عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
در نشستی خبری؛
مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن عصر امروز در نشستی خبری به تشریح اقدامات این سازمان در سال گذشته پرداخت.

عقیق:نشست خبری تشریح فعالیت‌های سازمان دارالقرآن الکریم عصر دیروز ۱۰ اردیبهشت ماه با حضور مهدی قره شیخلو رئیس این سازمان برگزار شد.

در این ابتدای این نشست قره شیخلو با تشریح فعالیت‌های سال گذشته این سازمان گفت: بودجه قرآن و اعتبارات این سازمان از اولیت‌های مهمی است. بر همین اساس اعتبار مصوب سازمان در سال ۹۷، ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است که از این میزان تنها ۸۳ درصد آن دریافت شد .۳۰ درصد از بودجه دریافتی صرف هزینه‌های برنامه‌ای در ستاد شد و ۳۹ درصد اعتبارات برنامه‌ای پرداخت شده به استان‌ها و ۳۱ درصد نیز صرف هزینه‌های غیربرنامه ای گردید.

وی با اعلام اینکه در مجموع یک میلیارد و۶۰۰ میلیون توسط دارالقرآن تأمین شده است، گفت: از مجموع اعتبارات سازمان حدود ۷۰ درصد برنامه‌ای و ۳۰ درصد پشتیبانی هزینه شده است. همچنین اعتبار دریافتی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی یکصد و نود میلیون از بودجه سال ۹۶ بوده است.

وی افزود: اعتباری که برای سال ۹۸ سازمان مصوب شده است، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰۰ میلیون تومانی داشته است که بعد از ارائه برنامه‌های پیشنهادی سازمان به سازمان تبلیغات اسلامی ارائه شده است و با نهایی شدن این پیشنهادات که فضای عمومی آن‌ها تقریباً مانند برنامه‌های سال گذشته است، به دنبال اجرای آن‌ها خواهیم بود.

قره شیخلو ادامه داد: در راستای تفاهم نامه‌ای که با شورای توسعه فرهنگ قرآنی بسته شد بودجه سال ۹۷،۹۸ نیز به سازمان بصورت یکجا اختصاص پیدا کرد که از آن میزان ۶۰ درصد پرداخت شده و مابقی آن در صورت واریز اعتبارات سال ۹۸ به شورای توسعه به سازمان انتقال پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در حوزه آموزش عمومی قرآنی کریم گفت: حمایت از آموزش عمومی قرآن در مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، حمایت از آموزش عمومی قرآن در خانه‌های قرآن شهری و روستایی، حمایت از اجرای طرح ملی حفظ قرآن با مشارکت بیش از صد هزار نفر در این حوزه از جمله برنامه‌های آموزش عمومی قرآن کریم بوده است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نیز با ذکر آموزش‌های تخصصی عنوان کرد: حمایت از توسعه آموزش‌های تخصصی و کادر تخصصی قرآن کریم که همراه با آموزش‌های تخصصی در قالب آموزش قرائت قرآن کریم و دوره‌های تربیت معلم تجوید و صوت و لحن، حفظ و مفاهیم قرآن و تربیت مربی آشنایی و انس با قرآن و تربیت داور مسابقات بوده است از جمله فعالیت‌های تخصصی در سال ۹۷ به شمار می‌آید.

وی با اعلام اینکه هفت هزار نفر تا کنون از دوره‌های سبک زندگی قرآنی بهره برده‌اند، گفت: در سال ۹۷ گردهایی یک روزه اساتید و مربیان سبک زندگی قرآن به همراه برگزاری ۱۵۵ کارگاه سبک زندگی و برپایی ۹ کارگاه سه روزه سبک زندگی بیش از هفت هزار نفر در دوره شرکت کرده‌اند. این کارگاه‌ها با رویکردی تربیتی با محتوای آشنایی با قرآن و آشنایی با خود به دنبال رفع آسیب‌های فردی و اجتماعی و رشد و توسعه فرهنگ انسان ساز قرآن کریم در سطح جامعه برگزار شده است.

قره شیخلو با بیان اینکه در چند سال متوالی آموزش تخصصی استعدادهای قرآنی برگزار شده است، تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی استعدادهای قرآنی با حضور دو هزار نفر نیز از جمله فعالیت‌های این سازمان در سال قبل بوده است که این دوره‌ها به منظور آشنایی استعدادهای قرآنی با مباحث تجوید، صوت و لحن، وقف و ابتدا، و اخلاقی و تربیتی در شش استان کشور برگزار شد.

رئیس سازمان دارالقرآن کشور به بیان فعالیت‌های پژوهشی در سال ۹۷ پرداخت و گفت: تشکیل کارگروه‌های تخصصی علمی و پژوهشی در ۸ موضوع کودک و نوجوان، سبک زندگی قرآنی، ترجمه و مفاهیم، خانواده، رواخوانی و روانخوانی، تجوید، صوت و لحن و آموزش مجازی تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح ملی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن از دیگر وظایف این سازمان است ادامه داد: در سال ۹۷ بیش از ۹۰۰ نفر موفق به دریافت گواهینامه و مدارک تخصصی حفظ قرآن شدند که از این میزان دریافت کنندگان گواهینامه حفظ ۳ جز ۳۶ نفر، دریافت کنندگان گواهینامه حفظ ۵ جز ۱۳۲ نفر، دریافت کنندگان مدرک درجه ۵ حفظ قرآن ۳۰۵ نفر، دریافت کنندگان مدرک درجه ۴ حفظ قرآن ۱۰۵ نفر، دریافت کنندگان مدرک درجه ۳ حفظ قرآن ۳۴۴ نفر و دریافت کنندگان مدرک درجه ۲ حفظ قرآن ۱۳ نفر می‌باشد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در خصوص برنامه‌های سال ۹۸ تصریح کرد: آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم از جمله فعالیتی جدیدی است که در سال ۹۸ آن را انجام خواهیم داد. این آزمون صورت غیرمتمرکز در فواصل زمانی مختلف هر فصل یک‌بار در مؤسسات قرآنی مجاز در سراسر کشور برگزار خواهد شد که در صورت به حد نصاب رسیدن نمره شرکت کنندگان، مدرک عمومی حفظ قرآن کریم به ایشان اعطا خواهد شد. همچنین، آئین‌نامه برگزاری این آزمون بعد از ماه مبارک رمضان به استان‌های و دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین