عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
طبق آيات و روايات آزار بندگان مومن خداوند موجب غضب و عذاب الهي می شود و انجام ندادن این گناه، سبب ايمني از عذاب و خشم خدايي خواهد بود.

عقیق: خسران و زيان بدي به ديگران از موضوعاتي است كه هيچ عاقلي در آن شك و ترديدي ندارد، خصوصا اگر طرف مورد آزار از مومنان و بزرگان دين باشد آثار بسيار خطرناكي را در بر دارد. خداوند در آیه 59 سوره احزاب مي فرمايد: كساني كه مردان و زنان با ايمان را بدون جهت اذيت کنند، پس در حقيقت بهتان و گناه روشني را مرتكب شده اند.

همچنین آيه 69 سوره احزاب می فرماید: "اي كساني كه ايمان آورده ايد! نباشيد مثل كساني كه موسي را اذيت نمودند پس خداوند او را از آنچه گفتند تبرئه فرمود". امت موسي (ع) در حق آن حضرت حرفهايي مي زدند و نسبت هاي ناروايي به آن بزرگوار مي دادند، خداوند آنچه را كه آنها به ناروا به او نسبت مي دادند براي آنها روشن كرد.

متاسفانه تهمت ها و نسب هاي ناروا هميشه در ميان مسلمانان وجود داشته و البته روزی از تمام گفته ها و نسبت هاي ناروا پرسش خواهد شد. از امام صادق(ع) روايت شده که فرمود: وقتي روز قيامت فرا رسد، منادي ندا در دهد كه آزار دهندگان دوستان من كجا هستند؟ دسته اي بپاخيزند كه در رويشان گوشتي نيست،پس گفته مي شود، اينها آن افرادي هستند كه مومنين را اذيت نموده و با آنها دشمني كرده و اظهار عداوت نموده اند و آنان را در دينشان سرزنش كردند سپس فرمان داده شوند كه به سوي جهنم روان گردند.

در اسلام بسيار سفارش به احترام و اكرام مومن شده و هيچ كس حق ندارد مومني را مورد آزار و اذيت قرار دهد، همان طور كه در آيات و روايات آمده كه پشت سرمومن صحبت كردن غيبت محسوب مي شود و در مورد زيان و آزار و اذيت برادران و خواهران ديني وارد شده كه آزار بندگان مومن خداوند موجب غضب و عذاب الهي است و باز داشتن آن از آنان سبب ايمني از عذاب و خشم خدايي خواهد بود.بايد متوجه بود كه خشم خداوند ناچيز و بي اهميت نبوده و شوخي بردار هم نمي باشد، غضب الهي چيزي است كه پيامبران، از آن وحشتناك و ائمه هدي عليهم السلام ازآن گريزانند و شخصي همچون حضرت يحيي (ع) از آن گريان مي باشد.

از پیامبر (ص) نقل شده که فرمود: هر كه مومني را اذيت كند،در حقيقت مرا اذيت نموده و كسي كه مرا اذيت نمايد در حقيقت خدا را اذيت كرده و هر كه خدا را اذيت كند، در تورات و انجيل و زبور و فرقان لعن شده است. در روايت ديگری است كه لعنت خدا و ملائكه و همه مردم بر او (آزار دهنده مومنان) باد.

وظيفه هر مسلمان بازداشتن شر خويش است از توده انسانها، مخصوصا از اجتماع مسلمين در تمام اوقات بالاخص در ماه مبارك رمضان كه ويژگي هايي را در بر دارد،چنان كه پیامبر (ع) فرمودند: هر كس در اين ماه شر و بدي خود را جلوگيري كند،خداوند از او در قيامت خشم خويش را باز دارد، بلكه طبق بعضي از روايات به طور كلي نتيجه جلوگيري از بدي نسبت به ديگران،محفوظ ماندن از آتش جهنم است.

حضرت موسي(ع) از خدا پرسيد بارالها! پاداش كسي كه اذيت وآزار خود را از مردم باز دارد و نسبت به آنها خوبي كند،چيست؟فرمود؛اي موسي!آتش او را چنين ندا در دهد هيچ براي من بر تو راهي نيست.


منبع: مهر

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین