عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۱۳۰
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۲
در جامعه الزهرا(س):
همایش دو روزه «مبلغان زینبی» با حضور ۷۰۰ بانوی مبلغ جامعه الزهرا(سلام‌الله علیها) در تالار بیداری اسلامی برگزار شد.
عقیق:همایش دو روزه «مبلغان زینبی» با حضور ۷۰۰ بانوی مبلغ جامعه الزهرا(سلام‌الله علیها) در تالار بیداری اسلامی و با برگزاری  ۶ کارگاه آموزشی و مهارت افزایی ویژه مبلغان با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی در  کارگاه «پرسش و پاسخ به شبهات اعتقادی» با اشاره به سخنی از سید حسن نصرالله درباره اهمیت مباحث عقیدتی بیان داشت: هشت سال قبل سید حسن نصرالله گفت ما از اسرائیل ترسی نداریم و آن‌ها هم می‌دانند ما برای مقابله با آن‌ها توانایی نظامی داریم و آنچه موجب پیروزی ما بر آن‌ها در جنگ ۳۳ روزه شد، اعتقادات جوانان حزب‌الله بود.

کارشناس مباحث عقیدتی تصریح کرد: طبق بیان سید حسن نصرالله، دولت اسرائیل با دانستن اهمیت عقاید مذهبی، شروع به بررسی آن‌ها کرد و به این نتیجه رسید که باید عقاید جوانان حزب‌الله را مخدوش کنند از این رو با شبهه پراکنی سعی در زیرسوال بردن عقاید آنها کرد.

وی در ادامه به بیان شبهات موجود در ارتباط با واقعه عاشورا و مباحث پیرامون آن پرداخت و اظهار داشت: بخشی از شبهات مطرح شده مربوط به حیات سیدالشهدا است. برخی نیز برای کم‌رنگ نشان دادن مظلومیت سیدالشهدا(ع) در کربلا مباحثی همچون انکار عطش، انکار شهادت حضرت علی‌اصغر(علیه‌السلام)، انکار حضرت رقیه(سلام‌الله علیها)، انکار گرم بودن کربلا، انکار سایر جزئیات مثل تعرض به سر حضرت و اسارت خانواده ایشان را مطرح می‌کنند.

حجت الاسلام ابوالقاسمی دسته دوم شبهات تاریخی را در جهت تغییر اهداف عاشورا عنوان کرد و گفت: مباحثی همچون ماجرای ارینب و شخصی نشان دادن دعوا، ادعای اینکه سیدالشهدا(ع) دنبال خلافت و تشکیل حکومت نبوده است، نام شهدای کربلا، ادعای خشونت‌بار بودن عاشورا و جهاد از جمله مسائل این دسته از شبهات است.

این پژوهشگر دینی تشکیک در تعداد کشته‌های جنگ، عدد اصحاب امام حسین(علیه‌السلام)، حضرت شهربانو و عروسی حضرت قاسم را از جمله شبهات تاریخی برای تشکیک در جزئیات واقعه عاشورا خواند.

وی در ادامه تأکید کرد: گاهی هدف القا کردن این شبهات بسیار مهم‌تر از خود شبهه است از این رو باید ضمن پاسخ دادن به شبهه، هدف از ایجاد آن را هم بررسی کرد. گاهی پاسخ دادن به برخی شبهات، ایجادکننده شبهه برای تمامی ماجرا است.

حجت الاسلام ابوالقاسمی شبهات مرتبط با رفتار ما در مورد عاشورا را از دسته‌های دیگر شبهات موجود خواند و بیان داشت: اصل اقامه عزا، سجده بر روی تربت، قمه‌زنی، برپایی خیمه عزا، اطعام کردن، گریه و مصیبت، نوحه‌خوانی، سینه‌زنی، زنجیرزنی، استفاده از طبل و پرچم، استفاده از سایر آلات موسیقی، پیاده‌روی اربعین ازجمله مباحث این دسته از شبهات است.

کارشناس عقیدتی با بیان اینکه برخی شبهات در جهت تغییر نگاه ما به امامت مطرح می‌شود اظهار داشت: انکار علم غیب امام در ماجرای آب، اصل آمدن به کربلا، همراه بردن خانواده، ماجرای اخبار حضرت به وضعیت کودکان و انکار کرامت‌ها و معجزات رخ‌داده در این دسته مطرح می‌شود.

وی افزود: اگر در منبرهایمان زمانی را برای مطرح کردن و پاسخ دادن به شبهات قرار دهیم، اشخاص به این نتیجه می‌رسند که مکتب تشیع پاسخی برای رسیدن به این شبهات دارد و این کار در مسیر محکم کردن عقاید مستمعین است.

حجت الاسلام ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: پاسخ دادن به شبهات در حال حاضر با دسترسی به اینترنت بسیار ساده است و ده‌ها مقاله برای پاسخگویی به شبهات وجود دارد و سایت‌های پاسخگویی متعددی از سوی حوزه‌های علمیه و نهادهای مرتبط و همچنین سایت‌های عرب‌زبان برای کسانی که به زبان عربی مسلط هستند برای پاسخ‌دهی به شبهات موجود است.

در ادامه کارگاه حجت‌الاسلام‌ ابوالقاسمی به سؤالات مبلغان در مورد مباحث مطرح‌شده پاسخ داد.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین