عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۴۴۶
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
استان دارالعباده یزد یکی از استان های برتر کشور در سبک های عزاداری است که از یک و یا دو هفته مانده به ایام ماه محرم، عزاداران با حضور در هیئات مذهبی به تمرین می پردازند.
عقیق:عرض ارادت و ادب به محضر مقدس اباعبدالله الحسین(ع) نسل به نسل در بین مسلمانان منتقل و هر روز حرارتش در قلوب مومنین دارالعباده شعله‌ورتر می‌شود، به گونه ای که با فرارسیدن ماه حزن و اندوه، شاهد برگزاری مراسمات مختلف عزاداری در شهرها و روستاهای ایرانی اسلامی و برخی از کشورهای مسلمان هستیم.
مردم دارالعباده یزد نیز از چند روز مانده به فرارسیدن ماه محرم و صفر با حضور در هیئات خود به تمرین سینه زنی پرداخته و با صفای دل به سیاه پوش کردن مساجد، تکایا و کوچه ها و خیابان ها می پردازند.
هیئات معروف استان یزد که سال های بسیاری سبب گرد هم آمدن جوانان و کهنسالان برای عزاداری می شوند را می توان هیئت های فهادان، علقمه، خلف باغ، باغ گندم، بعثت، خرمشاه، گنبدسبز، پنبه کاران و مسجدجامع و مراسم های روضه خوانی، سخنرانی، دست‌های سینه زنی و زنجیرزنی را می توان جز مراسمات خاص مردم یزد خواند.
ثبت 21 آئین مذهبی ویژه ماه محرم در استان یزد
تاکنون 21 آئین مذهبی ویژه ماه محرم در استان یزد به ثبت میراث فرهنگی رسیده و برخی از این مراسمات مانند چاووشی خوانی، آذین بندی نخل ها و پرسه خوانی در برخی از شهرهای استان به صورت مشترک برگزار می شود.
یکی از این مراسمات، مراسم «جوش دوره» است، به این صورت که عده ای از عزاداران به صورت دایره ایستاده و با یک دست کمر نفر کناری خود را گرفته و با دست دیگر به سینه زنی می پردازند و در همین حال در کنار یکدیگر قدم برمی دارند که این آئین در بین سادات نیز رواج دارد.
استان دارالعباده یزد یکی از استان های معروف در سبک های عزاداری است، به طوری که هیئات مذهبی در دو هفته مانده به شروع ماه محرم، گرد هم می آیند و با حضور نوحه خوان شروع به تمرین عزاداری و حفظ ابیات طولانی و سینه زنی می کنند.
در این سال ها توجه ویژه هیئات به نحوه عزاداری سبب شده که صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز این عزاداری های با شکوه را که با جان و دل توسط مردم کویر اجرا می شود را به نمایش بگذارد.
«نخل برداری» معروف ترین آئین عزاداری مردم دارالعباده
یکی از معروف ترین و پر مخاطب ترین مراسمات مذهبی که طی سال های اخیر سبب شده که توریست ها و گردشگران داخلی و خارجی که به استان یزد سفر می کنند، علاقه مند به مشاهده آن باشند، مراسم نخل برداری است.
مراسم نخل برداری از ویژگی‌های منحصر به فرد مراسم محرم و عزاداری در یزد محسوب می‌شود که با همکاری و همیاری گوناگون اهالی در تمام مراحل مراسم، از کمک مالی و تهیه چوب و دیگر وسایل آن گرفته تا کمک در تزئین و عَلَم کردن آن و حمل آن در روز عاشورا و غیره برگزار می‌شود.
«جغجغه زنی» آئینی مذهبی خاص در شهرستان میبد از توابع استان یزد با روشی هنرمندانه و ریتمی
سنگ زنی یا به گویش محلی جغجغه ‏‏زنی به شیوه ای هنرمندانه با ریتم و اشعاری خاص در شب‏‏‏ های ماه محرم در برخی از حسینیه‏‏ های شهیدیه(شورُک) و روستای رکن آباد شهرستان میبد بعد از مراسم نوحه‏ خوانی و زنجیرزنی اجرا می ‏شود و این آئین در سال 1390 به ثبت میراث فرهنگی رسید.
آئین عزاداری در عصر روز عاشور در یزد
نمایش کاروان اسیران کربلا، بازار شام و شبیه سازی شمربن ذی الجوشن، حارث و گهواره علی اصغر و همچنین اجرای تعزیه و به آتش کشیدن خیمه‌های فرزندان امام حسین (ع) از برنامه‌های عزاداران یزدی در عصر روز عاشورا است و پس از آن نیز برگزاری مراسم شام غریبان و روز ۱۳ محرم هیئات مذهبی با حضور در مساجد و تکایا به عزاداری می پردازند.
حضور گردشگران خارجی در یزد برای مشاهده عزاداری ماه محرم
یکی از نکات بارز این سال های عزاداری ماه محرم در استان یزد، حضور بی شمار گردشگران خارجی به قصد مشاهده این عزاداری هاست. به نحوی در سال گذشته از بیش از 200 گردشگر خارجی با تورهای مخصوص این ماه برای حضور و مشاهده عزاداری مردم دارالعباده در شهادت حضرت ابا عبد الله الحسین به یزد سفر و مستقیما این مراسمات مذهبی را مشاهده کردند.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین