عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۳۷۴
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
شرح ادعیه ماه رمضان از زبان آیت‌الله قرهی/۱۶
حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: کسی که همنشین شود با اشرار و رفاقت کند با آنها، نسبت به خوبان عالم، سوء ظن و گمان بد پیدا می‌کند؛ خصوصیت اشرار این است که همواره نسبت به خدا،‌ مؤمنان و خوبان عالم، بدبین هستند.
عقیق:همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خداوند، برای آشنایی با مضامین دعاهای روزانه هر روز از این ماه مبارک، آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) و از اساتید اخلاق، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، به شرح دعای روز شانزدهم پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:

«اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ» در دعای روز شانزدهم به محضر پروردگار عالم عرضه می‌داریم که خداوندا مرا موافق با نیکان قرار بده،‌ من موفق شوم آنچه که مردان نیک انجام دادند من هم همان را انجام دهم.

«لِموافَقَةِ الأبْرارِ» یعنی همان چیزی باشم که ابرار و نیکان الهی انجام می‌دهند، اگر اینگونه شد انسان برنده خواهد شد.

«ابرار» چه کسانی هستند که در دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم «لِموافَقَةِ الأبْرارِ» و موافقت با ابرار بیان شده است،‌ ابرار در روایات اسلامی،‌ خصوصیاتی دارند.

یکی از ویژگی‌های ابرار این است که تمام اعمال آنها اعمال برّ و نیکی و براساس تقوا است. خداوند در سوره مبارکه مائده فرمود: «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی»؛ معلوم می‌شود اصل قضیه در تقوا نهفته شده است، برّ بودن و نیکی همه در تقوا قرار گرفته است چون اگر تقوا نباشد برّ و نیکی هم برای انسان به وجود نمی‌آید.

از دیگر نشانه‌های برّ این است که در درجه بالای تقوا قرار گرفته است: «انَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم».

امام جواد علیه‌السلام می‌فرمایند: سه چیز از کارهای نیکان عالم است:

1- واجبات الهی را به پا می‌دارند؛ نمی‌گذارند چیزی به نام ربا در بانکهای کشور باشد، چیزی به نام رشوه، فحشا و سند 2030 وجود داشته باشد،‌بلکه فرامین قرآن کریم را برپا می‌دارند، تمام نیکی‌ها از جمله اخلاق را در جامعه اقامه می‌کنند.

2- ترک و دوری از گناهان: مردم را به دوری از گناه و ترک محرمات تشویق می‌کنند؛ اقامه فرائض یعنی امر به معروف، اجتناب از محارم نیز یعنی نهی از منکر

3- مواظب هستند و رعایت می‌کنند مبادا در امور دین، غفلت شود و خود افراد ابرار هم ملزم به انجام این کارها است.

«وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ»؛ خدایا مرا موفق بدار از رفاقت با اشرار جهان دور شوم،‌ یکی از ویژگی‌های اشرار این است که اگر کسی با او رفیق شد، رنگ و بوی آنها را می‌گیرد.

حضرت امیرالمؤمنین(ع) روایتی در این زمینه دارند، حضرت می‌فرمایند: کسی که همنشین شود با اشرار و رفاقت کند با آنها، نسبت به خوبان عالم، سوء ظن و گمان پیدا می‌کند؛ «مُجالَسَةُ الأَشرارِ تُورِثُ سُوءَ الظَّنِّ بالأَخیارِ». خصوصیت اشرار این است که همواره نسبت به خدا،‌ مؤمنان و خوبان عالم، بدبین هستند.

پیامبر اکرم(ص) آنها را دعوت به خوبی می‌کرد اما آنها نسبت به حضرت بدبین بودند. در زمان کنونی هم مقام معظم رهبری فرمودند آتش‌به‌اختیار باشید در مسائل فرهنگی. اما همنشینی با اشرار باعث می‌شود انسان نسبت به ابرار الهی سوءظن داشته باشد و از این رو برخی آتش‌به‌اختیار را اینگونه معنا می‌کنند که یعنی شما بروید مردم را بگیرید موهای آنها را کوتاه کنید،‌به صورتشان اسید بپاشید!

در دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم خدایا نکند من با اشرار رفیق شوم؛ «وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ».

دعاهایی از این قبیل، راه و رسم زندگی کردن را به ما می‌آموزد.

«و آوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الى دارِ القَرارِ، بالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین»؛ کسی که با ابرار و خوبان الهی موافق بود و از اشرار عالم دور شد؛ صهیونسیت‌های مفسدی که جهان را به سوی فحشا و فسق و فجور می‌برند، شری که در عالم به وجود آوردند و داعش را درست کردند، هر کس با این افراد رفیق نشد معلوم است که جایگاه او در رحمت الهی است.

چنین فردی در جایگاه همیشگی‌اش یعنی بهشت،‌مستقر است و در دنیا نیز آرامش دارد و به تعبیر مقام معظم رهبری این ترقه بازی‌ها نیز او را نمی‌ترساند. «بالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین». تو خدایی و ما می‌دانیم همه امور به دست تو است.
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین