عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۹۱۶
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
همراه داشتن مواد مخدر و برخي داروها هنگام ورود به عربستان از دو تا ۱۰ سال زندان در پي دارد بر اين اساس زائران بايد قبل از تشرف از مجاز بودن همراه داشتن داروهاي مصرفي خود مطمئن شوند.
عقیق:براي سفر به هر كشوري مهم‌ترين مسئله دانستن قوانين و مقررات سفر به آن كشور است. مسئله‌اي كه بي‌توجهي به آن مشكلات عديده‌اي را براي مسافران فراهم كرده و حتي ممكن است خاطراتي تلخ و بسيار ناگوار براي مسافر و همراهان وي ايجاد كند.

سفر حج نيز از اين مسئله مستثني نيست؛ اكنون ۸۶ هزار زائر ايراني حج ۹۶ خود را براي حضور در مناسك حج آماده مي‌كنند و قدر مسلم يكي از مهمترين مواردي كه بايد در خصوص سفر به عربستان بدانند قوانين و مقررات ورود و حضور در آن كشور است.

يكي از مهم‌ترين قوانين ورود به كشور عربستان عدم همراه داشتن مواد مخدر، داروهاي روان گردان و برخي ديگر از داروهاي مخدر و مسكن است و اين مسئله به شدت در فرودگاه‌هاي اين كشور كنترل شده و با خاطيان برخودرهاي بسيار جدي صورت مي‌گيرد.

علاوه بر مواد مخدر، همراه داشتن هرگونه داروي گياهي مشكوك و شبيه به مواد مخدر، قرص‌هاي روان گردان مانند متادون، قرص‌هاي آرام بخش و داروهاي روانپزشكي از قبيل انواع مسكن‌هاي حاوي كدئين، ديازپام، فلورازپام، كلونازپام، اكسازپام، لورازپام و ... در عربستان جرم محسوب شده و در صورت كشف از زائران در فرودگاه‌هاي عربستان، مجازات جريمه و حبس از ۲ تا ۱۰ سال را در پي دارد.

اما از آنجايي كه مصرف داروهاي عنوان شده، در كشور ما با نظر پزشك منعي ندارد، اين مسئله مورد بي‌توجهي زائران قرار مي‌گيرد و برخي زائران بدون در نظر گرفتن تذكرات مسئولان كاروان به تصور اينكه دارو توسط پزشك تجويز شده آن را با خود به عربستان مي‌برند و به محض ورود به فرودگاه‌هاي عربستان و كشف اين داروها با مشكلات عديده‌اي از جمله بازداشت مواجه مي‌شوند.

بر همين اساس زائران حج تمتع در صورت نياز به مصرف هر نوع داروهايي حتماً بايد مراتب را به پزشك و مسئول كاروان خود اطلاع دهند و از عدم منع انتقال داروهاي خود به عربستان مطمئن شوند.

متأسفانه در سال‌هاي گذشته تأكيدات مسئولان كاروان‌ها مبني بر همراه نداشتن داروهايي كه حاوي مواد آرام بخش و ... هستند موجب شد زائران بيمار از جمله زائراني كه داروهايي از قبيل داروهاي كنترل فشار خون، قند خون، آسم، داروهاي قلبي ـ عروقي و ... را مصرف مي‌كنند نيز داروهاي مورد نياز خود را به عربستان نبرند و با توجه به اينكه داروهاي مورد نياز آنها داروهايي كاملاً تخصصي بوده و عموماً توسط هلال احمر نيز به عربستان برده نمي‌شود اين گروه از زائران مجبور مي‌شدند در عربستان داروهاي خود را با هزينه‌اي بالا تهيه كنند. در حالي كه كافيست زائران قبل از اعزام داروهاي مصرفي خود را با پزشك و مسئولان كاروان بررسي و از عدم وجود داروهاي ممنوعه مطمئن شوند و ساير داروهاي مورد نياز خود را به عربستان ببرند.


معتادان به حج نروند!


اما علاوه بر مسئله همراه داشتن داروهاي حاوي مواد مخدر و آرام بخش يكي از مشكلات بزرگي كه در حوزه اعزام زائران به حج وجود دارد، حضور برخي زائران است كه به هر دليلي از مواد مخدر استفاده كرده و تلاش مي‌كنند مواد مخدر مصرفي خود را به عربستان ببرند.

در جريان عمليات حج ۹۴ تعداد ۸۶ نفر از زائران به دليل حمل مواد مخدر (صرفاً براي مصرف شخصي در طول سفر) قبل از خروج از كشور شناسايي و از سفر آنها به حج ممانعت شد.

در عمليات عمره ۹۳-۹۴ نيز تعداد ۳۹۹ نفر از زائران به دليل حمل مواد مخدر قبل از خروج از كشور شناسايي و از سفر منع شدند همين امر موجب انصراف همراهان اين زائران نيز شد. تعدادي از زائران بازمانده از سفر حج نيز به دليل حمل موادمخدر، با محكوميت ممنوع الخروجي بيش از يكسال از كشور روبرو شده و عملاً فرصت حضور در موسم حج بعدي را از دست دادند.

دليل توجه بسيار جدي مسئولان در داخل كشور براي شناسايي زائراني كه به هر دليل از مواد مخدر استفاده مي‌كنند و ممانعت از سفر آنها به عربستان مشكلات بي‌شماري است كه بازداشت اين زائران در عربستان براي خود زائر و مسئولان ايراني ايجاد كرده و بازتاب‌ها و عواقب سياسي، اجتماعي، فرهنگي و مذهبي بسياري را براي حج ايران به وجود آورده است.

بر همين اساس و در پي بازداشت زائرين كاروان‌هاي عمره و حج به اتهام حمل مواد مخدر در عربستان و افزايش اين دستگيري‌ها طي سال‌هاي ٨٥ و ٨٦ و بازتاب‌هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و مذهبي اين موضوع در ايران و عربستان و بازداشت طولاني مدت در زندان‌هاي عربستان، در سال ۸۶ شوراي عالي حج با حضور رئيس جمهوري وقت، در خصوص ممانعت از اعزام زائران حامل مواد مخدر در فرودگاه‌هاي كشور و اعمال قانون، مصوبه‌اي گذراند كه بر اساس آن همه مسئولان ذي‌ربط (پزشكي، ناجا و ...) بايد اقدامات لازم براي ممانعت از تشرف افراد معتاد به حج را انجام دهند.

براساس اين مصوبه، ستاد مبارزه با مواد مخدر ماموريت يافت با همكاري نهادهاي ذيربط همچون پليس فرودگاه، دادستاني كل كشور، سازمان حج و زيارت و... طرح صيانت از حجاج و عمره گزاران را به اجراء در آورد كه خوشبختانه ماحصل آن در چند سال اخير(با ممانعت از اعزام تعداد قابل توجهي از زائرين در داخل كشور) به صفر رسيدن آمار بازداشت زائرين حامل مواد مخدر در عربستان بوده است.

بر اين اساس بهترين راهكار افراد علاقه‌مند به تشرف به حج تمتع كه به هر دليلي از مواد مخدر استفاده مي‌كنند اين است كه چند ماه قبل از تشرف با حضور در كلينيك‌هاي ترك اعتياد وابستگي خود به مواد مخدر را از بين برده و با خيال راحت به حج مشرف شوند.

منبع:ايكنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین