عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۷۳۸
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
جرعه ای از زمزم رمضان/
یک استاد اخلاق با بیان اینکه دعای روز سوم ماه رمضان نشان می دهد که خدا، بنده را یک پله بالاتر برده و مقیم ضیافت خانه خویش کرده است، گفت: این دعا می کوشد انسان را از شعار عبور داده و به شعور برساند.

عقیق:از اعمال توصیه شده در ماه مبارک رمضان، دعا و مناجات به درگاه خدای متعال است لذا برای این ماه ادعیه متعددی سفارش شده که با تمسک به آنها می توان از برکات رمضان بیش از پیش بهره برد.

ازجمله ادعیه این ماه دعاهای روزانه برای هر یک از روزهای ماه مهمانی خدا است که در عین کوتاهی دریایی از معارف را در خود جای داده اند؛ از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»، استاد اخلاق و کارشناس مذهبی به شرح معارف و آموزه های این ادعیه پرداخته ایم که به صورت روزانه تقدیم حضورتان می شود، اینکه شرح دعای روز سوم از رمضان المبارک:

حجت الاسلام «ابراهیم بهاری» با اشاره به فرازهای دعای سومین روز از ماه مبارک رمضان، اظهر کرد: در این دعا می خوانیم: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ وباعِدْنی فیهِ من السّفاهة و التّمْویهِ و اجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ؛ خدایا مرا در این روز هوش و خودآگاهی روزی کن و در این روز از بیخردی و خدعه دور کن و مرا بهره و فایده از هر چیزی که فرود آوردی قرار بده به بخشش خودت ای بخشندهترین بخشندگان.»

این استاد اخلاق در شرح این دعا تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در این دعا خواسته هایی معنوی را به درگاه الهی عرضه داشته و از خدا در این ضیافت الله رزق می خواهند؛ باید توجه داشت رزق صرفاً خوراک و معاش نیست چراکه تعبیر قرآن از اینها به «معیشت» است چنان که خدای متعال می فرماید: اگر کسی از یاد من غافل شود سفره او را تنگ می کنم: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا».

وی ادامه داد: رزق معنای اخروی و دنیوی دارد لذا رسول خدا(ص) تیزهوشی و بیداری را به عنوان رزق از خدا مسئلت می کنند، منظور از بیداری، هوشیاری دل است نه جسم یعنی دور شدن از غفلت که انسان را به خودسازی بیشتر رهنمون می شود.

حجت الاسلام بهاری تاکید کرد: انسانی که از شعار رد شد و به شعور رسید، توانایی پاک شدن را دارد در چنین مرحله ای قدرت پاک کنندگی می یابد مثل تغییر از آب قلیل به آب کر.

وی در ادامه ابراز کرد: دومین خواسته این دعا رهایی از بی خردی، نفهمی، کج فهمی، سفاهت و جهل است جهل اگر برود فهم و درک جایش را می گیرد، انسان های عاقل دایره جهل را محدود کرده و اجازه جولان جهل را در وجود خود نمی دهند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه سطح و غنای این دعا بسیار بالا است، تاکید کرد: چون وقتی جهل از انسان دور شد قطعا عقل و امور خیر و ثواب و اصول جای آن را می گیرد، برای همین است که در ادامه دعا رسول خدا(ص) بیان می دارند: «اجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ».

وی اضافه کرد: این فراز معلوم می کند در روی زمین ممکن است بهره های دیگری هم باشد، برای مثال شیطان هم برای انسان ظاهرسازی کند یا برخی انسان ها شرّی را خیر جلوه دهند، اما پیامبر(ص) خیری را طلب می کند که از جانب خدا باشد چون آنچه از جانب خدا نازل شود دنیایی از رحمت را در زندگی ما ایجاد می کند.

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه دعا با اشاره به صفت «یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ» به پایان می رسد، ابراز کرد: هم در مناجات امیرالمومنین(ع)و نیز در دعای جوشن کبیر به این صفت جود الهی اشاره و تاکید شده که هرگز در بخشش های الهی نقصی راه نیافته و ذره ای خلل در خزائن پنهان تو رخ نمی دهد.

حجت الاسلام بهاری تاکید کرد: به تعبیر این دعای شریف، خدای متعال انسان را در روز سوم ماه مبارک رمضان یک پله بالاتر می برد و در روز سوم مهمانی، مهمان را از جایگاه مهمان خارج کرده و مقیم ضیافت خانه خویش می کند. خوش به حال آنان که غفلت را از خویش دور کرده و فقط خیر الهی را بطلبد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مرحوم سیدجواد گلپایگانی زمانی به حرم حضرت سیدالشهداء(ع) مشرف شد و رو به سوی حرم حبیب ابن مظاهر کرد و گفت: خوش به حال تو چه رفیق خوبی داری! سپس عرض کرد: حسین جان! چه خوب می شد رفیق خوبی هم به ما می دادی. وقتی از حرم بیرون آمد، دید آیت الله قاضی دست هایش را باز کرده و به سوی او می آید ... خدا گاهی اختصاصی چیزی را به نام انسان می زند و می فرستد لذا باید به خواسته هامان توجه کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین