عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۲۰۶
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
حجت‌‌الاسلام انصاریان در برنامه «سمت خدا»:
حجت‌الاسلام انصاریان با تأکید بر لزوم شناخت خودشناسی در زندگی گفت:کسی که خود را بشناسد، جایگاه و قیمتش را می‌یابد و در رهگذر این شناخت به این نتیجه می‌‌رسد که تنها باید خود را برای خدا خرج کند.
عقیق:حجت‌الاسلام حسین انصاریان در برنامه دیروز«سمت خدا» درباره اهمیت مقوله شناخت گفت: یکی از رشته‌های معرفت، معرفت به خود است و این همان چیزی است حتی در گذشتگان نیز بسیار مطرح بوده است. اگر نسبت به موضوعی شناخت کافی وجود نداشته باشد، رفتاری که در قبال آن صورت می‌گیرد خلاف آن موضوع خواهد بود.

وی با اشاره به داستانی درباره اهمیت خودشناسی در معبد «دلفی»  یونان اظهار کرد: 2 هزار سال قبل از میلاد مسیح (ع)  معبدی به نام معبد «دلفی» در یونان بنا شد که بالای ورودی این معبد سنگی نصب شده بود به گونه‌ای هر کسی قصد وارد شدن به معبد را داشته باشد، به ناچار آن قطعه سنگ را می‌بیند، بر روی آن سنگ این جمله نوشته بود «خودت را بشناس».

حجت‌الاسلام  انصاریان با تأکید بر اینکه انسان با شناخت خود دیگر خود را به خاک و خاشاک نمی‌فروشند و قیمت خود را می‌یابد، گفت: امیرالمومنین (ع) قیمت بدن انسان را بهشت و قیمت روح انسان را نیز رضوان‌الله معرفی می‌کنند. صدرالمتألهین درباره رضوان‌الله می‌گوید: لذت انسان از رضوان‌الله، خیلی بیشتر از لذتی است که جسم آدمی می‌برد و اصلاً قابل مقایسه با آن نیست. حال اگر خود را نشناسیم، خود را به گناه، بدی‌ها و هر آن چیزی که رضای خدا در آن نیست، می‌فروشیم و اینها همگی برآمده از جهل از به خود است.

وی با اشاره به آیه «هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَكُمْ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا...»، خاطرنشان کرد: خدا هر آن چیزی در زمین هست را برای منفعت بندگانش خلق کرده است، یعنی ای انسان تو از هر چیزی در زمین بالاتر هستی، لذا آنچه در زمین است، باید هزینه تو شود. انسان باید خودش را هزینه خدا کند، خداوند علاوه بر اینکه کمبودهای انسان را جبران می‌کند، انسان نیز کمبودهای خودش را با هزینه کردن خود برای خدا جبران می‌کند.

حجت‌الاسلام  انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که علت اختلافات خانواده‌ها چیست، تصریح کرد: در اختلافات میان خانواده‌ها محور مرد و زن هستند. در چنین شرایطی باید رفتار صحیح داشت و نباید به سرعت طلاق را راه پایانی دانست، چراکه پیامبر اکرم (ص) در حدیثی، طلاق را منفورترین حلال الهی شمرده شده است. اگر مرد و زن خود را نشناخته باشند، چگونه می‌توانند زندگی سالمی داشته باشند و اصلاً چگونه می‌توانند فرزندانی تربیت کنند؟ این اهمیت خودشناسی در زندگی است.

وی افزود: خداوند پیوسته به دنبال وصل است نه فصل. یکی از تقصیرهای مرد و زن زمانی که اختلاف میانشان ایجاد می‌شود به عدم شناخت آنان از خودشان باز می‌گردد و این گناهی سنگین محسوب می‌شود. امام صادق (ع) در حدیثی در اهمیت این موضوع ـ قریب به مضمون ـ فرمودند: وای بر کسی که 70 سال در دنیا باشد و نه خود، نه خدا و نه نعمات او را بشناسد.

وی با اشاره به قرآن، روایات و ادعیه به عنوان 3 منبع شناخت گفت: این سه منبع و هدیه الهی می‌توانند برای ما حکم آینه داشته باشند و ما را به خومدمان نشان دهند و بگویند چه کسی هستیم و چه قیمتی داریم تا بتوانیم خودمان را بهتر آنجایی که شایسته است هزینه کنیم.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین