عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۰۱
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
حجت الاسلام سید حسین مومني و حاج مهدي سماواتي در مهديه تهران
در تعامل با خدا بايد به جايي برسيم كه هرچه او مي گويد بگوييم چشم. ما كه مي دانيم همه چيز دست اوست پس بايد مطيع بي چون و چرا فرمان او باشيم و در طي اين مسير انجام واجبات و ترك محرمات اولين قدم است.
به گزارش عقيق، در چهارمين شب از دهه دوم ماه مبارك رمضان در مهديه تهران حجت الاسلام و المسلمين مومني به سخنراني و حاج مهدي سماواتي به مناجات خواني پرداخت.

گزيده اي از مطالب بيان شده توسط حجت الاسلام مومني را در ادامه مي خوانيد:

* در جلسه گذشته با اشاره  به حديثي از امام صادق(ع) معناي عبوديت را توضيح داديم و كليد ورود به اين عرصه و راه هاي آن را نيز بيان كرديم. حروف تشكيل دهند كلمه "عبد" را اينگونه در عرب معنا كرده اند كه حرف "ع" يعني علم انسان به خداوند تبارك و تعالي؛ حرف "ب" به معني جدايي بين ما و غير خدا و حرف "د" به معني نزديكي ما به خداوند است.

* در مورد علم ما نسبت به خداوند بايد گفت بسياري از مشكلات انسان از جهل او و نداشتن علم نسبت به پروردگار ناشي مي شود. پاي درس اخلاق يك استادي بودم كه مي گفت بايد كسي در زندگي انسان پيدا شود و براي او پرده هايي را كنار بزند تا متوجه شود كه خداوند چگونه هواي او را داشته است؛ اين ها مي شود علم به خدا.

** خدا بسيار غيرتي است

* در مورد جدايي بين ما و غير خدا بايد گفت كه خداوند بسيار غيرتي است و نمي پسندد كس ديگري در دل بنده اش جا داشته باشد.خداوند بر تمام اشيا قدرت داشته و دست او بالاي تمام دست هاست. بين ما و غير خدا بايد جدايي بيفتد، حتي در امور مشروع و حلال. در يك كلام اينكه فقط بايد خدا باشد.

** انجام واجبات و ترك محرمات، اولين قدم

* در ارتباط با نزديك شدن به خداوند مي توان گفت كه عبد بايد به دنبال راه هايي براي رسيدن به محبوب خود يعني خداوند باشد. راه هاي مختلفي وجود دارد و در تمامي اين راه ها اولين قدم انجام واجبات و ترك محرمات است. امكان ندارد انسان بدون نماز به جايي برسد. بي قراري، استرس و . . . همگي به خاطر ضعف در بندگي است.

* انسان به خودي خود ماهيتي ندارد و اضافه شدن به خداست كه به ما ماهيت و معني مي بخشد و اعتبار پيدا مي كنيم.اگر به اين مقام برسيم است كه ديگر نيازي به غير خدا نداريم.

* برخي مساله را اشتباه متوجه شده و به جاي آينده نگر بودن آينده نگرانند! با بندگي در اين درگاه تمام مشكلات حل خواهد شد.

* انسان ها بطور كل در زندگي روزمره خود با 4 موضوع در تعامل هستند؛ با خدا، با خود، با خلق و با دنيا. هر عملي اصول خاص خود را دارد و اگر اصول رعايت شوند بهترين نتيجه ها پيش خواهد آمد. من به طلبه هاي سر درس خود هميشه مي گويم كه اگر مي خواهيد سخنوري را فرا بگيريد جلوي مرحوم كافي زانو بزنيد؛ اين شخص اصول اين كار را ماهرانه و با اخلاص فوق العاده اي در منبر ها پياده مي كرد.

** برخي به دنبال آدم هستند نه آدم شدن!

* با رعايت اصولي در ارتباط با 4 موضوعي كه بيان شد انسان مي تواند جزء خواص درگاه خداوند قرار گيرد اما متاسفانه برخي به دنبال آدم هستند نه آدم شدن!

* در تعامل با خدا بايد به جايي برسيم كه هرچه او مي گويد بگوييم چشم. ما كه مي دانيم همه چيز دست اوست پس بايد مطيع بي چون و چرا فرمان او باشيم. در تعامل با خود بايد نفس را تربيت كنيم تا در اين دنيا تاخت و تاز نكند. در تعامل با مردم براي مثال بايد هنگام عصبانيت خشم خود را فرو بريم و صبور باشيم و در مورد دنيا و تعامل با آن نيز نبايد دلبسته آن باشيم.

* ما 4 موضوع را بيان كرديم كه انسان در آن ها تعاملاتي دارد، در هر يك از اين موضوعات 7 اصل وجود دارد كه در مجموع مي شود 28 اصل كه ان شاء الله اگر عمري باقي باشد تا پايان دهه دوم ماه مبارك براي بزرگواران بيان خواهيم كرد.

پس از سخنان حجت الاسلام مومني، حاج مهدي سماواتي با اشاره به اينكه در ايام البيض ماه مبارك رمضان قرار داريم دعاي مجير را با خواندن اشعاري در وصف امام زمان(عج) آغاز كرد كه در ادامه متن اشعار را ملاحظه مي كنيد:

ای جان جهان, جهان جان ادرکنی/ قیوم زمین و آسمان ادرکنی

ای زنده کننده ی مسیحا الغوث/ یا مهدی صاحب الزمان ادرکنی

ای مخزن سرّ کردگار، ادرکنی / ای هم تو نهان و آشکار، ادرکنی

بگزیده برای خویش، هرکس یاری / ای در دو جهان مرا تو یار، ادرکنی


گزارش: ميثم يعقوبي

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین