عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۷۱۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳
رییس ستاد مرکزی اربعین گفت: وزارت کشور بیش از 17 میلیارد و 800 میلیون تومان از محل امور عمرانی برای تجهیز شهرهای مرزی در ایام اربعین پرداخت کرده است.
عقیق:حسین ذوالفقاری درباره هزینه های سفر زائرین اربعین حسینی (ع) اظهار کرد: وزارت کشور بیش از 17 میلیارد و 800 میلیون تومان به شهرهای مرتبط با موضوع اربعین در مناطق مرزی از محل امور عمرانی، بودجه پرداخت کرده و 17 میلیارد تومان اعتبار نیز برای زیر ساخت شهر مهران، جدا از پروژه های ملی اختصاص داده است.
وی افزود: حداقل پنج میلیارد تومان از اعتبارات امنیتی برای این سه استان اختصاص یافته است یعنی این اعتبار مربوط به راهپیمایی اربعین نیست. نیروی انتظامی نیز حدود 20 میلیارد تومان دراین ایام برای مهران هزینه کرده است.
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور یادآور شد: سپاه پاسداران و وزارت راه برای ورودی ها و پایانه های و جاده های مهران نیز هزینه کرده اند.
ذوالفقاری افزود: سازمان ها و نهادهای دولتی در مراسم اربعین، همه هزینه کننده هستند و هیچ کدام دریافت کننده نیستند و عدد هزینه کرد از اعتبارات سازمان های دولتی، بسیار بالا است.
وی با بیان این که وقتی فضای دلسوزی مومنانه ای با یک فضای پوپولیستی بر ذهن ما حاکم می شود، هرچه می خواهیم می گوییم، اظهارکرد: ستاد اربعین، ستاد نظام است و ستاد یک قوه تنها نیست و اعضایی مختلفی در این ستاد حضور دارند که عاشقانه در این مسیر خدمت می کنند. امروز ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، تولیت آستان قدس رضوی(ع)، شهرداری تهران و دیگر شهرداری های کشور، وزارت کشور و استانداری ها هزینه می کنند یا هزینه دریافت می کنند؟
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور افزود: از سازمان ها و نهادهای دولتی جایی را سراغ ندارید که یک ریال از دریافتی های مردم به آنها پرداخت شود و اگر لیست هزینه های آنها در رسانه ها منتشر شود، متوجه می شویم که آنها نیز هزینه می کنند، ولی حمل و نقل بخش خصوصی است و از آنها خواسته ایم که کارشناسی کنند که به راننده و زائر اجحاف نشود.
ذوالفقاری گفت: کار جنبه های مختلف دارد و نمی شود که نشست و صرفا حرف بزنیم و من نسبت به همه آنهایی که ادعا می کنند، اطلاع بیشتری دارم.
وی تاکید کرد: ستاد مرکزی اربعین متشکل از 20 سازمان، نهاد و دستگاه مختلف است که تصمیمات آن براساس اجماع است.
وی افزود:این ستاد وظیفه، اختیار و از نظر قانونی اجازه نرخ گذاری سفر زائران اربعین ندارد و هر کدام از سازمان ها و نهادها و بخش خصوصی مقررات خاص خود را دارد. اما به این معنا نیست که ستاد اربعین نسبت به هزینه ها بی تفاوت بوده است.
رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی به هزینه های پرداخت شده زائران اربعین به شرکت های کارگزاری، دریافت روادید، هلال احمر و بیمه اشاره و خاطرنشان کرد: این چهار موضوع درسایر روزها یعنی غیر از ایام اربعین مجموعا 278 هزار تومان تا 290 هزار تومان است و این با رایزنی هایی که درباره این 4 موضوع کردیم، مجموعا 196 هزار تومان توسط شرکت های قانونی و 199 هزار و 500 تومان توسط شرکت هایی زیرمجموعه سازمان حج و زیارت دریافت می شود.
ذوالفقاری یادآور شد: ما از سازمان حج و زیارت خواستیم، حداقل مانند شرکت های دیگر آن را به 3 هزار و 500 تومان کاهش دهد.
وی خاطر نشان کرد: بنابراین در هر دو صورت ما بین حداقل 78 هزار تا 81 هزار تومان در این چهار موضوع با رایزنی و تاکید در جلسات و مذاکره توسط همه اعضای ستاد، توانستیم کاهش دهیم، یعنی 22هزار و 800 تومان در بیمه سایر روزهای سال که کسی به زیارت می رود با شرکت بیمه ایران، دوستان ما در سازمان حج و زیارت زحمت کشیدند به 16 هزار تومان با خدمات بیشتر و طول زمان و جغرافیای بیشتر رساندند، یعنی از 20 کیلومتر مانده به مرزهای ایران از داخل خاک ایران افراد را زیر پوشش برده ایم.
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ادامه داد: هلال احمر در غیر روزهای اربعین 16 هزار تومان از زائرین عتبات عالیات برای درمان های سرپایی دریافت می کند و در مذاکرات و چندین جلسه درخواست کردیم که 5 هزار تومان دیگر کاهش دهند، یعنی سازمان حج و زیارت باید 5 هزار تومان نیز خودش هزینه کند که غیر از 5 هزار تومانی که دریافت می کند، باید 5 هزار تومان نیز بر روی این هزینه بگذارند تا بتوانیم 100 تن دارو را به عراق انتقال دهیم.
ذوالفقاری افزود: شرکت های کارگزاری 10 هزار 900 تومان دریافت می کردند که با وساطت سازمان حج و زیارت به 8 هزار و 500 تومان رسید و با وساطت ستاد مرکزی اربعین، شرکت های غیر وابسته به این سازمان پنج هزار تومان می گیرند یعنی 10 هزار و 900 تومان را تبدیل به 5 هزار تومان کردند، یعنی ستاد مرکزی اربعین تلاش کرده حداقل 80 تا 81 هزار تومان درباره این 4 موضوع نسبت به سایر ایام کاهش قیمت دهد.
وی با بیان این که این کار با دستور نبوده بلکه با اجماع و اقناع صورت گرفته است، تصریح کرد: درباره حمل و نقل نیز باید گفت که استدلال آنها این است که با توجه به این که براساس اصل 44 قانون اساسی بخش خصوصی هستند، اما دوستانی که در آنجا مسئولیت دارند می گویند که اگر هزینه یکسر خالی را به رانندگان ندهیم، هیچ کدام به مرز نمی روند و نقل و انتقالی انجام نمی شود.
معاون وزیر کشور اظهار کرد: به آنها گفتیم که اگرچه یکسر خالی را اوایل و اواخر سفر موضوعیت دارد، اما اواسط سفر یکسرخالی دیگر بی معنا است چون درصدی مسافر برای بازگشت وجود دارد و از آنها خواستیم که کارشناسی و بررسی کنند به گونه ای که به راننده و مسافر اجحاف نشود.
ذوالفقاری ادامه داد: انتظار این بود که سریع تر این کار را انجام دهند ولی تاکنون این کار نشده است، ضمن اینکه به آنها برای مراقبت از عدم اجحاف به مردم تذکر داده ایم و بعضی افراد علاوه برهمین نرخ قانونی که دوستان اعلام کردند و برای ما قابل قبول بوده است، نیز به مردم اجحاف می کنند.
وی از دستگاه های نظارتی و سازمان تعزیرات خواست برای مقابله با اجحاف به مردم نظارت بیشتری داشته باشند.
رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره صدور روادید گفت: بیش از یک میلیون و 700 هزار ویزا صادر شده اما گفته شده است که مردم برای دریافت ویزا معطل مانده اند که ما به صورت سرزده تیمی را به سفارت عراق اعزام کردیم و اعلام کردند که اگر مدارک به ما داده شود ظرف 24 ساعت درباره آن اقدام می کنیم.
ذوالفقاری تصریح کرد متوجه شدیم که یک سری از شرکت ها فرآیندی دارند که طولانی است و به سازمان حج و زیارت اعلام کردیم تا این فرآیند کوتاه شود و به این شرکت ها تذکر دهند که هرچه سریع تر مدارک را تحویل سفارت عراق دهند و روادید را دریافت کنند و به این نتیجه رسیدیم اشکال از سفارت عراق و دفاتر نبوده بلکه از شرکت های کارگزاری بوده است.
وی خاطرنشان کرد: استانداران با من تماس گرفتند و گفتند که مدارک زائراین را به سفارت عراق و دفاتر این سفارت در شهرهای کشور فرستادیم ولی هنوز روادید صادر نشده است و براساس بررسی ها اشکال از سفارت و دفاتر این سفارت در ایران نیست بلکه از شرکت هایی بود که کارشان را به خوبی انجام نداده بودند و امیدواریم حج و زیارت با آن شرکت هایی که کار خود را به درستی انجام ندادند، برخورد کند.
وی به بضاعت پایین برخی از زائران اشاره کرد و یادآور شد:دولت عراق تحت دستور ما نیست و نمی توانیم بگوییم که حق دریافت هزینه روادید ندارید و تنها کاری که می توانیم انجام دهیم، براساس حقوق بین الملل و روابط بین کشورها، عمل متقابل است.
وی افزود: یعنی اگر کشور مقابل برای ورود اتباع ایرانی 100 دلار گرفت، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که بگویید شما هم برای ورود اتباع خود به ایران 100 دلار بپردازید.

منبع:پارس نیوز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین