کد خبر : ۹۹۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱

رونمایی از ۶ شمایل دیده‌نشده از ائمه اطهار

۶ شمایل دیده‌نشده از ائمه اطهار از آثار عباس بلوکی‌فر در نمایشگاه «مروری بر نقاشی قهوه‌خانه‌ای ایران» رونمایی خواهد شد.
عقیق:نشست خبری نمایشگاه «مروری بر نقاشی قهوه‌خانه‌ای ایران» با حضور جواد عقیلی نقاش قهوه‌خانه‌ای پیشکسوت و مجید احمدی کیوریتور این نمایشگاه در گالری فردا برگزار شد.
جواد عقیلی نقاش قهوه خانه‌ای پیشکسوت در این نشست گفت: من مهندس راه هستم و در ابتدای جوانی در این حیطه فعالیت می‌کردم تا اینکه متوجه شدم کلاسهای نقاشی و مینیاتور در کاخ مرمر تشکیل شده است. استاد به من گفت که این کلاس‌ها برای شما مناسب نیست، چرا که نیاز نداری از ابتدا شروع کنی و تصمیم گرفته شد که استاد به من تدریس کند. از سال 58 تا 79 به مدت 21 سال در محضر ایشان بودم تا اینکه براثر ابتلا به آسم از کار افتاده شدم و دیگر نتوانستم کار کنم. به نظر من ایشان از بسیاری از اساتید دانشگاهی مسلط‌تر بود ایشان حتی در ادبیات هم تبحر داشت. چنانکه داستان شیخ صنعان را از بر می‌خواند.
وی ادامه داد: من به دلیل اینکه آثار خود و استادم را هیچگاه نمی‌فروختم ناخواسته تبدیل به یک کلکسیونر شدم. استاد تمام وسایل کار خود نظیر قلم‌مو و رنگ‌ها را خودش می‌ساخت، یعنی با موی اسب و با دست خود قلم‌مو می‌خواست و با موادی نظیر لاجورد، سرنج و دوده رنگ می‌ساخت.
این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه نقاشی قهوه‌خانه‌ای از نظر ارزش مادی در جایگاه خود قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: هنرمندی که 3 روز روی اثرش کار کرده است آن را به قیمت 50 میلیون تومان می‌فروشد، اما یک نقاشی قهوه‌خانه‌ای که با صرف وقت و زحمت فراوان خلق شده است به قیمت 20 میلیون تومان فروخته می‌شود. ما سعی کردیم یک واحد دانشگاهی برای نقاشی قهوه‌خانه‌ای ایجاد کنیم اما علی‌رغم تلاش بسیار موفق به انجام این امر نشدیم.
وی افزود: در مراسم افتتاحیه پردیس ملت تعدادی از نقاشی‌های من توسط شهرداری برده شد، اما زمانی که آثار را به من پس دادند متوجه شدم که یکی از آنها حدود یک و نیم متر پارگی دارد.
عقیلی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره ادعای اشخاصی مبنی بر اینکه خود را آخرین بازمانده از نسل نقاشان قهوه‌خانه‌ای معرفی می‌کنند، بیان کرد: به نظر من تنها بازمانده از آن نسل بزرگان نقاشی قهوه‌خانه‌ای استادمحمدرضا حسینی است. اگر بخواهیم نسل نقاشان بزرگ قهوه‌خانه‌ای را به ترتیب اولویت نام ببریم باید اسامی حسین قوللر، محمد مدبر، سید عباس بلوکی‌فر، حسن اسماعیل‌زاده (چلیپا)، حسین همدانی، محمد فراهانی، فتح‌الله قوللر و علی‌اکبر لرنی را به ترتیب ذکر کنیم.
وی با اشاره به عدم توجه به نقاشی قهوه‌خانه‌ای در حال حاضر تاکید کرد: به نظر من این مشکل در آینده حل خواهد شد و آیندگان ارزش واقعی این اثار را درک خواهند کرد چرا که نقاشی قهوه‌خانه‌ای تماما ایرانی است و هیچگونه تاثیرپذیری از آثار هنر خارجی‌ها ندارد. در حالی که مینیاتور متاثر از هنر شرقی و نقاشی‌های کلاسیک ایران متاثر از هنر اروپاست. اساتید نقاشی قهوه‌خانه‌ای هیچکدام در دانشگاه این فنون را نیاموخته‌اند.
مجید احمدی کارشناس هنرهای تجسمی و کیوریتور این نمایشگاه در ادامه‌ی این نشست گفت: به مناسبت فرارسیدن ماه محرم نمایشگاه مروری بر آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای ایران را راه‌اندازی کردیم؛ چراکه این نقاشیها دارای پیوند ناگسستنی با مناسک مذهبی به‌ویژه واقعه عاشورا هستند. ما در این نمایشگاه مجموعه ای از آثار اساتید نسل طلایی نقاشان قهوه‌خانه‌ای که استاد عقیلی از آنها نام برد را خواهیم داشت. همچنین 8 شمایل و مرتبط با عاشورا دیده‌نشده از آثار استاد عباس بلوکی‌فر برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد. همچنین از زحمات استاد جواد عقیلی تجلیل خواهیم کرد. ایشان علاوه بر اینکه جزو نسل نقاشان قهوه‌خانه‌ای هستند مجموعه‌‌ی بی‌نظیری از آثار این هنر اصیل را گردآوری کرده‌اند.
احمدی ادامه داد: متاسفانه در حوزه نقاشی قهوه‌خانه‌ای برخی از آثار جعلی هستند و این امر ضربات شدیدی به این هنر اصیل وارد کرده و موجب افت شدید قیمت این آثار شده است. حدود 70 درصد از نقاشی‌هایی که توسط توریست‌ها در خیابان منوچهری خریداری می‌شود از آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای هستند چرا که هنر اصیل ایرانی است و آنها به همین خاطر این آثار را دوست دارند.
 وی ضمن انتقاد از عدم وجود موزه نقاشی قهوه‌خانه‌ای یادآور شد: در حال حاضر موزه گرافیک و موزه نقاشی پشت شیشه‌ای در کشور وجود دارد که البته استقبال زیادی هم از آنها نمی‌شود اما با وجود تلاشهای بسیاری که ما برای تاسیس موزه نقاشی قهوه‌خانه‌ای داشتیم این امر مورد پذیرش مسئولین مربوطه قرار نگرفت.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین