عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۰۶۲
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
طبیعت فعالیتها روبه رو شدن با چالش‌هاست. با توجه به اینکه دو سال است که مدیر عامل خانه مداحان هستم، با چالش‌های متعددی مواجه هستیم، اما موضوع و مسئله خاصی نیست
عقیق: مصطفی خورسندی، مدیرعامل خانه مداحان در گفت‌وگو با خبرنگار دعبل درباره سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان گفت: چند نکته ویژه در این زمینه وجود داشت که تبیین منویات مقام معظم رهبری و هم گفتمان سازی مطالبی است که معظم له می‌فرمایند. همچنین اشاره کردند که مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع) به عنوان رسانه شیعه و زبان حق طلبی و مطالبه گران حق هستند و همچنین بر توجه به مباحث روز در اشعار و مداحی و مباحث سیاسی روز تأکید داشتند و اینکه این اشعار و هنر را در مسیر حق طلبی استفاده کنند.

وی در ادامه به مهمترین محورهای کاری خانه مداحان در سال جاری اشاره کرد و افزود: یکی از کارهایی که به طور ویژه به آن توجه کردیم، انسجام بخشی و اتحاد بیشتر میان ذاکران اهل بیت(ع) بود؛ از این رو جلسه چهارشنبه هر هفته فعال‌تر شده و در این جلسات تجلیل از بزرگان مداح اعم از آذری زبان، فارس زبان و گویش‌های دیگر انجام شد که با استقبال خوبی مواجه هستیم و هزار تا 1200 نفر حضور می یابند و مباحث روز و مباحثی که لازم است بیان شود، تبیین می‌شود و هماهنگی در رابطه با همایش پیرغلامان که در اصفهان اتفاق افتاد، تجدید بیعت با رهب  فقید انقلاب امام خمینی(ره) در مرقد حضرت امام، مسلمیه در حرم حضرت عبدالعظیم که با استقبال خوبی روبرو بودیم، برنامه سیاهپوشان با حضور بیش از 3 هزار مداح در حسینیه فاطمه الزهرا(س) سپاه که بسیج مداحان و خانه مداحان با هماهنگی هم آن را اجرا کردند و بسته فرهنگی در میان آنها توزیع شد. شال عزای ابا عبدالله الحسین(ع) توسط بزرگان و سادات اهدا شد. برای قشر جوان نیز در روز آخر ذی حجه، برنامه ای ویژه سیاهپوشی با حضور  2 هزار مداح جوان در آستان مقدس امامزاده معصوم(ع) با همکاری مجمع بیت الاحزان برگزار شد.

خورسندی ادامه داد: همزمان با روز زن، با هماهنگی بسیج مداحان تهران، برنامه ویژه این روز برگزار کردیم. در ایام دهه فجر بحث تولید محتوا را داشتیم و هماهنگی‌هایی با شعرا برای تولید شعر و شعار انجام شد و 22 بهمن ایستگاه فرهنگی، در خیابان آزادی، بعد از خیابان بهبودی برپا شد و ذاکران و شعرا به اجرای برنامه پرداختند. در بحث آموزش، سه روز در هفته جلسات آموزش ویژه بانوان برگزار شد و اساتید برجسته از قم و تهران نظیر استاد واضحی، ریاضت، بهتاش و خانم فندرسکی و .... حضور می‌یافتند. برای اساتید مداح که در سطح تهران فعال هستند، جلسات ویژه اتاق اندیشه ورزی را فعال کردیم، برای جوانان روزهای پنجشنبه کلاسهای آموزشی برگزار می شود و روزهای دوشنبه آموزش نغمات در خانه مداحان انجام می شود. دیدار از پیرغلامان در منازل آنها، عیادت از بیماران مداح، حضور ذاکران شاخص در خانه مداحان و دیدار با شاخصین در هیئات آنها، از برنامه های دیگر بود. همچنین شور ای مشورتی مسئولان مداح فعال شد و شورای مشورتی شعرای مذهبی را در خانه مداحان راه اندازی کردیم.
وی در ادامه با اشاره به برنامه های سال آینده عنوان کرد: تقویت روضه های خانگی را ادامه خواهیم داد، بحث آموزش قشر جوان را نگاه ویژه خواهیم داشت. یکی کارهای مهم ما پرورش اساتید در حوزه مداحان است؛ از این رو از خانه مداحان انتظار می رود در این راستا اقدام مهمی انجام دهد و این برنامه به طور ویژه در این زمینه پیگیری می شود تا کسانی که علاقه مند هستند بتوانیم جذب کنیم و دوره های مختلف از سوی اساتید برای آنها برگزار کنیم. شورای مشورتی شعرا، پیرغلامان، جوانان، میان سالها و بانوان را فعال خواهیم کرد. در تلاشیم تدوین کتاب مرجعی را برای آموزش از سوی اساتید در سال 97 آغاز کنیم.  در بحث تولید شعر و اشعار زیبا، جوامع ادبی و شعر مذهبی برنامه های ویژه ای داریم. در بحث پژوهش، در حوزه نیازسنجی کارهایی را آغاز می کنیم و نیازهای ذهن جامعه مداحی را به روز بررسی می کنیم و براساس نیاز پاسخگو خواهیم بود.

مدیر عامل خانه مداحان تصریح کرد: طبیعت فعالیتها روبه رو شدن با چالش‌هاست. با توجه به اینکه دو سال است که مدیر عامل خانه مداحان هستم، با چالش‌های متعددی مواجه هستیم، اما موضوع و مسئله خاصی نیست و بیشترین مشکل ما در رابطه با بودجه است که متأسفانه بودجه مناسبی برای خانه مداحان در نظر گرفته نشده و واقعاً کارهایی که می خواهیم انجام دهیم، با توجه به جنس فرهنگی این فعالیت‌ها، هزینه بر و دیربازده هستند و ممکن است امسال کاری را انجام دهید و 10 سال دیگر بازده آن را ببینید. از این در حال حاضر نیز بودجه مناسبی نداریم و انتظار داریم مراکز فرهنگی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران کمک کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: من به همه مسئولان گفته‌ام که کار فرهنگی کاری است که یک قدم مردم را به خدا نزدیک کند، هر کاری غیر از این کار فرهنگی نیست. آنچه که به عنوان بیت المال در اختیار مسئولان قرار می گیرد، در مسیر خدایی هزینه شود، ممکن است یک نفر به زبان هنر، یک نفر به زبان شعر، یک نفر مداحی و ... مردم را به خدا نزدیک کند. تلاش باید برای این باشد که همه ما، «عبد» باشیم  و این عبد شدن نیازمند آموزش و فرهنگ سازی مناسب دارد از این رو آنچه به عنوان چالش در سال آینده پیش رو داریم، بحث اعتبارات مالی است و همه فعالیتهایی که خانه مداحان داشته و می تواند داشته باشد، متأسفانه اعتبارات مناسبی را برای این موضوع نداریم و امیدوارم در سال آینده بتوانیم با کمک مسئولان این برنامه را برگزار کنیم؛ چرا که نیروهای ما اعم از اعضای هیئت مدیره و اعضای هیئت امنا به طور افتخاری در خانه مداحان فعالیت می کنند و کسی یک ریال حقوق دریافت نمی کند و فعالیتها نیز فعالیتهایی که دلسوزانه انجام می شود و به کمک سیستم‌های فرهنگی می آیند و از این رو می طلبد که با همکاری همدیگر بتوانیم این فعالیتها را انجام داده و بازده لازم را داشته باشیم.

خورسندی درباره علمی کردن فضای مداحی و گفتمان سازی مداحان بیان کرد: با توجه به شعار سال که مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند، باید این موضوع را به گفتمان در جامعه تبدیل کنیم و البته این گفتمان منجر به عمل شود، گاهی اوقات رهبری مطلبی را بیان می‌کنند و بقیه آن را تکرار می‌کنند، این خوب نیست و جالب این است که مسئولان اجرایی کشور نیز این مطالب را تکرار می کنند. قرار نیست مطالب حضرت آقا را همه تکرار کنند، قرار است این در عمل ساری و جاری شود و برای این کار آنچه در توان داریم باید تبدیل به گفتمان کنیم تا به سیره عملی تبدیل شود.
وی در ادامه به اضافه شدن رشته ستایشگری در دفترچه کنکور کارشناسی ارشد عنوان کرد: این رشته علاقه مندانی دارد که مراجعه خواهند کرد، اما آنچه نسبت به آن دغدغه دارم، چه کسانی قرار است در این دانشکده به تدریس بپردازند؛ چرا که گاهی افراد غیرمداح در این امر حضور پیدا می کنند، من به مسئولانی که در مراکز دانشگاهی و علمی و کاربردی در تلاشند بر این کار به طور جدی سرمایه گذاری کنند، تأکید می کنم که اساتید این فن، باید از اساتید مداح باشند و غیرمداح نمی توانند در این زمینه آموزش دهند و ممکن است ردیف های آوازی را که نیاز یک مداح است آموزش دهیم، اما از آن دانشگاه مداح بیرون نخواهد آمد و حتی استاد ردیف های آوازی نیز باید مداح باشد و در همه ابعاد از جمله تاریخ اسلام، ادبیات عرب و ... درس بدهد، حتما باید مداح باشد و یا دوره های مداحی را زیر نظر اساتید مداح و اهل فن گذرانده باشد. آنچه که دغدغه دارم این است که کسانی در این عرصه وارد شوند، سه، چهار سال دانشجو بپذیرند، اما خروجی آن، خروجی نباشد که مورد انتظار است. از این رو کسانی که می خواهند در این زمینه وارد شوند، باید درون مایه آن را داشته باشند، چرا که محیط دانشگاه می‌تواند مؤثر باشد و آنچه لازم است، درون‌مایه و آموزش‌های لازم است؛ اگر کسی درون مایه لازم را برای مداحی نداشته باشد و تحت آموزش قرار گیرد، احتمال اینکه مداح خوبی شود، وجود ندارد. همچنین تست‌های لازم قبل از این کار گرفته شود و کسانی که استعداد لازم را دارند پذیرفته شوند.

منبع:دعبل

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین