عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۴۸
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶
به دنبال پخش اذان سلیم موذن زاده برای نخستین بار در تاریخ رادیو و تلویزیون های جمهوری آذربایجان ، اینک این موذن زاده خوش صدا خود را برای ضبط اذان تاریخی به شیوه مسلمانان ملل مختلف جهان آماده می کند.

عقیق:  به مناسبت ماه مبارک رمضان برای نخستین بار طنین صدای اذان سلیم موذن زاده  اردبیلی با ندای «علیا ولی الله» سر سفره افطار مهمانی خدا از طریق شبکه رادیو و تلویزیونی ( ANS ) باکو در دلهای روزه دار مسلمانان جمهوری آذربایجان شوری مضاعف ایجاد کرد .
تهیه کننده این برنامه در شبکه ( ANS ) باکو از صدای ضربان قلب به عنوان زیر صدای اذان استفاده کرده و این گویای این واقعیت است که مسلمانان به ویژه شیعیان جمهوری آذربایجان برای شنیدن چنین اذانی از تاریخ تاسیس رادیو و تلویزیون این کشور لحظه شماری می کرده اند و این خود ندای بازگشت به خویشتن برای احقاق حق ملت مسلمان این کشور و شیعیان آواره منطقه قره باغ ( اشغالی ) آذربایجان در این برهه از زمان است . 
انتخاب اذان سلیم موذن زاده اردبیلی در دستگاه بیات ترک به عنوان دلنشین ترین اذان در جهان اسلام، ابداع شیخ فرج اردبیلی پدر شیخ عبدالکریم موذن زاده اردبیلی نخستین موذن رادیو ایران که در مناسب ترین زمان سنی سلیم ، به سال 1365 ، به روال این خاندان با مقدمه ای از اشعار استاد شهریار ویژه اذان مغرب در تبریز ضبط شده است ، نشان از ذوق تهیه کننده این برنامه دارد .
سلیم موذن زاده اردبیلی که در حال حاضر با 77 سال سن نه تنها گیراترین صدا و لحن موروثی خاندان موذن زاده اردبیلی را در حنجره طلایی خود داراست،  بلکه با صدای شش دانگ و لحن ملکوتی ، نام خود را در میان صداهای نایاب و طراز اول و حتی انگشت شمار جهان ماندگار کرده است.
سلیم در حال حاضر خود را برای ضبط تاریخی اذان به شیوه مسلمانان ملل مختلف جهان از جمله کشورهای آسیای میانه ، جنوب شرق آسیا، عرب ، آفریقا ، اروپا ، آمریکا و کشورهای غیر مستقل مسلمان در خاک روسیه ، استانبولی و افغانی آماده می کند که یکی از آهنگ های اصیل آذربایجانی در قفقاز جنوبی در راس این تمرینهای آمادگی برای هدیه به مسلمانان جمهوری آذربایجان ، تاتارستان ، داغستان و گرجستان قرار دارد .
جمهوری آذربایجان با 9 میلیون نفر جمعیت دومین کشور رسمی شیعه مذهب در جهان اسلام است که مردم آن تاکنون ندای ملکوتی اذان موذن زاده را از شبکه های رادیو و تلویزیونی خود نشنیده بودند . 


پی نوشت:
هفته نامه آغری)
منبع:شفقنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
0
0
سلام
اذانی که معروف استت و در گوشه روح الارواح دستگاه بیات خوانده شده و دلنشین ترین اذان است,اثر مرحوم رحیم موذن زاده برادر بزرگ تره آقای سلیم است لطفا اصلاح شود
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین