عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۸۰۰
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
کارشناسان دینی عنوان کردند:
حجت الاسلام حسینیان در رابطه با تاثیر واقعه غدیر در انقلاب اسلامی ایران گفت: با مقایسه کشورهای مختلف اسلامی با ایران می بینیم که این کشورها با وجود تلاش های فراوان اما به دلیل نداشتن ولایت و رهبری و مرجعیت که دنباله امامت است به موفقیت نرسیده اند.
عقیق: برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو با موضوع تبیین پیام های خطبه غدیر روانه آنتن شد.حجت الاسلام حسینیان در این برنامه گفت: مهم ترین پیام غدیر پیام تداوم نبوت است. به عبارت دیگر انسان ها برای اینکه از خاک تا افلاک پرواز کنند به یک راهنما نیاز دارند و امامت به عنوان دنباله و یا تکمله نبوت در این خطبه از مهم ترین فراز های واقعه غدیر است.

وی افزود: با رفتن پیامبر (ص) و قطع شدن وحی، راهنمایی انسان ها تغییری پیدا نکرد و فراموش نشد. بلکه امامت و نبوت که تجلی صفات رحمانی خداوند نسبت به بندگان است ادامه دارد و شامل حال همه انسان ها بعد از پیامبر اکرم (ص) نیز می شود.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به همین جهت ولایت مسئله ای است که به عنوان تداوم نبوت و تکمیل نعمت و دین مطرح است و انسان هنوز نیازمند راهنما بوده و صفات رحمانی در حال تابش است و این مهم ترین پیام غدیر به انسان ها و همه تاریخ محسوب می شود.

تاثیر واقعه غدیر در انقلاب اسلامی ایران

حجت الاسلام حسینیان همچنین در رابطه با تاثیر واقعه غدیر در انقلاب اسلامی ایران گفت: با مقایسه کشورهای مختلف اسلامی با ایران می بینیم که این کشورها با وجود تلاش های فراوان اما به دلیل نداشتن ولایت و رهبری و مرجعیت که دنباله امامت است به موفقیت نرسیده اند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران در سخت ترین شرایط به دلیل برخورداری از شخصیت و مرجعی چون امام خمینی (ره) و جایگاه ولایت در آن و اعتقاد مردم به امامت به پیروزی رسید و با همه تصمیمات شوم کشورهای شکست خورده علیه ایران اما به دلیل اعتقاد مردم به ولایت و شخص ولی توانستیم گردنه های سخت را پشت سر گذاشته و بر بسیاری از مشکلات فائق شویم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پایان برنامه "گفت و گوی فرهنگی" از رادیو گفت و گو بیان کرد: در حال حاضر شیعیان در سراسر نیم کره زمین یعنی مناطقی که تحت سیطره اسلام است پوزه استکبار و اسرائیل را به خاک مالیده اند. در یمن به خاطر اعتقاد به ولایت در مقابل همه قدرت ها استقامت می کنند و در عراق با اینکه داعش بسیاری از سرزمین ها را تصرف کرده بودند اما جوانان انقلابی و مومن مناطق را آزاد کردند و این ها تبلور واقعه غدیر است.  

حجت الاسلام شکرزاده دیگر میهمان این برنامه گفت: خطبه غدیر را می توان در حدود ۱۱ بخش موضوع بندی کرد. وی در ادامه افزود : این خطبه با حمد و ثنای الهی آغاز می شود و مطالب ارزشمند و کلیدی برای جامعه مسلمین و حتی بشریت دارد. مهم ترین دستور خداوند به رسول اکرم(ص) ابلاغ ولایت امام علی (ع) بود که پیامبر(ص) هم این وظیفه را به درستی ابلاغ کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) با این کار ولایت یازده امام دیگر را نیز در این جریان به مردم ابلاغ کردند. پیامبر (ص) در محل غدیر بر بالای منبر و حضرت علی (ع) هم در سمت راست ایشان و یک پله پایین تر قرار گرفتند. رسول خدا (ص) دو دست حضرت علی (ع) را گرفتند و به قدری بالا بردند که پاهای امام علی به زانوی او رسید و سپس فرمودند" من کنت مولاه فهذا علی مولاه" .

این مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) در ادامه فرمودند هر کسی از ولایت ائمه (ع) سرباز زند اعمال نیک او حبط شده و به جهنم خواهد رفت. ایشان در مورد صراط مستقیم نیز بیان فرمودند که بعد از من علی (ع) و فرزندان او صراط مستقیم هستند.

اهمیت امر به معروف و نهای از منکر

حجت الاسلام شکرزاده بیان داشت: رسول خدا (ص) همچنین در خطبه غدیریه، به معرفی خاتم اوصیاء حضرت مهدی (عج) پرداختند که دنیا را پر از عدل و داد می کند. پیامبر(ص) در نهایت هم احکام حلال و حرام را بیان فرمودند و برای ولایت امیرالمومنین (ع) نه تنها با اعضا و دست بلکه به صورت زبانی هم از مردم بیعت گرفتند.

 وی در ادامه با اشاره به سند خطبه غدیریه اظهار داشت: مرحوم علامه حلی کتابی به نام نهج الحق و کشف الصدق دارند که به صورت ویژه در مورد ولایت امام علی (ع) پرداخته است. این کتاب به ۸۴ آیه از قرآن کریم و ۲۸ حدیث معروف اشاره دارد و از زبان علمای اهل سنت نقل کرده که اینها در مورد ولایت حضرت علی (ع) است.

عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: یکی از منابع مهمی که در میان شیعه وجود دارد و بسیاری از علمای اهل سنت نیز پذیرفته اند کتاب الغدیر مرحوم علامه امینی است.

حجت الاسلام شکرزاده متذکر شد: پیامبر خدا (ص) همچنین در این خطبه فرموده اند من موفق به بیان همه احکام الهی نشدم لذا علی(ع)  و اولاد او را از طرف خداوند منصوب می کنم که بعد از من باقی مانده حلال و حرام را بیان کنند.

وی گفت: یکی از مسائل مهم در فروع دین اسلام امر به معروف و نهی از منکر است. تا جایی که می توان گفت همه فروع و اصول دین زیر چتر امر به معروف و نهی از منکر قرار می گیرند. اگر امر به معروف و نهی از منکر عملی نشود نه تنها فروع دین بلکه اصول دین نیز فراموش خواهد شد.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: خطبه غدیر رسول خدا سند چشم انداز دائمی برای مسلمانان جهان و حتی برای کل بشریت است. اگر این سند پیاده سازی شود امر به معروف و نهی از منکر نیز پیاده خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین گودرزی هم در ادامه این برنامه گفت: پیامبر اکرم (ص) در سال های پایانی عمر خود یک منظومه و دایره المعارف کامل را در قالب خطبه غدیر و ابعاد مختلف آن مطرح کردند.

وی در ادامه این مطلب افزود: رسول خدا (ص) در برخی فرازهای خطبه غدیریه این نکته را متذکر می شوند که عده ای قطعا این واقعه را رد خواهند کرد. ایشان همچنین به اوج انحراف این افراد و عذابی که در انتظار آنها است اشاره فرموده اند.

رابطه غدیر و مهدویت

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: همه نکاتی که حضرت در این خطبه فرموده اند به خوبی مرز حق و باطل را مشخص کرده است. رسول خدا(ص) به تمام اوصافی که لازم است جامعه اسلامی بعد از حضرت مراعات کنند تا مرزهای اسلام حفظ شود اشاره کرده اند و طبیعتاً باعث می شود افرادی که بیرون از این قضیه هستند مشخص شوند.

حجت الاسلام و المسلمین گودرزی در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان داشت: دشمنان پیامبر اکرم (ص) و دین مبین اسلام بعد از واقعه غدیر تمام تلاش خود را کردند تا غدیر آنگونه که حضرت بر آن تاکید و اصرار داشتند دیده نشود.

این مدرس حوزه و دانشگاه همچنین در رابطه با اشاره خطبه غدیریه به موضوع مهدویت بیان داشت: پیامبر اکرم (ص) در سال های آخر عمر خود و در خطبه شریفه غدیریه نقطه اتمام رسالت خود را مطرح می فرمایند. ایشان نکات مهمی را در ابعاد مختلف به ویژه معرفی امام و ولی جامعه مطرح می کنند و حتی از حضرت مهدی (عج) نیز نام می برند. بنابراین رسول الله سیر کامل رسالت خود در طول تاریخ را مشخص کردند.

حجت الاسلام و المسلمین گودرزی در پایان برنامه گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو اظهار کرد: اگر قرار است در این دنیا به حد و کمال برسیم با امامت و ظهور حضرت مهدی (عج) محقق خواهد شد و رسول خدا (ص) نیز در خطبه غدیر به آن نقطه تمامی که خداوند متعال برای عالم هستی تعیین کردند اشاره فرموده اند. 


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین