عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۷
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵
پنج شنبه این هفته برگزار می شود
علامه سید مرتضی عسکری در سال 1293هـ.ش به دنیا آمد و در سال 1375 به دستور مقام معظم رهبری، دانشکده اصول الدین را در قم پایه گذاری نمود.

 پنجمین سالگرد ارتحال مرحوم علامه سید مرتضی عسکری(ره) پنج‌شنبه هفته جاری پس از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

این مراسم همه ساله با استقبال پرشور علما و مراجع معظم تقلید، طلاب علوم دینی و اقشار مختلف مردم روبرو بوده است.
علامه سید مرتضی عسکری در سال 1293هـ.ش به دنیا آمد و در سال 1375 به دستور مقام معظم رهبری، دانشکده اصول الدین را در قم پایه گذاری نمود.
این محقق برجسته تاریخ اسلام در طول عمر خود، کتاب‌های بسیاری در مورد حوادث صدر اسلام نگاشت و ناگفته‌های زیادی را از آن روزگار بیان نمود.
کتاب ارزشمند «نقش ائمه در احیای دین» و نیز کتابهای «عبدالله بن سباء؛ افسانه یا واقعیت» و «یکصد و پنجاه صحابی ساختگی» از آن جمله اند.
روش علامه عسکری در بیان مطالب تاریخی مبتنی بر حفظ وحدت مسلمانان با تأکید بر حقانیت تشیع بود.
 
وی خود در این زمینه می‌گفت: "هر تحقیقى براى نگارش یک تاریخ صحیح از صدر اسلام (یعنى از آغاز دعوت تا پایان عصر ائمه) و به خصوص شکل‏گیرى تشیع و مکتب اهل بیت(ع) به یک گردنه‏اى از احادیث و روایات مشهور و مقبول در نزد قاطبه مسلمانها و مورخان و سیره‏نویسان و محدّثان مى ‏رسید که این روایات از نظر من اعتبار و علمیت و استناد لازم را نداشتند و از یک دست تحریفگر در تاریخ اسلام خبر مى‏دادند؛ دستى که مکتب اهل بیت(ع) را به حاشیه رانده بود".
علامه سید مرتضی عسکری، پس از قریب به یک قرن جهد علمی در تاریخ اسلام و کوشش در راه شناساندن چهره زیبای اسلام در مناطق مختلف جهان، در شهریور ماه سال 1386 رحلت نمود.
ایشان با تأسیس دانشکده اصول الدین در قم، در پی تربیت شاگردانی بود که با تعمق در دین، بتوانند مسائل روز دنیا را در قالب دین برده و به حل معضلات آن بپردازند. امروز که دشمنان اسلام و شبکه مخرب صهیونیستی، چهره نازیبای خود را در حمایت از ساخت فیلم موهن به نبی مکرم اسلام بیش از پیش به نمایش گذارده اند، آشنایی با روش علامه عسکری در مواجهه با مخالفان که دفاع مستدل توأم با حفظ ادب و کرامت انسانی – مسلمانی است، میتواند کاربرد بسیاری داشته باشد.
در بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت علامه سید مرتضی عسکری آمده است: "این عالم بزرگوار و سختکوش، دهها سال از عمر بابرکت خود را در راه پژوهش در کلام و تاریخ و حدیث صرف کرد و محصول مبارک آن، تألیفات و مقالاتی است که در گستره جهان اسلام با استقبال و تحسین روبرو شد و در ترویج مکتب اهل بیت(ع) موفقیت‌های ارزشمندی به دست آورده است".
 

منبع: مهر

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین