عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۴۵
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۰
اهل دعا هنگامی که به صورت اجتماع به دعا می نشینند و به شکل دسته جمعی تضرع و انابه می نمایند.به طور حتم دعایشان به اجابت نزدیک تر است.

عقیق: اهل دعا هنگامی که به صورت اجتماع به دعا می نشینند و به شکل دسته جمعی تضرع و انابه می نمایند.به طور حتم دعایشان به اجابت نزدیک تر است. چنان که بر این موضوع در روایات ذیل صحه گذاشته شده است.

امام صادق(ع) می فرماید: هرگاه پدر من (امام محمد باقر(ع)) به واسطه ی امری محزون می گشت، زنان و کودکان را جمع می فرمود و دعا می کرد و ایشان آمین می گفتند.(!)

رسول خدا فرمودند: چهل مرد جهت دعا برای گشایش کاری واحد اجتماع نمی کنند مگر این که خدای تعالی دعایشان را مستجاب می کند تا جایی که اگر برضد کوهی دعا کنند آن را از میان بر می دارند.(2)

امام صادق(ع) فرمود: هرگز چهار نفر به کار واحدی جهت دعا به خاطر گشایش آن کار اجتماع نمی کنند مگر این که با مستجاب شدن آن دعا از یکدیگر جدا می شوند.(3)

در احکام شرع مطهر آمده است که هرگاه کسی اجناس مختلفی را روی هم بفروشد(به صورت درهم بفروشد)، سپس معلوم شود که بعضی از آنها معیوب بوده است مشتری مخیر است بین اینکه یا تمام را رد کند یا تمام را برگرداند چون همه ی اجناس به صورت« صفقه ی(4) واحده» فروخته شده است.(5)

و چه بسا خداوند متعال به خاطر دعا و ناله و زاری یک نفر، یه سایر کسانی که در جمع حضور دارند نظر رحمت آرد و خواسته ها و حاجاتشان را برآورد و آنان را مشمول عفو و مغفرت قرار دهد. چنانکه حضرت صادق(ع) فرمود:اگر گریه کننده ای در امتی بگرید، به آن امت رحم خواهد شد.(6)

از یک خروش یا رب شب زنده دارها                        حاجت روا شوند هزاران هزارها

 

پی نوشت ها:

1_(شرح دعای کمیل، ص30؛ اصول کافی، ج4،ص242)

2_(همان،ص29 به نقل از مستدرک الوسائل،ج5،ص239، باب36،ح5772)

3_(همان،به نقل از اصول کافی،ج2،ص487،ح2)

4_(صفقه،دست بر هم زدن دو نفر است که در موقع معامله مرسوم می باشد.)

5_(آداب نیایش،ص133)

6_(شرح دعای کمیل،ص446؛به نقل از بحار،ج90، ص331،باب 19،ح14)

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین