عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۲۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
کربلایی محمدحسین پویانفر مداح اهل بیت (ع) گفت: از سال ۹۰ در هیأت ریحانةالنبی (س) با پنج هدف پیش‌منبرخوانی پیرغلامان را احیا کردیم که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. حتی در زمان‌هایی دو پیرغلام در یک شب برای مستمع خواندند.

عقیق:محمدحسین پویانفر مداح اهل بیت (ع) در گفت‌وگویی ضمن بزرگداشت و ادای احترام به استاد سید قاسم موسوی قهار، مداح عزیزی که پس از تحمل دوره طولانی بیماری از میان ما رفت، با اشاره به رسم دعوت از مداحان پیشکسوت و پیرغلام به عنوان پیش‌منبر در هیأت ریحانةالنبی اظهار داشت: از سال ۱۳۹۰ با توجه به گستره مخاطبین در این هیأت که عمدتاً نوجوانان و جوانان هستند، به این فکر افتادیم تا به‌منظور معرفی هرچه بیشتر سبک زندگی حسینی از طریق الگوسازی، نسبت به دعوت از پیرغلامان حسینی (ع) پیش قدم شده و با بهره‌برداری هرچه بیش‌تر از نفس این عزیزان، محیط هیأت را عطرآگین کنیم.

اهداف دعوت از پیرغلامان برای پیش‌منبرخوانی در هیأت ریحانةالنبی (س)

وی با اشاره به اهداف درنظرگرفته شده برای دعوت احیای رسم پیش‌منبری با حضور پیرغلامان در این هیأت تصریح کرد: اولین هدف الگوسازی بود. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: با غیر زبان، مردم را (به سوی حق) دعوت کنید و این بدان معناست که بهترین مربّی و الگو، کسی است که رفتار و گفتارش را تأیید کند. پیرغلامان حسینی به عنوان نسلی که سالیان متمادی در این مکتب، نوکری کرده‌اند، می‌توانند نمونه‌های موثری از این الگودهندگان باشند.

محمدحسین پویانفر در کنار حاج سیدمحمد موسوی سجاسی (راست) و حاج سیدحسین عرب (چپ)

حضور پیرغلامان در برنامه‌های جانبی هیأت

پویانفر تربیت اسلامی را دومین هدف این هیأت دانست و گفت: احترام به بزرگتر و رعایت آداب و رسوم در حفظ جایگاه افراد سن‌ و سال‌دار در کنار جوانان پرشور، زمینه رشد و ترقی را فراهم می‌آورد. البته حضور این بزرگترها در هیأت ریحانه‌النبی (س) صرفاً به برنامه‌های روضه و مراسم‌ هیأت محدود نمی‌شود. به‌طور مثال در سفرهای مذهبی به مشهد مقدس یا قم و یا حتی برنامه‌های فرهنگی و اردویی هیأت، این بزرگواران حضور دارند.

پیرغلامانی که سن برایشان عدد است!

این مداح اهل بیت (ع) تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های هیأت ریحانة‌النبی (س) حوزه مسؤولیت اجتماعی با عنوان «همدردی» است که در این قالب تلاش می‌شود، کمک‌هایی به خانواده‌های نیازمند رسانده شود. حضور این عزیزان در انجام این فعالیت‌ها که شامل فعالیت‌های فیزیکی و اجرایی است، صحنه‌های زیبایی را رقم می‌زند.

وی انتقال تجربیات را سومین هدف هیأت ریحانةالنبی (س) عنوان کرد و گفت: سالیان سال، نوکری در دستگاه اهل‌ بیت (ع)، زمینه‌ساز تجربه‌آموزی‌های مختلفی شده است که این معارف از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌یابد. پیرغلامانی که خود روزی جوانان این دستگاه بودند و جوانانی که روزگاری به اذن ارباب پیرغلام خواهند شد، حکایت از چرخه‌ای دارد که در مدار محبت خاندان عصمت و طهارت در حال حرکت است.

حاج سیدمحمد موسوی سجاسی، پیرغلام و پیشکسوت مداحی ایران که ده‌ها هزار بیت قصیده در سینه دارد

 

 

تعداد بازدید : 76

فیلمی از مداحی پیش از منبر سید محمد موسوی - شب اول ماه صفر ۹۸

رسمی برای توجه ویژه به پیرغلامان امام حسین (ع) در جامعه

پویانفر توجه ویژه به پیرغلامان را دیگر هدف احیای رسم پیش‌منبرخوانی در این هیأت دانست و تصریح کرد: در هر مسلک و آیینی توجه به بزرگترها به‌ویژه کسانی که امتیازات یا ویژگی‌های خاصی دارند، عزیز و بزرگ شمرده می‌شود. روزگاری در ایران، مداحی حاج سید محمد موسوی سجاسی، حاج سیدحسین عرب و سایر عزیزان زبانزد بود. برخی از آنان مدتی است که با بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. این قاعده دنیا است که هرکس چند زمانی نوبتش است. با اجرای این رسم و برنامه، تلاش داریم توجه ویژه‌ای به این پیرغلامان نیز داشته باشیم. صدای ماندگار استاد موسوی قهار که در سحرهای ماه مبارک رمضان پخش می‌شود، جاودان خواهد شد. هر چند این استاد در میان ما نیست اما اثر معنوی کلام و صدایش، یاد وی را همیشه برای ما زنده نگه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام اهری، حاج سیدمحمد موسوی سجاسی، حاج یدالله بهتاش و حاج سیدحسین عرب در کنار محمدحسین پویانفر

پیرغلامی منصب نیست، یک مرام است

این مداح اهل بیت (ع) اضافه کرد: تأثیر نفس  این بزرگواران در جلسه هدف غایی است. پیرغلامی منصب نیست، یک مرام است که مملو از اخلاص، عشق و علاقه است. خاطره روضه‌خوانی مرحوم کوثری در حضور حضرت امام خمینی (ره) را مردم ما به یاد دارند. نغمه جانسوزی که هنوز هم بر دل‌ها می‌نشیند. دقت کنید کسی نمی‌گوید این نوا در کدام دستگاه موسیقی بوده است و...؟ ناخودآگاه در باطن ما تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: حقیقت این است که نوکر با اخلاص، وقتی در خانه ارباب پیر می‌شود، به لطف این خانواده که اهل کرم و جود هستند، از تاثیرگذاری و نفوذ کلام خاصی برخوردار می‌شود.

مداحی پیش‌منبر سید حسین عرب در شب شهادت امام حسن عسکری (ع)

پیرغلامانی که تاکنون در هیأت ریحانةالنبی (س) خوانده‌اند

پویانفر در پاسخ به این سوال که هیأت ریحانةالنبی در رسم پیش‌منبرخوانی از چه مداحانی تاکنون دعوت کرده است، افزود: در این مدت ما سعی کرده‌ایم از محضر بزرگان مختلفی همچون استاد حجت کسری، حاج سید محمد موسوی، مرحوم حاج امیر اژدری، حاج یدالله بهتاش، حاج مهدی آصفی، حاج سید حسین عرب، حاج اکبر مولایی، استاد اهری، حاج آقای زندی و ... بهره‌ ببریم. البته وجود افراد مشترکی در عرصه پیرغلامی مداحی و شعر آیینی مانند استاد سازگار و ... هم قابل ذکر است.

 

تعداد بازدید : 51

فیلمی از مداحی پیش منبر حاج سیدحسین عرب در شب شهادت امام حسن عسکری (ع)

کفش‌داران هیأت، افتادگی را رمز جاودانگی می‌دانند

این مداح اهل بیت (ع) با بیان اینکه عرصه پیرغلامی امام حسین (ع) را می‌توان به عرصه‌های مختلفی از جمله انجام کارهای خدماتی هیأت‌ها نیز بسط داد، گفت: پیرمردهایی که در کارهای خدماتی هیأت‌ها فعالیت می‌کنند، حضورشان چقدر دلگرم کننده و آموزنده است؟ آدم‌هایی با گذشته مختلف که کارهای ساده‌ای مانند کفش‌داری و ... را مغتنم می‌شمارند. این افراد ممکن است در زندگی خصوصی خود، خدم و حشم هم داشته باشند اما در این دستگاه، کوچکی و افتادگی را رمز بقا و جاودانگی می‌دانند.

استقبال مردم از عاشقانه‌های این نسل دلسوخته

وی با اشاره به استقبال مردم از این رسم تصریح کرد: گاهی در یک شب از هیأت، دو نفر از این عزیزان فیض می‌دهند. هر چقدر حضور این بزرگواران بیشتر می‌شود، جلوه زیباتری از همدلی در توسل به اهل بیت (ع) رقم می‌خورد. به قول حضرت حافظ: (حال از زبان دوست شنیدن چه خوش بود/ یا از زبان آنکه شنید از زبان دوست). استقبال مردم از عاشقانه‌های این نسل دل‌سوخته به مَثَل، برخورداری از چشمه‌های زلال و گنجینه‌های پرارزش و گران‌بهایی است که جان و روح مخاطبین را سیراب می‌کند. آب حیات من است، خاک سر کوی تو.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
1
آقای پویانفر کار شما سیاه نمایی می باشد اگر شما اعتقاد به این کار دارید به احترام ریش سفید ها که در مجلس روضه می خوانند شما دیگر روضه نخونید و زمینه سینه زنی شروع کنید دوما چرا این بزرگترها رو پیش منبر دعوت می کنید چرا بعد منبر ( سخنران ) دعوت کنید و اجازه بدید این بزرگترها روضه بخوانند و شما ورود تو سینه زنی کنید پس هنوز بر نفس خودتون قلبه پیدا نکردید ؟
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین