۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۶ : ۱۲
در این میان برخی از افراد که برای آنکه عادت غلط سیگار کشیدن را ترک نکنند و دچار سختی نشوند توجیهاتی را برای بدون اشکال بودن سیگار کشیدن مطرح می کنند که ما در این گزارش پاسخ آن را در رسالهها و استفتائات علمای دینی جستجو کرده ایم.
مقام معظم رهبری
سؤال: من معتاد به سیگار هستم و در ماه مبارک رمضان هر چه تلاش
میکنم که تندخو نباشم نمیتوانم و همین باعث ناراحتی زیاد افراد
خانوادهام شده است و خودم هم از وضعیت دشوارم رنج میبرم، تکلیف من چیست؟
جواب:
روزه ماه مبارک رمضان بر شما واجب است و بنا بر احتیاط واجب جایز نیست در
حال روزه سیگار بکشید، و نباید بدون دلیل با دیگران تند برخورد کنید.
آیتالله نوری همدانی
(مساله1602) روزهدار باید بخار غلیظی که در دهان مبدل به آب میشود و
نیز بنابر احتیاط واجب دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را به حلق نرساند.
(مساله1603)
اگر مواظبت نکند و غبار یا بخار یا دود و مانند اینها داخل حلق شود،
چنانچه اطمینان داشته که به حلق نمیرسد روزهاش صحیح است.
آیتالله سیستانی
پاسخ: احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را هم به حلق نرساند.
آیتالله مکارم شیرازی
احتیاط واجب را این دانستهاند که روزهدار از کشیدن سیگار و تنباکو و سایر دخانیات پرهیز کند و بخار غلیظ نیز به حلق نرساند.
آیتالله صافی
آیا کشیدن سیگار و استعمال قلیان، مبطل روزه است؟
جواب:
بنابراحتیاط واجب، روزهدار نباید دود سیگار یا قلیان را به حلق برساند.
والله العالم؛ وی تأکید دارد: « اگر دود آن را فرو نبرند روزه را باطل
نمىکند، ولى تظاهر به آن در این صورت، مناسب نیست و به احترام ماه مبارک
ترک شود»
آیتالله زنجانی
پاسخ: بهصورت علنی حرام و در غیر این صورت هم بنابر احتیاط برای روزهدار جایز نیست.
آیتالله وحید خراسانی
آیا سیگار روزه را باطل میکند یا خیر (برای کسی که 25سال به سیگار اعتیاد دارد)
جواب:
بنابراحتیاط واجب روزه را باطل میکند ولی اگر کسی این کار را انجام داد
واجب است در بقیه روز از مفطرات (چیزهایی که روزه را باطل میکند) پرهیز
کند و قضاء و کفاره بنابر احتیاط بر او واجب میشود.
آیت الله هاشمی شاهرودی
جواب: بنا بر احتیاط مفطر است.
مرحوم آيتالله محمدتقي بهجت نيز كشيدن سيگار حتي در حالت عادی را حرام می داند.
امام خمینی (ره)
در احکام روزه آمده است که رسانیدن غبار غلیظ به حلق، روزه را باطل میکند.
به فتوای امام خمینی (ره) بنابر اقوا بخار حکم غبار را ندارد و ملحق به آن نمىگردد، مگر آنکه در دهان تبدیل به آب شده، سپس آب را فرو برد. کما اینکه دود نیز بنابر اقوا همانند بخار است و به غبار ملحق نمیشود. لذا دودی که از سیگار کشیدن شخص دیگر به حلق فرد روزهدار وارد میشود سبب بطلان روزه او نمیگردد. لیکن کشیدن دود که در این پرسش مورد سؤال قرار گرفته، غیر از رسانیدن دود به حلق و متفاوت با آن است.
به همین جهت امام (ره) در باره کشیدن دود قلیان و سیگار و تنباکو و مانند اینها، در حال روزه نظر دیگری دارند. و به احتیاط واجب آن را در حکم رسانیدن غبار به حلق میدانند که روزه را باطل میکند و امساک از آن را به احتیاط واجب لازم میدانند.
عبارت امام (ره) در تحریر الوسیلة؛ ج1، ص: 269 چنین است:
الثامن: إیصال الغبار الغلیظ الى الحلق، بل و غیر الغلیظ على الأحوط. و إن کان الأقوى خلافه، ... و الأقوى عدم لحوق البخار به إلا إذا انقلب فی الفم ماء و کما أن الأقوى عدم لحوق الدخان به أیضا،نعم یلحق به شرب الأدخنة على الأحوط.
مسأله فوق را امام خمینی (س) در رساله نجاة العباد؛ ص: 156 نیز به شرح ذیل آورده و حکم کشیدن قلیان را همانند کشیدن سیگار دانستهاند:
مسأله 3 - اگر کسى بخار به حلقش برسد و در حلق منقلب به آب گردد و آن را فرو ببرد روزۀ او باطل است، و احتیاط واجب آن است که از کشیدن سیگار و قلیان و مثل آنها نیز احتراز کند.