عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۰
گزارشی از مراسم احیای شب 23 رمضان و مدیحه سرایی در آستان قدس رضوی
اگر انسان به حد و جایگاهی برسد که به تعریف و تحقیر دیگران توجه نکند، آنگاه انسان از دنیا بزرگ تر شده است.
به گزارش خبرنگار عقیق، مراسم معنوی احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، با حضور صدها هزار نفر از زائران  و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام در صحن های این حرم مطهر برگزار شد.



در این مراسم معنوی که با تلاوت قرآن توسط «میثم تمار» از قاریان کشور عراق برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم سخنرانی و سید مهدی میرداماد، ضمن قرائت دعای جوشن کبیر مدیحه سرایی و نوحه خوانی کرد.

مقام رضوان، برترین مقام الهی
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در این مراسم گفت: دنیا محلی است که در آن انسان بارها از سوی خداوند متعال مورد امتحان قرار می گیرد، لذا باید دریافت که انسان قرار است با این امتحانات دشوار به کجا راه پیدا کند؟ هدف از دشواری این امتحانات آن است که انسان به بهترین عمل دست پیدا کند.

وی در ادامه افزود: برترین عمل عملی است، که انسان را به هدف(ثواب) رساند، از این رو باید عمل ما با ثواب ترین و برترین عمل باشد.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم شرط دستیابی به برترین عمل را بهترین نیت دانست و ابراز داشت: هنگامی ما به ثواب عمل دست پیدا خواهیم کرد که نیت عمل ما صادق باشد. بدین معنا که اگر انسان در حال انجام کاری می باشد، آن کار را بدون تعریف و تمجید و یا تحقیر و تضعیف دیگران انجام دهد.

وی سپس با طرح این پرسش که انسان چگونه به این مقام دست خواهد یافت، پاسخ داد: انسانی که به درگاه الهی چنگ زند و خود را در این آستان بیافکند، دیگر کمبود و یا کثرت اطرافیانش برای او فرقی نمی کند؛ این فرد خدا را برگزیده است و نسبت به ماسوالله زاهد است.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با بیان این که مولای متقیان علی علیه السلام انسان ها را به سه دسته زاهد، صابر و راغب تقسیم می کنند، خاطرنشان کرد: زاهد؛ کسي است که اندوه ها و شادي ها از دلش خارج شده، نه به چيزي از امور دنيا که به او داده شده شاد است و نه از آن چه از دنيا از دستش رفته، افسوس مي خورد، پس چنين کسي آسوده خاطر است. صابر؛ کسي است که قلبا آرزوي امور دنيا مي کند، ولي وقتي که به آن رسيد، هوس هاي نفساني خود را کنترل مي کند تا سرانجام ناخوش و آثار بد آن، دامنگيرش نشود، او به گونه اي است که اگر بر دلش آگاه شوي از خويشتن داري و تواضع و دورانديشي او تعجب کني. راغب؛ کسي است که هيچ باکي ندارد که از کجا امور دنيا به او رو مي آورد، آيا از راه حلال يا حرام و باکي ندارد که امور دنيا موجب چرکين شدن آبرويش شود، خود را هلاک کند و جوانمردي خود را از بين ببرد چنين فردي در گرداب دنيا، پريشان و سرگردان است.

وی نتیجه گرفت: اگر انسان به حد و جایگاهی برسد که به تعریف و تحقیر دیگران توجه نکند، آنگاه انسان از دنیا بزرگ تر شده است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این که حضرت امام جعفر صادق علیه اسلام در حدیثی می فرمایند «دنبال مزد و تعریف و تمجید دیگران نباشید» گفت: اخلاص این است که انسان هنگامی که در حال انجام دادن کاری است، دیگر هیچ کس متوجه فعل او نشود.

وی نیز اظهار داشت: باید خدا در دل انسان بزرگ شود و سایرین از چشم او بیافتند. برای این که این خواسته الهی محقق شود، باید نیت خود را اصلاح کنیم؛ لذا اینجاست که اگر کسی نیت خیر داشته باشد، به ازای این نیت به او پاداش می دهند.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با ذکر این که یکی از ویژگی های انسان رستگار این است که در روز قیامت هنگامی که مزد خود را دریافت می کند از جهنم دور شود و به بهشت نزدیک شود، بیان داشت: خداوند متعال به انسان های مؤمن و افرادی که عمل صالحی را برای خدا انجام می دهند وعده «جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ جَزَاء الْمُحْسِنِينَ؛ به آنان باغهايى پاداش داده ـ می شود ـ كه از زير درختان آن نهرها جارى است در آن جاودانه مى‏مانند و اين پاداش نيكوكاران است» داده است.

وی اضافه کرد: البته بالاتر از مقام «جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ  ...» مقام رضوان است و رستگاری بزرگ در این است که انسان به این مقام نایل شود.

سخنران حرم مطهر رضوی در پایان نتیجه گرفت: اگر کسی می خواهد به این مقامات برسد، باید خود را بیوت ائمه اطهار متصل کند. در غیر از خانه های اهل بیت، اخلاص و محبت نیست. در این بیوت اخلاص و ذکر وجود دارد. ما باید خود را به کشتی اهل بیت علیهم السلام برسانیم و سوار شویم. «ملک و جسم حرم» عالَم ملائکه است و ملائکه الهی همیشه در این حرم رفت و آمد می کنند.

وی ادامه داد: حقیقت نبوت در بیوت ائمه معصومی علیهم السلام است؛ البته ورود به این خانه ها آدابی دارد که باید همراه با خضوع و خشوع آنان را انجام داد.

متن شعر مداحی سید مهدی میرداماد:

ای در سفینه دو جهان نا خدا علی
محسوس در حقیقت ذات خدا علی

یار و برادر و وصی و نفس مصطفی
باب نبوتی و ابوالاولیاء علی

شمشیر و دست و چشم خدا هیچ غیر تو
بر دوش مصطفی که نهد جز تو پا علی

در بدر، بدر بدری و در قدر، قدر
هم هل عطی‌ست مدح تو هم لا فتی علی

اقرار می کنم که تو خدا نیستی ولی
داری همیشه در دل بشکسته جا علی

آنجا که جای پای تو مهر نبوت است
اوج جلالت تو کجا و ما کجا علی

پرسند اختیار قیامت به دست کیست
آید به سوی خالق هستی ندا علی

بایک نفس تمام جهنم شود بهشت
گویند اگر جهنمیان یک صدا علی

گزارش: سید امیر حسین ارشادی نیا/ مشهد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین