عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۱۷۱
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
خدا بابی را باز کرده و بهانه‌ای قرار داده است تا بار دیگر بنده‌اش را به سوی خود بکشاند، بابی که نتیجه ورود به آن، خاصیت‌ها و ثمرات فراوانی است که از جمله آن آمرزش گناهان و افزایش رزق و روزی و برکت در زندگی است.
عقیق:گسترش و تنگی رزق انسان،‌ به دست خداوند است، اما بی‌تردید این‌ کار بر اساس علم، حکمت و مصلحت الهی صورت می‌پذیرد، چراکه خداوند در آیه 30 سوره اسراء چنین می‌فرمایند: «إِنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ إِنَّهُ کانَ بِعِبادِهِ خَبیراً بَصیرا»، همانا پروردگار تو رزق را براى هر که بخواهد توسعه مى‌‏دهد و براى هرکه بخواهد تنگ مى‌‌‌گیرد، او نسبت به بندگانش، آگاه و بیناست‏.

با این حال، اعمال انسان‌ها هم در کم یا زیاد شدن رزق بی‌تأثیر نیست، یعنی بعضی از کارهای انسان سبب زیاد شدن روزی و بعضی کارهای دیگر سبب کم شدن رزق و روزی می‌شود.

رفتار خدا خیلی زیباست، او حتی وقتی بنده‌اش مرتکب خطا و گناهی می‌شود، باز هم فرصت‌های جبران زیادی بر سر راه او می‌گذارد تا او بار دیگر در مسیر رضای الهی قرار گیرد و از نعمات ویژه خداوندی بهره‌مند شود.

یکی از راهکارهای خداوند که در بیانات معصومین(ع) پیوسته مورد تأکید بوده است، «استغفار» است.

امیرالمومنین(ع) درباره اهمیت استغفار و اثرگذاری آن می‌فرمایند: «ألاستِغفارُ یَزیدُ فی الرّزقِ» استغفار روزی را زیاد می‌کند. (الخصال، ج‏2، ص505). همچنین پیامبر اکرم(ص) در این رابطه می‌فرماید: «أَکثِرُوا الِاستِغفَارَ فَإِنهُ یَجلِبُ الرزقَ»، زیاد استغفار کنید که استغفار سبب جلب روزی است. (الخصال، ج2، ص 255).

خدا بابی را باز کرده و بهانه‌ای قرار داده است تا بار دیگر بنده‌اش را به سوی خود بکشاند، بابی که نتیجه ورود به آن، خاصیت‌ها و ثمرات فراوانی است که از جمله آن آمرزش گناهان و افزایش رزق و روزی و برکت در زندگی است. پس می‌توان گفت خداوند با قرار دادن این باب، منّت بزرگی بر انسان‌ها نهاده است.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین