عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶
مراسم سخنرانی شب هشتم ماه مبارک رمضان در حسینیه همدانی ها
به انسانی که تمام موانع رسیدن به کمالات خیر دنیا و آخرت را برطرف کرده باشد ، مفلح می گوییم. همانند کشاورزی که برای رسیدن به محصول خوب تمام سنگ ها و کلوخ های مزاحم برای رشد گیاه را از بین می برد.

عقیق: مراسم مناجات خوانی و سخنرانی هشتمین شب از شب های ماه مبارک رمضان در حسینیه همدانی ها با سخنرانی استاد شیخ حسین انصاریان برگزار شد

استاد حسین انصاریان سخنران شب های ماه مبارک رمضان در حسینیه همدانی ها می باشد. مراسم سخنرانی هر شب حدود ساعت 24 آغاز می شود . در شب هشتم موضوع بحث پیرامون موانع رشد و رسیدن به سعادت بود:

استاد انصاریان بحث را اینگونه آغاز کرد:

در کل قرآن کلمه ای وجود دارد با کاربرد های فروان که در اغلب سوره ها آمده است. «فلح» کلمه ای است که مشتقات آن مثل مفلحون ، مفلحین و ... در آیات بسیاری آمده است.

مفلح کیست ؟

به انسانی که تمام موانع رسیدن به کمالات خیر دنیا و آخرت را برطرف کرده باشد ، مفلح می گوییم. همانند کشاورزی که برای رسیدن به محصول خوب تمام سنگ ها و کلوخ های مزاحم برای رشد گیاه را از بین می برد. از آب و خاک و بذر مناسب استفاده می کند . محال است انسان به کمالات برسد مگر اینکه موانع سر راه را برطرف کند و بعد از آن بذر بپاشد .

تقوا یعنی چه ؟

نگاه داشتن رفتار و عمل از گناه ، یعنی برطرف کردن موانع سر راه .

در آیات ابتدای سوره بقره راه کاری برای رسیدن به فلاح و رستگاری آمده. باید توجه داشت تمام موارد ذکر شده در آیه بعد از عبارت تقوا آمده و حکم همان بذر را دارد.

موانع سر راه 

با حرام خواری ایمان به وجود نمی آید. وقتی تا یک لقمه حرام فرد بخورد تا وقتی که آثار لقمه (گوشت و پوست و خون) در بدن فرد باشد ، ایمان به وجود نخواهد آمد. چشم چرانی ، موسیقی حرام ، ظلم تماما موانع سر راه است . حالا در این شرایط اگر کسی بذر ایمان بکارد چیزی رشد می کند ، نه چون مانع دارد . این موانع باعث نابودی تمام اعمال می شود.

تدبر در آیات یعنی رسیدن به همین نظام بندی آیات است مثلا با تدبر از آیات ابتدای سوره بقره می فهمیم اول باید موانع سر راه برطرف شود و بعد به رسگاری رسید . ما فکر می کنیم  تقوا آخر کار است در صوریکه در این آیات ابتدا به تقوا اشاره شده است.

نمام نعمت های بهشت برای بذر های پاشیده شده دنیاست و اضاف ندارد و اگر اضافاتی باشد طبق آیات قرآن از فضل پروردگار است. در این رابطه استاد به داستانی اشاره کردند:

روزی به دنبال پیامبر (ص) آمدند و گفتند فلان مرد مرده است و شما بیایید برای او نماز بخوانید . پیامبر که فرد را می شناخت و از اعمال و رفتار او آگاه بود از خواندن نماز خودداری کرد ، جبرئیل نازل شد و به پیامبر گفت ما می دانیم برای چه نماز نمی خوانی اما دیشب باران سختی در شهر بارید همین فردی که الآن مرده ، به داد یک گرفتار در باران رسید حالا که می بینی امروز خودش گرفتار شده ، برو نمازش را بخوان . این است فضل و رحمت پروردگار در دنیا ، حالا در آخرت چه می کند نمی دانیم.

با توجه به این داستان ، استاد اشاره ای به موضوع اصلی بحث کرد و گفت: حالا با وجود این همه موانع سر راه ، ما باید توقع داشته باشیم وقت مرگ ائمه به بالین ما بیایند ؟

استاد انصاریان ادامه بحث را گذاشتند برای شب های بعد.


گزارش از: حسین اجاقی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میثم به دانه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
0
1
سلام.یک تشکر و یک گلایه.تشکر به خاطر اینکه همیشه از استاد انصاریان مطلب به روز تو سایت میذارید و گلایه بابت اینکه زندگی علمی استاد رو داخل سایت نگذاشتید تا مردم خیلی بیشتر از اینها با استاد آشنا بشن
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین