عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۵۲۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه وقفه ۱۰ روزه در روند صدور ویزای به دلیل جابجایی نیروهای کنسولی و جایگزینی ریال با دلار صورت گرفت، گفت: این وقفه هنوز جبران نشده اما محموعه حج و زیارت به صورت شبانه‌روزی در حال تلاش برای رفع این وقفه است.
 عقیق:حمید محمدی امروز درباره برنامه‌ریزیها در بحث ویزا و صدور ویزای اربعین اظهار کرد: با توجه به تصمیم‌گیری که از سال 94 گرفته شد موضوع  ساماندهی و فراهم کردن مقدمات حضور مردم در اربعین به ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور سپرده شد.

وی ادامه داد: به طور حتم وزارت کشور با استفاده از امکانات تمامی دستگاهها می‌تواند این حرکت عظیم را مدیریت کند و سازمان حج و زیارت نیز یکی از ارگانهای 15 گانه‌ای است که در این راستا کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه مسئولیت کلی به عهده ستاد مرکزی است، توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی کمیته زیر ساخت را به عهده دارد؛ وزارت خارجه مسئول کمیته هماهنگی امور کنسولی است و حج و زیارت کمیته ثبت نام ستاد مرکزی را عهده دار است.

محمدی با اشاره به اینکه ما 2 هزار و 470 دفتر زیارتی در کشور داریم، ادامه داد: از سال 94 سامانه‌ای را برای تسهیل ثبت‌نام زائران با نام سامانه سماح طراحی کردیم که از طریق آن در هر لحظه هر کسی به‌صورت آنلاین ثبت نام کند؛ این سامانه مزایای زیادی در راستای مدیریت اطلاعات زائران داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در ستاد مرکزی اربعین مصوب شد که ثبت نام از طریق این سامانه باشد، تصریح کرد: ما برای موضوع نام‌نویسی در سامانه حتی دفاتر پست را در سراسر کشور به کار گرفتیم تا در قسمتهایی که دفاتر زیارتی نیست، دفاتر پست خدمات رسانی کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: در کنار این سامانه چند مجموعه خارج از سامانه سماح هم وجود دارد که مورد نظر سفارت عراق هستند و فعال بوده و ثبت‌نام به همراه مراحل دریافت ویزا را انجام می‌دهند.

محمدی افزود: از مجموعه مردم متقاضی ثبت نام در پیاده روی اربعین تنها بخشی در سامانه سماح حضور دارند و ثبت شده‌اند.

وی همچنین درباره روند صدور روادید و جایگزینی ریال به جای دلار گفت: تغییر گروههای کنسولی در دفاتر و جایگزینی دلار با ریال وقفه 10 روزه‌ای را در صدور روادید اربعین به دنبال داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برای صدور روادید عراق علاوه بر چهار کنسولگری، 12 دفتر موقت هم در 12 استان مستقر هستند، گفت: جابجایی نیروهای کنسولی صدور روادید در ایران که از 26 مهر ماه انجام گرفت باعث شد تا روند صدور روادید دچار وقفه شود.

محمدی به تغییر هزینه ویزا از دلار به ریال اشاره کرد و گفت: گرچه ابلاغ و اجرای این برنامه به سرعت روی سامانه سماح انجام گرفت اما از روز شنبه 29 مهر ماه تا روز چهارم آبان ماه این کنسولگریهای عراق حواله‌های ریالی را اخذ نمی‌کردند چرا که موضوع برای‌شان روشن نبود و آن را نمی‌پذیرفتند؛ در حقیقت جابجایی نیروهای دفاتر اثر گذار بود.

 وی با اشاره به اینکه در حدود 6 روز با همین وضعیت نوعی توقف در صدور روادید ایجاد شد، تصریح کرد: چنین وقفه سنگینی باعث شد تراکم سنگینی در بحث صدور روادید ایجاد شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان پیگیریها به طوری جدی از سوی وزارت کشور و مسئولان ذیربط انجام گرفت، گفت: با پیگیریها وزارت کشور و همکاری کنسولگریها در نهایت روز پنجشنبه این مسئله حل شد و سپس کارها روی روال عادی افتاد.

محمدی تصریح کرد: این 10 روز وقفه جبران نشده است؛ مجموعه نیروهای حج و زیارت شبانه روزی مشغول به فعالیت هستند و 150 نفر در دفاتر 13 گانه یکسره کمک می‌کنند تا عقب افتادگی 10 روزه تا حدودی جبران شود.

وی اظهار کرد: همه تلاش می‌کنند مسیر برای زائران هموارتر شود، اما نمی‌توان همه امکانات مورد نیاز این جمعیت میلیونی را در مدت بسیار کوتاه فراهم کرد.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین