جامعه قرانی شود، بعبارتی روح حاکم بر این دستور خداوند فراگیری رسیدگی به پدران و مادران خصوصا ازکار افتاده است که در اینصورت همه حتی نسلهای جوان نیز از منافع آن بهره مند خواهند شد چراکه آنها نیز روزی پیر خواهند شد. البته یکی از مشکلات اصلی عدم توانایی مردان در مدیریت صحیح است، رسیدگی به پدر و مادر و رسیدگی به همسر هر دو برای داشتن زندگی سالم و پویا ضروری است باید تعادل لازم را برقرار نمود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
2
4
اقویونی که حرف میزنند وهمیشه زن بدبخت رو توسری خور دارند واز او میخواهند به والدینشون احترام بذارند ایا خود اونا برای مادر زناشونم احترام قایلند ایا حاضرند از مادر زن وپدر زنشون نگهداری کنند
علی اکبر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
0
4
من یه روحانی هستم سخن آقای دانشمند یه مطلب الزام آور برا زن نیست
1- زن می تواند بابت خدمت درمنزل ازمرد مزد دریافت کند چه رست خدمت به پدر ومادر شوهر
2- زن در خدمت به منزل با خدا معامله می کند واز کرامت زن است نه دین زن به شوهر
3- در فرهنگ ملی ودینی ما پدر ومادر پیر را فرزندان نگه می دارند چه زیباست این سنت بهینه شود نه اصلش ازبین برود نه برای عروس خانواده خستگی واستیصال به وجود آورد
برای این منظور با توجه به سازه های امروزی وارتباطات باید روشهای نو ابداع گردد نه اینکه صورت مسئله پاک شود
كاظم جليلي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
0
0
واقعا اين قليون كشيدن بعضي وقت ها اسم و رسم بقيه بچه هياتي ها رو هم خراب مي كنه

اميدوارم درست بشن، البته به نظر من اين افراد در برابر بقيه خيلي خيلي كم هستن
مادر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
0
0
چرا این اقا نگفت مردی که پدر زن ومادر زن را نگه نمیدارد مرد نیست شیطان است؟چون ... اگر چنینی بگوید دیگر مردها پای سخنرانیش نمیروند در نتیجه کسی برای سخنرانی دعوتش نمیکند در نتیجه ...من خودم به فرزندانم گفتم پیر شدم مشغول ذمه هستید من را خانه سالمندان نگذارید چرا باید فرزندان انسان تا عبد پاسوز ادم باشند بهتر است خانه سالمندان را جای بهتری برای زندگی برای سالمندان درست کنیم نکه بگویم جای بدی است مگر مهد کودک جای بدی است هر چیزی باید خوب استفاده شود یک پیر را در خانه تنها گذاشتن خیلی بدتر است تا خانه سالمندان باید در خانه سالمندان وجدان وجود داشته باشد قانون وجود داشته باشد بچه ها هم هر روز به پدر ومادر سر بزنند اد م که پیر میشه بی حوصله هم میشه دیگه حوصله نق ونوق بچه ونوه ونتیجه را ندارد بهترین جا همون خانه سالمندان است هر روز بهش سر بزنند
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین