عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
یک کارشناس مهدویت گفت: انقلاب اسلامی ایران برخاسته از بستری معنوی و انقلابی است که هندسه اصلی و محورگفتمانی آن، امام زمان(عج)، غیبت و انتظار است لذا برای حفظ و تحقق هدف کلان آن یعنی زمینه سازی ظهور باید روحیه انقلابی گری داشت.
عقیق:عدم پذیرش ظلم و ستم و عدم تبعیت از حاکمان جور و ظالم از وظایف منتظران ظهور است که آنان باید در برابر این ناملایمات، قیام و انقلاب کنند، یعنی همان عملی که مردم ایران در سال 57 انجام دادند و حکومت ستمشاهی طاغوت را سرنگون کردند و انقلاب اسلامی را رقم زدند، حال منتظران ظهور در این انقلاب که بستری برای زمینه سازی ظهور است دارای وظایفی سیاسی هستند که برای تشریح این وظایف، گفت وگویی با حجت الاسلام و المسلمین عباس خادمیان، عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام والمسلمين عباس خادميان٬ عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این گفت وگو اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران تفاوت ماهیتی و ساختاری با انقلاب های دیگر دارد زیرا این انقلاب اقتصادی یا اجتماعی نیست و مبتنی بر شورش نظامیان هم شکل نگرفت بلکه این انقلاب، تحولی معنوی و مبتنی بر عقیده و مبنای دینی است و در تفسیر این انقلاب حتی باید معنای انقلاب را هم تغییر دارد.

 

محور گفتمان انقلاب؛ امام زمان(عج)؛ غیبت و انتظار

وی ادامه داد: اصطلاح متعارف انقلاب در علوم سیاسی روز، نمی تواند ویژگی های انقلاب اسلامی ایران را شرح دهد و بیان کند زیرا انقلاب ایران برخاسته از بستری معنوی و انقلابی است که هندسه اصلی و محور گفتمانی آن، امام زمان(عج)، غیبت و انتظار است.

خادمیان با اشاره به اینکه این انقلاب بنا دارد نه در بازه زمانی سال 57 یا نه در محدود جغرافیایی ایران بلکه در طول تاریخ و جغرافیای جهانی ان شاء الله استمرار داشته و زمینه ساز ظهور باشد، افزود: رکن اصلی این جریان و گفتمان، امام زمان(عج)، غیبت ایشان و وظیفه نسبت به شخص خاص الخاصی است که امام خمینی(ره) به عنوان فقیه و مجتهد و نایب عام امام زمان(عج) احساس وظیفه کردند و این انقلاب را رقم زدند.

این کارشناس مهدویت با اشاره به اینکه عصر غیبت به این معنا نیست که شیعیان باید ساکت و منفعل باشند، تاکید کرد: در این دوران امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی، ترجمان یک واقعیت و دکترین را ایجاد کردند که می توان نیاز مستمر انسان به هدایت الهی را تامین کند و عملکردی مطلوب برای این دنیا و آخرت را به وجود آورد.

وی با بیان اینکه مطلوب اصلی در این مسیر، عدم وجود جور و ظالم است، تصریح کرد: با تحقق این مسائل و رویکردها، پیوند عمیقی میان انقلاب اسلامی در ایران با مبانی مهدوی و انقلاب جهانی مهدی موعود(عج) را فراهم خواهد آورد.

خادمیان در پاسخ به این سوال که در این انقلاب اسلامی که بستری برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج)، ما به عنوان منتظر دارای چه وظایف سیاسی هستیم و چگونه باید موضع گیری کنیم، گفت: در عصر غیبت ما باید پیرو مجتهد و نایب عام امام زمان(عج) یعنی امام خمینی(ره) و بعد از ایشان مقام معظم رهبری باشیم.


دفاع از انقلاب اسلامی وظیفه مهم منتظران ظهور

این عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه بزرگترین وظیفه شیعیان در شرایط کنونی، اطاعت از ولی فقیه و در دوران ظهور پیروی از امام زمان(عج) است، تاکید کرد: امام خمینی (ره) فرمودند: «اطاعت از ولی فقیه در راستای اطاعت از معصوم است» و ما باید این باور را داشته باشیم که استمرار این انقلاب از تشکیل آن بااهمیت تر است و وظیفه ما منتظران ظهور آن است که با تمام توان از این نظام اسلامی، دفاع کنیم.

وی گفت: این نظام اسلامی به دلیل آنکه در زمان معصوم(ع) زندگی نمی کنیم، قطعا دارای مشکلاتی خواهد بود اما باید با تمام توان به دنبال اصلاح و تکمیل این انقلاب باشیم تا ان شاء الله موجب فراهم شدن شرایط برای ظهور امام زمان(عج) شویم که علت و حکمت اصلی این انقلاب نیز این زمینه سازی برای ظهور بوده است.

خادمیان با اشاره به تصریح روایات به اینکه در آخرالزمان گروهی از مشرق زمین برمی آیند، ابراز کرد: در تشریح این روایت آمده است که مشرق زمین، ایران است و براساس دیگر روایات که پیامبر(ص)در خصوص سلمان و کشور ایشان داشته اند، نشان می دهد که این کشور، در آخرالزمان نقش آفرین جدی خواهد بود.

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه برای زمینه سازی ظهور باید به زیبایی ها و پیامدهای آن حکومت عدل الهی، بیندیشیم، تصریح کرد: برای برقراری این شاخصه ها در عصر ظهور، باید قدم برداریم و تا حد توان در برابر افرادی که با رویکرد تهاجم فرهنگی بنا دارند، این شاخصه ها را از این کشور دور کنند، بایستیم.

 

روحیه انقلابی گری لازمه زمینه سازی برای ظهور

وی اضافه کرد: لازمه این تلاش عدم سکوت و انفعال است که بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، باید روحیه انقلابی خود را حفظ کنیم زیرا این روحیه برگرفته از حرکت های سیاسی، اجتماعی، نظامی، اقتصادی و ... نبوده است بلکه برگرفته از یک جریان فکری و دکترین اعتقادی، به نام ظهور بوده است که همچنان ادامه دارد.

این کارشناس مهدویت ادامه داد: تا زمانی که به زمان ظهور نرسیم، آرامش، نشستن و راحتی، بی معنا خواهد بود و انسان در هر لحظه باید به دنبال اصلاح امور، برخورد با مفاسد و حذف موانع باشد.

خادمیان تاکید کرد: امام زمان(عج) ظهور می کنند تا ظلم، فقر، فلاکت و ... از بین برود، پس یک منتظر ظهور نیز وظیفه دارد تا حد توان در این زمینه تلاش و مبارزه کند و خود و خانواده اش را اصلاح کند.

 

امید، شرط لازم موفقیت های انقلابی

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه هر لحظه باید مانند ابتدای انقلاب در اوج گرفتاری ها و مشکلات امید خود را حفظ کنیم، اظهار کرد: دشمنان این انقلاب، به دنبال آن هستند تا این روحیه امید، نشاط و انقلابی گری در میان مردم کمرنگ شود اما ما باید باورهای بزرگ و سلطان بودن خود را بر اساس بیانات مقام معظم رهبری تقویت کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در زمان غیبت، وظیفه ما در انقلاب اسلامی آن است که بررسی کنیم، انتظار امام زمان(عج) از ما چیست و ما طبق آن عمل کنیم، همانطور که امام خمینی(ره) به این سمت رفتند و تنها به ندا، صدا، نجوا و ... بسنده نکردند و اعتقاد خود را در عرصه عمل به کار گرفتند و این تحول بزرگ را به وجود آوردند.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین