عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۰۴
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
حجت‌الاسلام پیروزمند مطرح کرد:
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: تأکید بر خواندن مناجات‌ و ادعیه در ماه مبارک رمضان گواه برا ین است که این حرف‌ها در این ماه گفتنی و شنیدنی‌تر است و در نفوس مردم نفوذ می‌کند.

عقیق: حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند، قائم‌مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفت‌وگویی درباره ماه مبارک رمضان عنوان کرد: بنا به روایتی که از امیرالمؤمنین(ع) نقل می‌شود که پیامبر در آخرین ماه رمضان همه اهل خانه را جمع کرده و یک خطبه ذی قیمت خواندند و در ذیل این خطبه شریف ویژگی‌های این ماه مبارک را بیان کردند. در فرازهایی از این خطبه شریف پیامبر (ص) فرمودند که این ماه، ماهی است که انفاستان تطهیر می‌یابد و همه کارتان عبادت است، قرائت قرآن یک ختم قرآن محسوب می‌شود و شیطان از شما دور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تمامی توصیفاتی پیامبر (ص) فرمودند گواه این است که خدا رحمت خود را در این ماه به مؤمنان ارزانی داده است، افزود: درهای بهشت در این ماه باز و نعمات گسترده است. یکی از زمینه‌هایی که درک و فیض برای مؤمنان در ماه رمضان دربردارد خود روزه گرفتن است که بدلیل امساک کردن از خوردن و آشامیدن الهی، انسان تعلقاتش کم شده  و به یاد سختی‌های دیگران می‌افتد.

پیروزمند، قدر دانستن نعمت‌ها را از مهمترین دلایل و فلسفه مهم ماه مبارک رمضان به شمار آورد و گفت: اینها به عبارتی حکمت‌هایی است که روزه در وجود انسان ایجاد می‌کند، اوجش نیز در همین آیه شریفه «یاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» مشخص است.

وی در ادامه افزود: در نهایت روزه پرنده یا سفینه‌ای تعبیر می‌شود که انسان بر آن سوار شده و می‌تواند خود را به ساحل تقوا برساند، این ماه حقیقاً مبارک است و امیدوارم که با خواندن قرآن و مناجات‌های متعدد وارد شده، به درک صحیح و تقوای الهی برسیم.

پیروزمند با تاکید بر اهمیت مناجات‌ها و ادعیه ماه مبارک رمضان توضیح داد: این ادعیه در معرفت‌شناسی، توحید، معادشناسی و سلوک بندگی بسیار مؤثر است، باید سعی کنیم در این ایام انس ویژه‌ای با ادعیه بگیریم و از این طریق از آلودگی‌ها دوری کرده و به خداوند تقرب جوییم.

وی در پایان اظهار داشت: وقتی دعا و نیایش در ایامی چون ماه مبارک رمضان به صورت دسته جمعی در جامعه قرائت شود، توجه خداوند متعال به این جمع افزون شده و به استناد آیات قرآن برکات الهی بیش از پیش به مردم نازل می‌شود.


منبع: فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین